چرا اردوغان عثمان کاوالا و دمیرتاش را نشانه گرفت؟

سرویس ترکیه - جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر ترکیه معتقد است کاوالا و دمیرتاش به خاطر آنچه در پرونده هایشان ادعا می شود، دستگیر، محاکمه و زندانی نشده اند، بلکه دلایل دیگری دارد.

به گزارش کردپرس، جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر و جنجالی ترکیه در ویدئویی ادعا کرد که دلیل مجازات حبس ابد برای عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر، همفکری او با صلاح الدین دمیرتاش رهبر پیشین و در بند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و مخالفت این دو با برقراری سیستم ریاست جمهوری در ترکیه، همچنین ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان بوده است.

گوون در این ویدئو که آن را در کانال یوتیوب خود منتشر کرده است، با بیان این که در دوران مذاکرات صلح، عثمان کاوالا با ارسال پیامی برای عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) نسبت به احتمال برقراری دیکتاتوری در صورت برقراری سیستم ریاست جمهوری اردوغان هشدار داده بود، گفت: «در طی مذاکرات قرار بود حزب عدالت و توسعه (AKP) و اوجالان درباره ریاست جمهوری اردوغان به توافق برسند، مشروط بر این که HDP باز هم بدون این که به طور حزبی به مجلس برود با نماینده های مستقل در انتخابات شرکت کند. همچنین اوجالان خواستار به رسمیت شناخته شدن چند اداره کوچک خودگردان زیر نظر حکومت ترکیه در کردستان ترکیه شده بود. با این حال دمیرتاش با شعار «اجازه نمی دهیم تو رئیس جمهور شوی» با ریاست جمهوری اردوغان مخالفت کرده بود.»

او در این ویدئو با یادآوری حواشی کودتای 15 جولای سال 2016 و نقش بر آب شدن برخی از نقشه های اردوغان، گفت که مخالفت کاوالا و دمیرتاش با موضوع توافق کردها و اردوغان بر سر نرفتن HDP به مجلس و عدم تغییر سیستم به ریاست جمهوری، باعث شد اردوغان برای برقراری سیستم ریاست جمهوری و به انجام رساندن اهداف خود متحمل هزینه بسیار زیادی شود. همه این موضوعات باعث کینه ورزی اردوغان با این دو نفر و دستگیری و به زندان افتادن آنها شد.

روزنامه نگار افشاگر ترکیه تأکید کرد که نه کاوالا ربطی به ماجرای اعتراضات پارک گزی داشته است و نه دمیرتاش به خاطر درگیری های اعتراضات کوبانی دستگیر شده و به زندان افتاده است، بلکه هر دوی این افراد به دلیل حمایت از گروه های کرد و عدم قبول توافق برای چانه زنی بر سر احزاب کردی مغضوب اردوغان شدند که هیچ گاه دشمنان خود را فراموش نمی کند.

کد خبر 32058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha