ایلام ۶۰۰ درصد آلوده‌تر از سال گذشته / شناسایی ۱۰ صنعت آلاینده در استان

سرویس ایلام - ایلام به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در حالی که هنوز سه ماه از سال جدید نگذشته است ۳۰ روز آلوده و بحرانی در آن ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، غلامرضا ابدالی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ روز آلوده داشتیم که شامل ۱۸ روز هشدار، ۱۰ روز بحرانی و ۲ روز اضطرار بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی حدود ۶۰۰درصد داشته است.

او گفت: در استان ایلام مساحتی حدود ۴۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد گرد و غبار داریم که حدود ۱۴۰ هزار هکتار از آن در وضعیت بحرانی تولید گرد وغبار قرار دارد که عمدتاً در نواحی جنوبی استان هستند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان ایلام خاطرنشان کرد: بیش از حدود ۹۵ درصد گرد و غبار استان ما از خارج از استان ما یعنی از کشور عراق می‌آید.

وی در خصوص صنایع آلوده استان نیز گفت: کارخانه سیمان ایلام یک تکنولوژی بسیار قدیمی دارد که فیلتراسیون جدید می‌خواهد و تذکرات لازم را داده‌ایم و حتی مقامات قضایی شهرستان سیروان هم به آن ورود پیدا کرده‌اند و مجوز تعطیلی آن را هم گرفتیم و قسمتی از آن که آلودگی بیشتری ایجاد می‌کرد تعطیل کردیم و الان هم پبگیری می‌کنیم که سیستم جدید نصب بکنند و با توجه به محدودیت مالی که داشتند ما قرار شد از طرف صندوق ملی محیط زیست ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کارخانه مذکور قرار دهیم که در دو فاز یک ۱۵ میلیارد امسال و یک ۱۵ میلیارد سال آینده به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا نسبت به بهسازی اقدام بکنند.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی هم آلودگی‌هایی داشت ما هم تذکر لازم را دادیم و تعهد دارند که وضعیت پساب و بوی بد تا آخر سال پیگیری و رفع شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تصریح کرد: با توجه به وجود صنایع مختلف نفتی که وجود دارد قطعا آن‌ها هم آلایندگی هایی دارند و ما آن‌ها را رصد می‌کنیم و صنایعی که از ما تمکین نمی‌کنند جزء صنایع آلاینده محسوب می‌شود که ما در ۳ ماه سوم امسال ۱۰ مورد را به عنوان صنعت آلاینده انتخاب کردیم که طبق قانون این‌ها باید یک درصد از فروششان را به حساب دولت واریز کنند تا صرف امور حفظ محیط زیست بشود که به آن عوارض آلایندگی می‌گویند.

کد خبر 33756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha