چرا وزارت امور خارجه علیه سدسازی های ترکیه در مجامع بین المللی اقدام نمی کند؟

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در رابطه با سد سازی های ترکیه و مشکلات زیست محیطی در ایران گفت: برخی از سخنان وزیر امور خارجه ارتباطی به سوالم نداشت و فقط وزیر محترم به بیان تشریح وضعیت موجود پرداخت. وزارت خارجه نه تنها هیچ پیگیر جدی برای مقابله با این پدیده نکرده است بلکه نماینده معترض مرند و جلفا نسبت به سدسازی های ترکیه بر روی آب های بین المللی را مجبور به عذرخواهی از طرف های کشور ترکیه کرد.

به گزارش کردپرس، جلال محمودزاده در نشست علنی امروز (سه شنبه، 20 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه گفت: دلیل عدم اعلام نظر رسمی وعدم اعتراض در رابطه سد سازی بی رویه دولت ترکیه بر روی رودخانه های مرزی دجله و ارس چیست؟ چرا در رابطه با مفاد سند ۲۵ ساله چین و۲۰ ساله روسیه برای نمایندگان مجلس ومردم توسط وزارت امور خارجه شفاف سازی صورت نمی گیرد؟

او با بیان اینکه پروژه داپ و گاپ که شامل احداث 22 سد و 13 نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه های دجله و فرات است، گفت: با بهره برداری کامل از این سدها به زودی عراق، سوریه و ایران دچار خشکسالی و گردوغبار می شوند. رودخانه دجله و فرات که در عراق به یکدیگر می رسند و شط العرب را تشکیل می دهند هر دو از ترکیه سرچشمه می گیرند ولی در 2 پروژه داپ 8 سد مستقیما روی فرات و 6 سد روی دجله در حال احداث و یا احداث شده است.

محمودزاده بیان کرد: حجم سدهای احداث شده بر روی دو رودخانه دجله و فرات یکصد و 20 میلیارد مترمکعب بوده و این در حالی است که آورد سالیانه این دو رودخانه بیشتر از 47 میلیارد مترمکعب نیست.

نماینده مجلس تصریح کرد: سد آتاتورک که 75 درصد آب فرات را ذخیره می کند با ظرفیت 50 میلیارد مترمکعب معادل 650 سد ایران ظرفیت دارد؛ سد ایلیسو سه برابر بزرگترین سد ایران یعنی کرخه بوده و مانع ورود 56 درصد آب دجله و نابودی اراضی کشاورزی کشورهای منطقه است.

او ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر نیز ترکیه در حال ساخت سد الجزره بوده که این سد نیز هورالعظیم را کاملا خشک می کند لذا می توان کشور ترکیه را عامل اصلی شکل گیری ریزگردها در منطقه دانست.

محمودزاده تاکید کرد: متاسفانه ترکیه خود را مالک مطلق رودخانه های دجله و فرات می داند در حالی که آب رودخانه های بین المللی باید براساس حقآبه های بین المللی تقسیم شود. انفعال و ناتوانی دولت های ایران چه دولت آقای رئیسی و چه دولت آقای روحانی و مطلع نبودن از حقوق بین المللی حقآبه قانونی کشور باعث تهدید اکوسیستم و سلامت کشورمان شده است.

نماینده مهاباد در مجلس اضافه کرد: چرا نباید وزارت امور خارجه علیه دولت ترکیه در مجامع بین المللی اقدام نکند؛ چه کسی جوابگوی نسل های آینده کشور خواهد بود. اثرات مخرب سدسازی های دولت ترکیه کاملا مشخص است و این سدسازی ها زندگی مردم را به دلیل وقوع گردو خاک در سه استان کشور مختل کرده است.

او افزود: متاسفانه سدسازی های ترکیه بر روی رودخانه های اروندرود و ارس، آب های ورود به هورالعظیم و کشورمان را دچار مشکل کرده است. کشور ترکیه با اجرای دو پروژه عظیم داپ و گاپ 10 پروژه آبی را به صورت افسارگسیخته از سرشاخه های رودخانه های ارس و کورا آغاز کرده و منجر به خشک کردن آب دجله، فرات و اروندرود شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: پروژه های سدسازی ترکیه کشورهای منطقه و ایران را درگیر گرد و غبار کرده و ما شاهد اثرات مخرب سدسازی و تامین آب شرب، سدسازی و کشاورزی مردم در منطقه هستیم.

او ادامه داد: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، فقط در استان اردبیل بیش از یک میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با خشکسالی هزینه شده است بدون شک سرنوشت این پروژه ها با خطر جدی مواجه خواهد شد.

محمودزاده تصریح کرد: وزارت خارجه نه تنها هیچ پیگیر جدی برای مقابله با این پدیده نکرده است بلکه در نشست بین المجالس بحرین که در 30 اردیبهشت ماه 1400 برگزار شد وقتی خانم دکتر پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا نسبت به سدسازی های ترکیه بر روی آب های بین المللی تذکر داد و در این زمینه اعتراضی مطرح کرد، وزارت امور خارجه از طریق معاونت حقوقی خود یعنی آقای امیرعبداللهیان نماینده مذکور را مجبور به عذرخواهی از طرف های کشور ترکیه کردند در حالی که این حرکت ارزنده همکار ما می توانست آغاز یک حرکت برای مقابله با اقدامات خطرناک زیست محیطی ترکیه باشد که برخلاف عرف بین المللی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اضافه کرد: متاسفانه کشور یک سیاست عافیت طلبانه در قبال سیاست های سدسازی ترکیه در نظر گرفته و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

کد خبر 32177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha