تبعیض دامنه دار تاسیس دانشگاه فرهنگیان در آذربایجان غربی!

سرویس آذربایجان غربی- پس از افتتاح دانشگاه فرهنگیان جنوب آذربایجان‌غربی در میاندوآب انتقادها در خصوص لابی‌گری ها در صدور مجوز تأسیس دانشگاه فرهنگیان در استان بالا گرفت و صلاح الدین خدیو، فعال مدنی نوشت: مهاباد با داشتن قدیمی ترین آموزش و پرورش مدرن پس از ارومیه و داشتن آموزش و پرورش ماقبل مدرن چهارصد ساله غنی تر از ارومیه و میراث داری مراکز تربیت معلم و دانش سرا در قبل از انقلاب، هنوز یک واحد دانشگاه دولتی ندارد.

به گزارش کردپرس، دانشگاه فرهنگیان جنوب آذربایجان‌غربی با مرکزیت میاندوآب ١٣ خرداد با حضور وزیر آموزش و پرورش، در این شهرستان افتتاح شد و قرار است از مهر امسال حداقل یک هزار دانشجو در این دانشگاه پذیرش ‌شوند.

رییس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی در آیین افتتاح این دانشگاه در میاندوآب از آن به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم در جنوب استان آذربایجان غربی به دلیل بعد مسافت شهرهای جنوب تا مرکز استان نام برد و گفت: «این دانشگاه در سه رشته مشاوره، علوم تربیتی و زبان و ادبیات فارسی کار خود را شروع خواهد کرد و امید است در ادامه شاهد شکوفایی و تنوع رشته های بیشتر در این مرکز باشیم».

پس از آن؛ خبر افتتاح دانشگاه فرهنگیان جنوب آذربایجان غربی در میاندوآب با انتقاد برخی از فعالان مدنی همراه شد. منتقدان معقداند؛ در صدور مجوز تأسیس و توسعه دانشگاه فرهنگیان در بخش‌های مختلف کشور لابی‌گری وجود دارد و با وجود فضای فیزیکی مناسب و اساتید مجرب و کمبود معلم در منطقه اما آموزش و پرورش نسبت به تأسیس دانشگاه فرهنگیان برای مثال در مهاباد یا بوکان بی توجه بوده است.

با این حال احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی وزیر آموزش و پروش دی ماه سال ٩٩ در مهاباد در مورد تاسیس دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان گفته بود: «در حال حاضر ۶۴ پردیس دخترانە و پسرانە و ۳۴ مرکز آموزشی در حال فعالیت هستند کە اگر بخواهیم مجموعەای بە تعداد آن‌ها اضافه کنیم، منوط بە تایید و تصویب هیٲت‌امنای دانشگاه فرهنگیان استان، هیٲت‌امنای دانشگاه فرهنگیان مرکز(تهران) و شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود».

در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به مهاباد هم موضوع احداث دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان به میان نیامد و وزیر در دیدار با فرهنگیان مهاباد تاکید کرد: «اگر طرح های توجیهی و فنی توسط کارشناسان برای سرمایه گذاری نوشته شود، حتما از طرف دولت اعتبار لازم برای اجرایی کردن آن اختصاص خواهد یافت».

در آن جلسه فرماندار مهاباد هم با توجه به قدمت دانشگاه های پیام نور و آزاد مهاباد خواستار پذیرش آنها به عنوان قطب علمی جنوب استان و لزوم توسعه دانشگاه های به واحد بین المللی شد.

با این همه انتقادات از وجود تبعیض در تاسیس دانشگاه فرهنگیان در آذربایجان غربی، با واکنش «صلاح الدین خدیو»، روزنامه نگار و فعال اجتماعی در مهاباد همراه بود و او در صفحه مجازی خود می نویسد: «توسعه فاسد نامتوازن ویژگی اصلی سیاست گذاری دولتی در سالهای اخیر بوده است. بیشتر پروژه ها و طرح های اجرا شده از اصل تعارض منافع رنج می برند. یا منافع شخصی و مادی مشخص پشت سرشان است یا ملاحظات قومی و منطقه ای و هویتی و.... آنچه که به هیچ وجه لحاظ قرار نمی گیرد، آمایش سرزمین، مصالح ملی، افق های بلندمدت توسعه و رشد فراگیر و متوازن است».

خدیو ادامه می دهد: «در خوی و سلماس دو واحد دانشگاه فرهنگیان زنانه و مردانه وجود دارد. اما در مهاباد دویست هزار نفری با داشتن قدیمی ترین آموزش و پرورش مدرن پس از ارومیه و داشتن آموزش و پرورش ماقبل مدرن چهارصد ساله غنی تر از ارومیه و میراث داری مراکز تربیت معلم و دانش سرا در قبل از انقلاب، هنوز یک واحد دانشگاه دولتی ندارد. یا بوکان با داشتن 220 هزار نفر جمعیت و شاخص های فوق العاده در آموزش و پرورش که بدون احتساب نسبت جمعیتی هم به صورت کمی از ارومیه بالاتر است، امکاناتی در حد یک قصبه تازه شهر شده دارد. بی خود نیست که این سرزمین "متروپلستان" شده است. حداقل در جنوب استان هم دانشگاه فرهنگیان را زنانه و مردانه می کردید و هریک را در شهری قرار می دادید!»

سال ٩٨ هم نماینده مهاباد درباره وجود تبعیض در تاسیس دانشگاه فرهنگیان به خانه ملت گفته بود:« با وجود اینکه در برخی از مناطق کشور ظرفیت برای احداث و ایجاد دانشگاه فرهنگیان وجود دارد اما مسئولان این دانشگاه بیشتر بر اساس لابی گری مجوز ایجاد و توسعه مراکز تربیت معلم را صادر می‌کنند».

جلال محمودزاده با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در برخی از شهرها تأسیس شده که هیچ یک از ظرفیتهای لازم برای ایجاد دانشگاه را ندارد، بیان کرده بود: «متأسفانه فقط به دلیل لابی گری و همشهری بودن، این دانشگاه در برخی از شهرها توسعه داشته است».

به گفته نماینده مهاباد؛ «علیرغم اینکه ساختمان و فضای فیزیکی برای دایر شدن دانشگاه فرهنگیان در مهاباد وجود دارد و اساتید حاضر مجرب با حقوق حداقلی حاضر به تحصیل هم در این شهرستان هستند ولی آموزش و پرورش نسبت به تأسیس دانشگاه فرهنگیان در این منطقه اقدام نمی‌کند».

گفتنی است؛ بنا بر سرشماری ١٤٠٠، افزایش جمعیت شهری مهاباد برای اولین بار است که از مرز ٢٠٠ هزار نفر عبور کرده است و این مورد می تواند زمینه تخصیص بودجه، دریافت اعتبارات و امکانات بیشتر را به این افزایش جمعیت شهری در پی داشته باشد و می طلبد مسئولان شهرستانی و استانی نیز بر اساس برآوردهای جمعیتی جدید نسبت به تخصیص اعتبارات و تقسیم بودجه نگاهی نوین به مهاباد داشته باشند.

نکته دیگر اینکه؛ بر اساس داده های موجود نرخ جمعیتی در تمامی شهرستان های استان به نسبت سرشماری قبلی افزایش یافته به غیر از میاندوآب که جمعیت آن به نسبت آمار سال ١٣٩٥ از ٢٧٣ هزار نفر به ٢٣٨ نفر کاهش یافته است و با این حساب میاندوآب از سومین شهرستان پر جمعیت استان اکنون به پنجمین شهرستان تنزل یافته است. در عین حال بوکان سومین شهر پر جمعیت استان و اولین شهرستان پر جمعیت در جنوب استان محسوب می شود.

کد خبر 33595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha