سازمان ملل نام ترکیه را از «Turkey» به «Türkiye» تغییر داد

سرویس ترکیه - در حالی که ترکیه خود نام بسیاری از مناطق از جمله اقلیم کردستان را به رسمیت نمی شناسد، از سازمان ملل متحد خواستار تغییر املا و تلفظ نام این کشور در زبان‌های خارجی از «Turkey» به «Türkiye» شد.

به گزارش کردپرس، ترکیه می گوید سازمان ملل به درخواست آن برای تغییر نام این کشور از «Turkey» به «Türkiye» ترتیب اثر داده است. این در حالی است که ترکیه همچنان عبارت های کردستان، «دولت اقلیم کردستان» و «خلیج فارس» را در عمل به رسمیت نمی شناسد.

استفان دویاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که نامه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به این سازمان در خصوص تغییر نام کشور به‌عنوان «Türkiye» در زبان‌های خارجی را دریافت کرده‌اند. بنا بر ادعای آناتولی دویاریک گفته است که تغییر املا و تلفظ نام ترکیه از «Turkey» به «Türkiye» از لحظه‌ای که نامه چاووش‌اوغلو را دریافت کرده اند، اجرایی شده است.

مولود چاووش‌اوغلو نیز با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: فرایندی که با رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور با هدف افزایش ارزش نام تجاری کشورمان آغاز کرده‌ایم، به پایان می‌رسد. با نامه‌ای که امروز به دبیرکل سازمان ملل ارسال کردیم، نام کشورمان را در زبان‌های خارجی مورد استفاده در این سازمان به‌عنوان «Türkiye» ثبت می‌کنیم.

ترکیه در حالی نسبت به استفاده از نام و نوشته دقیق ترکی خود در مجامع بین المللی پافشاری می کند که خود همچنان نام بسیاری از مناطق و کشورها را به رسمیت نمی شناسد. به عنوان مثال رهبران و رسانه های حکومتی این کشور از عبارت « اقلیم کرد شمال عراق» برای نام بردن از «اقلیم کردستان» استفاده می کنند. همچنین در کتاب های اطلس و نقشه های جغرافیایی و کتاب های درسی کودکان در مدارس ترکیه از عبارت بی ربط «خلیج/دریای بصره» برای نام بردن از «خلیج فارس» استفاده می شود. همچنین در ترکیه عملاََ استفاده از عبارت کردستان ممنوع است و از عبارت «شهرهایی که کردها در آن ساکن هستند» استفاده می شود.

کد خبر 33465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha