مسؤلیت اجتماعی یا تعهد اخلاقی؟!  / سهیلا عبدی پور

سرویس کرمانشاه _ سهیلا عبدی پور در مطلبی به آسیب‌های گردشگری و رشد سوداگرانه و سرسام آور اجاره منازل در پاوه و در تنگنا قرار گرفتن شهروندان پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ «پاوه» شهر کوچکی با ویژگی های خاص جغرافیایی و آداب و رسومی انسانی باقدمت تاریخی و فرهنگی ارزشمند. گویی مدتی است با این اوصاف مذکور فاصله گرفته، کمرنگ شده ،یا جایش را با سر گردنه عوض کرده...

بعد از احداث سد داریان و ثبت جهانی اورامانات این منطقه از لحاظ آب و هوایی، جغرافیایی و اقتصادی دستخوش تغییراتی شد که یکی از تبعات مثبت آن در حوزه گردشگری ،جذب مسافرو گردشگر بود که آنهم به نوبه خود تبعات منفی در پی داشت. به تبعات مثبت آن که شامل حال عده معدودی از لحاظ اقتصادی شد، کاری نداریم، به جنبه ناخوشایند آن که در اینجا مجال مقال آن است، می پردازیم.

سیر گردشگران به این منطقه باعث تقاضای خانه و سوییت های اجاره ای شد که از دریچه انتقاد موضوع را واکاوی میکنیم و سخنی خطاب به مالکان و صاحبان خانه ها وقیمت های نجومی آن می پردازیم.

در این مدت متاسفانه شاهد بودیم در برخی نقاط مالکان، خانه های اجاره ای خود را به صورت سوییت با قیمت های سرسام آوری که با فرهنگ این منطقه تناقض دارد به گردشگران اجاره داده اند، چرا؟! آیا مطابق سنت، عرف و اخلاق حسنه مردمان این منطقه است؟!

گرفتن این وجوه توسط مالکان و صاحبان خانه ها در این دیار ازسویی باعث می شود که مالکان دیگر ملک های خود را به مستأجران بومی اجاره ندهند و یا با قیمت های باورنکردنی که متداول شده، اجاره دهندکه نتیجه آن به مشاجره مستأجر با مالک یا تخلیه ملک و درنتیجه آن وارد شدن فقر اقتصادی بسیار شدید به مستأجران می باشد ‌،از سوی دیگر ذهنیت مسافرانی که با باور مثبت وارد منطقه می‌شوندبا اجاره خانه یا سوییت برای شبی چند میلیون تومان مکدر میشود،گویی فرصت غنیمت است و سرگردنه باریک ......

«در اینجا تعهد اجتماعی در بین شهروندان باید تعمیم داده شود بر ضمانت اجرایی اصول اخلاقی که مطابق معیارها و فضلیت های انسانیست تا ‌ذهن و وجدان را قانع کند به محبت به مردم و اخلاق اجتماعی»

اگر در این روزهای تنگی و حرج هوای هم را نداشته باشیم و فرجی بر دلهای غبار گرفته دلزدگی نباشیم، کی خواهیم داشت؟! در این روزهایی که غبار گرانی کمر مردم را شکسته و دلهایشان را پرازغم و درد نموده ، چه خوب است هوای مستأجران را داشته باشیم و دردی از هزاران درد آنها را مرهم باشیم.

ای که دستت می رسد کاری بکن
پیش از آنکه از تو ناید هیچ کار

این دنیا و خانه های دنیایی محل آزمودن است و بده بستان با خدا، آن را برای مدت اندکی جهت رضای خدا به نیازمندان اجاره دهید تا خانه های آخرت خود را آباد کنید این یعنی معامله پرسود.

داشتن خانه اضافی دراین دنیا فرصت یا تهدیدی برای آزمایش انسان است، فرصت آزمودن اندک است دراین دنیا فرصت های نیکی را از دست ندهیم و باقصور و سهل انگاری ضرری برای آخرت خود نباشیم.

شاد کردن خانواده ای که امروزه مستأجرست و گرفتار هزاران مشکلات اقتصادی وبیرون آوردن آنان از اضطراب و نگرانی قطعا فرصت مناسبی برای آزمودن است که آزموده را آزمودن خطاست...

منبع: پاوه پرس

کد خبر 33446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha