مشکلات اقتصادی مانع افزایش جمعیت است / افزایش ازدواج نیازمند بسته های حمایتی

سرویس کردستان – عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کردستان معتقد است: کاهش جمعیت، جامعه را به سمت پیری و مصرف گرایی برده است. برای افزایش جمعیت باید بسته های حمایتی را در نظر گرفت و بنیان خانواده را تقویت کرد.

افزایش جمعیت در کشور به یک الزام تبدیل شده است. در چند سال اخیر تبلیغات زیادی در این راستا انجام شده و مصوباتی هم در حال تبدیل شدن به قانون در راستای افزایش جمعیت است. در ارتباط با راهکارها و برنامه های افزایش جمعیت در کشور با محمد خالدیان دکترای مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان کردستان به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید.

کردپرس - چرا افزایش جمعیت در کشور به یک ضرورت تبدیل شده است؟

در زندگی اجتماعی فعلی برای اینکه جمعیت بتواند به استحکام و بقای نظام اجتماعی کمک کند باید با یک تعادل و توازن درونی و بیرونی همراه باشد.

این متعادل‌سازی کمی و کیفی جمعیت برای رشد و بقا و شکوفایی هر جامعه ای حائز اهمیت است. یعنی باید به رشد کمی جمعیت توجه شود که کشور دچار پیری و کمبود نیروی انسانی در حوزه های مختلف نشود. اگر چنین وضعیتی پیش بیاید در آینده جامعه دچار رکود و سکون می شود و مسیرهای پیشرفت و شکوفایی سد می گردد.

همچنین نیروی انسانی جوان و با انگیزه می توانند در زمینه های مختلف با تفکر واگرا و خلاقیت موانع را شناسایی و زمینه رشد و رفاه جامعه را ایجاد کند، از طرف دیگر، به افزایش امید به زندگی، رونق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی بازتوزیع جمعیت در پهنه کشور توجه می‌کند.

کردپرس -آیا انگیزه برای فرزند آوری در بین خانواده های ایرانی وجود دارد؟

طبیعتا عوامل متعددی از جمله مسائل اقتصادی و مالی، شغل و رفاه و خدمات درمانی و آموزش و ... در فرزندآوری و تربیت و رشد آنها نقش دارد و ایجاد انگیزه یا سلب انگیزه تک بعدی و ابزار گونه نیست برای این مهم و ایجاد انگیزه و روحیه در خانواده ها حتما باید برخورداری خانواده ها از تامین اجتماعی، خدمات درمانی کمک هزینه های خاص، مرخصی و یکسری امتیازات خاص به دور از هر گونه تبعیض در نظر گرفته شود تا مشکلات مالی و اقتصادی کمتر حس گردد و خانواده ها گنج ارزشمند فرهنگ اصیل خود را حفظ کنند، شاهد رویش روحیه‌های امیدوار و با انگیزه، شجاع، مسئول، روشنفکر و روشن‌بین باشیم. و با پررنگ کردن ارزش های اسلامی مسئولیت پذیری در خانواده ها ایجاد شود.

کردپرس – پیشنهاد شما برای ایجاد انگیزه چه چیزی است؟

تبلیغات فرهنگی با موضوع تقویت بنیان خانواده، جوانی جمعیت و احیا ارزش‌های اسلامی-ایرانی حاکم بر نهاد خانواده و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های تعامل با خانواده و تربیت فرزندان بر اساس برنامه‌های آموزشی تدوین‌شده، راه‌اندازی نظام جامع ارائه خدمات سلامت روان شامل خدمات مشاوره روانشناسی و خانواده و انجام اقدامات لازم به منظور مشارکت با بخش خصوصی و یا خرید خدمات جهت تأمین مهد کودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل و بازنگری در اسناد طرح‌های توسعه شهری از جمله طرح‌های جامع و تفصیلی جهت بازنگری در ضوابط و رفع محدودیت‌های ساخت و سازهای کوچک مقیاس با هدف تأمین مسکن برای زوج‌های جوان است که می تواند موثر باشد.

کردپرس - چه راههایی برای افزایش ازدواج پیشنهاد می دهید؟

برای افزایش ازدواج دادن یک سری امتیازات و بسته های حمایتی و رفع موانع موجود می باشد. یکی از موانع فعلی عدم حمایت مفید و کارآمد از جوانان می باشد طوری که حتی برای یک وام ازدواج ساده فرد برای در گیرو دار اداری بانک کاملا انرژی خود را صرف و فرسوده و بی انگیزه شود. برای یک وام ساده و ضمانت و ... با موانع زیادی مواجه می گردد که همین مسائل ساده انگیزه را از جوانان سلب نموده؛ در کنار این مسائل بحث تورم، بیکاری و مشکل اشتغال، مسکن و .... می تواند یک مانع باشد که دولتمردان با در نظر گرفتن یک سری راهکارها در این زمینه می تواند در بین جوانان ایجاد انگیزه و آنها را به امر ازدواج تشویق نمایند.

در کنار اینها پررنگ کردن ارزش های معنوی و فرهنگی و دینی می تواند گره گشا باشد بطوریکه در اسلام، مسئولیت اجتماعی تا حدی اهمیت دارد که می‌گوید: «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» یعنی اسلام انسان ها را تا حدی نسبت به اجتماع و بشریت مسئول می‌خواهد که کسی را که به امور جامعه اهمیت نمی‌دهد از اسلام خارج می‌داند.این همان رمز مسئولیت‌پذیریست که مدنظر ماست؛ تقوا کنترل درونی ضمانت‌کننده مسئولیت‌پذیری نسبت به خانواده و جامعه است که باعث می‌شود تنوع‌طلبی‌ها و مقایسه‌ها و کم‌حوصلگی‌ها امنیت خانواده را به خطر نیاندازد و افراد از وظایف طبیعی و اجتماعی خود شانه خالی نکنند.

کردپرس - آیا افزایش تبلیغات می تواند در افزایش فرزند آوری تاثیرگذار باشد؟

قطعا در طرح تنظیم خانواده باید وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما مسئولیت اجرای برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی مختلفی را به منظور فرهنگ سازی برای افزایش فرزندآوری داشته باشند مثلا تنظیم خانواده سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت از جمله پرداخت حق عائله‌مندی و بسته های حمایتی و معیشتی و .. تا مقداری از بار سنگین با توجه به مشکلات مالی کاهش پیدا نماید. سیاست‌های حوزه خانواده مبنی بر پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت و رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و… باید در دستور کار قرار گیرد و همچنین اقداماتی مانند: ارائه خدمات بهداشتی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارائه مشوق‌های عملی و رفع موانع ازدواج، تشویق و ترویج خانواده، استفاده از فضاهای مناسب در اختیار به منظور برگزاری مراسم ازدواج جوانان و … کرده است.

کردپرس - بیشتر خانواده ها تمایل به تک فرزندی دارند این تفکر چه تاثیری در آینده خانواده ها و فرزند دارد؟

الگوی ازدواج و زناشویی، همگام با سایر تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، در گذر زمان، تحولات زیادی را تجربه نموده و اشکال و انواع مختلفی پیدا کرده است. گذار جوامع از مرحله سنتی به مرحله صنعتی و مدرن، منجر به تحولات شگرفی در زندگی اجتماعی بشر شد. از جمله آنها تحولات در وضع زناشویی افراد جامعه است که در دهه‌های اخیر در دنیا و در گذار دوم جمعیتی رخ داده است. این تغییرات شامل تحول در شکل و الگوی ازدواج، افزایش سن ازدواج و طولانی‌تر شدن دوره تجرد، شکل‌گیری انواع مختلف خانواده و تغییرات میزان‌های ازدواج و طلاق است.

هر چند که وضعیت زناشویی مستقیماً در تغییرات حجم و تعداد جمعیت اثر ندارد، اما ارتباط تنگاتنگی با وقایع مهم جمعیتی مانند باروری، مرگ و میر، مهاجرت و تحرک مکانی و نیز تحولات چرخه زندگی افراد دارد. از این رو توجه به تغییرات آن در برنامه‌ریزی‌های جمعیتی اهمیت می‌یابد.

تاخیر در سن ازدواج در کشورهای توسعه‌یافته در کاهش باروری بی‌تأثیر نبوده است. این امر به‌ویژه تأثیر خود را از طریق تحصیلات زنان نشان می‌دهد، تحصیلات زنان احتمالاً سن ازدواج آن‌ها را افزایش داده و حتی در بعضی از موارد ممکن است احتمال وقوع ازدواج را برای آن‌ها کاهش دهد. در هر دو حالت این وضع بر باروری تاثیر داشته و موجبات کاهش موالید را فراهم می‌آورد. چشم‌انداز آینده باروری در ایران ساده نیست. سطح باروری تا اندازه‌ای به تمایلات فردی والدین وابسته بوده و این مسئله خود تحت نفوذ شرایط اقتصادی اجتماعی جاری، وضعیت سیاسی و آرمان‌های عمومی و فرهنگی قرار دارد. استفاده موثر از روش‌های تنظیم خانواده احتمال دستیابی به چنین تمایلاتی را افزایش می‌دهد.

گفت و گو از هیوا محمدپور

کد خبر 33642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha