ادامه چالش مسکن ملی در قروه؛ تصمیم  نهایی به شورای مسکن استان سپرده شد

سرویس کردستان- درخواست تغییر زمین مسکن ملی و تذکر جدی نماینده مجلس در کنار انتقادات و اعتراضات شدید شورای شهر و متقاضیان از جمله مواردی بودند که در شورای مسکن قروه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چالش مسکن ملی در قروه همچنان ادامه دارد و پس از اعتراضات گسترده از طرف متقاضیان، فعالان محیط زیست و امام جمعه نسبت به زمین تعیین شده برای مسکن ملی (فاز 2) واقع در «انتهای ویلاشهر» و در محوطه باقیمانده صخره تاریخی «سرانجیک» این بار متولیان استانی و نماینده مجلس به ماجرا ورود کردند و با حضور معاون عمرانی استاندار کردستان و مدیرکل راه و شهرسازی و نماینده، هم به بازدید از زمین های تعیین شده پرداختند و هم در نشستی چند ساعته موضوع را بررسی کردند.

هرچند با مخالفت صریح اکثریت اعضای شورای مسکن شهرستان و همین طور نماینده مجلس تغییر زمین در محوطه ویلاشهر قطعی شد اما معاون عمرانی استاندار کردستان نتیجه نهایی را به شورای مسکن استان و استاندار کردستان سپرد.

در این میان با وجود آنکه اکثر به اتفاق مسئولان مخالفت خود را با زمین تعیین شده اعلام داشتند اما اینکه چرا متولیان شهرسازی روی زمین پیشنهادی خود علیرغم اعتراض شدید متقاضیان، اصرار دارند؛ بسیار سؤال برانگیز و عجیب است!

فرماندار: تجدید نظر شود

فرماندار قروه همان ابتدای روی کار آمدن خود پس از بازدیدهایی که داشت نسبت به نامناسب بودن زمین مدنظر مخالفت خود را اعلام و درخواست تجدید نظر در این زمینه را داد.

«خلیل فعله گری» سنگلاخی بودن و شیب دار بودن زمین را برای امکانات زیرساختی و رفاهی مشکل ساز دانست و پذیرفت که اعتراض متقاضیان به حق بوده و باید به درخواست آنان توجه شود.

او محدودیت ها در کنار از دست دادن زمان را مهم دانست و خواستار رفع مشکلات و تسریع در حل موضوع شد و تأکید کرد که نباید کیفیت فدای کمیت شود.

مشکل تأمین زمین ادامه دارد

این مشکل در تأمین زمین دقیقاً همان چالشی است که مدیرکل راه و شهرسازی کردستان صراحتاً به آن اشاره داشت. به گفته «عرفان مرادی» طبق برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی 87 هزار سهمیه برای شهرستان های استان برای مسکن ملی ابلاغ شده که از این تعداد 6 هزار نفر یعنی حدود 4 هزار و 900 واحد مختص شهر قروه است.

او به افراد ثبت نام کننده ای که وجه خود را واریز کرده اند اشاره داشت. «در سال 98 تعداد 800 نفر ثبت نام و واریز وجه را انجام دادند که از این 800 نفر تعداد 70 نفر در آبان ماه 98 واریز وجه داشتند وبرای این افراد زمین لازم تأمین و در دست ساخت قرار دارد».

مطابق سخنان «مرادی» در حال حاضر برای 717 متقاضی دیگر که در همان سال ثبت نام و وجه خود را واریز کرده اند باتوجه به اعتراضات صورت گرفته جهت جانمایی زمین با مشکل روبرو شده ایم و لذا بررسی این موضوع به شورای مسکن استان برای تصمیم گیری نهایی واگذار شد.

او همچنین از ثبت نامی 15 هزار نفر دیگر علاوه بر ظرفیت ابلاغی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت که با در نظر گرفتن احراز شرایط 70 درصد با حضور 10 هزار متقاضی مسکن در قروه مواجه هستیم.

«مرادی» به زمین هایی که برای این متقاضیان در نظر گرفته شده اشاره کرد. زمین هایی که شامل 24 هکتار در بلوار کردستان است که در راستای ماده 56 قانون در ثبت اسناد قروه در مرحله صدور سند قرار دارد.

اراضی اوقافی هم از دیگر زمین هایی است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مدنظر قرار دارند و همچنین زمینی در محدوده قلعه و شهرک دانش با 147 هکتار وجود دارد که برای این زمین ها با مالکین توافق لازم انجام شده است.

«عرفان مرادی» اراضی مازاد دستگاه های دولتی را شامل دیگر زمین های تعیین شده دانست و با وجود مخالفت با حذف سرانه های شهری، صحبت از زمین دانشکده صنعت و معدن کرد و گفت که اگر این زمین به عنوان مازاد معرفی شود می توان از آن استفاده کرد.

براساس سخنان او در بحث انتخاب زمین دو مشکل وجود دارد اینکه اراضی درجه یک و دو زمین های کشاورزی طبق قانون جهش تولید مسکن نباید تغییر کاربری داده شوند و همچنین برای الحاق زمین باید سند به نام دولت و به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شود.

نمی شود با صلوات زمین انتخاب کرد

اینکه چرا متولیان راه و شهرسازی بدون در نظر گرفتن شرایط رفاهی و زیرساختی دست روی زمین های نامناسب می گذارند دقیقاً سؤالی است که رئیس شورای شهر قروه به آن پاسخ داد. «یحیی رستمی» با اعلام مخالفت صریح شوای شهر جهت جانمایی زمین مدنظر گفت که بارها در نشست های استانی بیان کرده ایم که این زمین دقیق مشکلات مسکن مهر را دارد و نمی توان در آن ساخت و ساز انجام داد اما مسئولان استان و حتی کشوری توجهی به نظرات ما ندارند.

او با انتقاد از اینکه مسئولان استانی و کشوری برای شهرستان نظر می دهند، عنوان کرد که ما در این شهر هستیم از وضعیت زمین آگاهیم نه آن مسئولی که در استان یا وزارتخانه نشسته و بدون توجه به مخالفت اعضای شورای شهر با یک صلوات 12 هکتار را به محدوده قروه الحاق می کند!

به گفته «رستمی» قبل از تعیین هر زمینی باید از ادارات خدمات رسان استعلام گرفته شود که آیا امکان خدمات رسانی و انجام کارهای زیرساختی وجود دارد یا نه بعد تصمیم گیری شوند.

او به جانمایی زمین برای فاز یک در شهرک دانش هم اشاره کرد و یادآور شد که چرا راه و شهرسازی بخشی از زمین در نبش شهرک دانش را رها کرده و مابقی را گرفته اند؟ «رستمی» همچنین خواستار استفاده از تعاونی هایی که از سال 91 تشکیل شده اند و بلاتکلیف مانده اند شد.

واکنش عجیب شهرسازی

در این نشست با برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط متولیان راه و شهرسازی دو نفر از موافقان زمین مدنظر در نشست حضور پیدا کرده بودند تا نظرات موافق خود را اعلام دارند. این در حالی است که اکثریت متقاضیان مخالف جانمایی زمین هستند و معتقد بودند که اگر دو نفر موافق قرار است باشد باید از مخالفان هم در این نشست حضور داشته باشند.

در این میان «هادی مرادیانی» از اعضای شورای شهر که خود جزو متقاضیان مسکن ملی فاز 2 هست به نمایندگی از متقاضیان قصد صحبت داشت که بلافاصله با واکنش رئیس شهرسازی قروه مواجه شد. «حجت الله شریفی» که مدام اصرار بر صحبت کردن افراد موافق زمین داشت سخنش این بود که اگر مخالفان سخن می گویند باید افراد موافق هم اجازه بدهید حرف بزنند. این واکنش عجیب در حالی بود که هیچکس نگفته بود متقاضیان موافق نباید صحبت کنند!

با این وجود «هادی مرادیانی» هم ضمن نامناسب دانستن زمین در نظر گرفته شده تأکید کرد که نباید مشکلات مسکن مهر را تکرار کرد و گفت که تمامی کارشناسان مرتبط به این نتیجه رسیده اند زمین فعلی برای مسکن مناسب نیست و باید تغییر کند.

تیر خلاص متقاضیان به شهرسازی

در ادامه این نشست، چهار نفر از متقاضیان مسکن ملی سخنان خود را بیان کردند. گرچه قرار بود بنا به گفته های رئیس شهرسازی قروه دو نفر موافق و دو نفر هم مخالف سخن بگویند اما در اقدامی عجیب حتی کسانی که به عنوان موافق زمین حضور داشتند دقیق موضع مخالفت گرفته و همراه مابقی شدند.

این اقدام شوک برانگیز برای رئیس شهرسازی در حالی بود که تعجب خود را نشان داد و ابراز تأسف کرد برای این اتفاق و این تغییر موضع!

آنان اما دلیل این تغییر موضع خود را در این دانستند که «اگر موافقتی شده از روی ناچاری بوده چرا که از بس به ما می گفتند اگر این زمین را هم از دست بدهیم دیگر می مانیم، وگرنه کجا می توان روی کوه خانه ساخت و زندگی کرد؟!».

به گفته متقاضیان، مسئولان شهرسازی زمین دارند اما حاضر نیستند زمین های خود را به مردم معرفی کنند و در مقابل زمین های مرغوب را مزایده گذاشته و می فروشند. آنان خطاب به مسئولان گفتند که اگر فرزند خودتان باشد حاضرید بالای کوه برایشان خانه بسازید؟

آنان همین طور با انتقاد از اینکه به سخنان شورای شهر در نشست های استانی و کشوری توجهی نمی شود بیان کردند که اگر خانه برای ما مردم می سازید پس باید نظر ما را هم بپرسید و در نشست ها هم اعضای شورای شهر حضور داشته باشند و سخنان آنان را هم توجه کنید.

در واقع این حدود 800 متقاضی بعد از دو سال پرداخت پول حالا به جای اینکه مشغول ساخت و ساز باشند دغدغه زمین دارند و نگرانند که مبادا به سرنوشت مسکن مهر دچار شوند.

هشدار و اخطار نماینده مجلس

نماینده مردم قروه در مجلس در این نشست مخالفت صریح خود را با زمین تعیین شده اعلام کرد. به گفته «پرویز اوسطی» در خصوص مسکن مهرهای میدان امام حسین (سرانجیک) تجربه تلخی داریم و چون کیفیت کار را در نظر نگرفتیم حالا دچار مصیبت و گرفتاری شده ایم.

او با تأکید بر اینکه دیگر نباید اشتباه مسکن مهر را تکرار کرد، خطاب به متولیان امر هشدار و اخطار جدی داد. «اجازه نخواهم داد زمینی که امکان ساخت و ساز را ندارد در آن مسکن ساخته شود و در این مورد اصراری صورت گیرد از ظرفیت قانونی خود استفاده کرده و از وزیر مربوط طرح سؤال خواهم داشت».

«اوسطی» زمین در نظر گرفته شده را نامناسب دانست و تأکید کرد که نباید با این مسئله مصلحتی برخورد شود و به خاطر چند میلیارد منافع مردم به خطر بیافتد. مطابق سخنان او باید مراقب جریان بنگاه داری بود و جلوی سوداگران مسکن هم گرفته شود.

دغدغه مردم را بهانه نکنید

بعد از صحبت های نماینده مجلس، رئیس راه و شهرسازی قروه با این عنوان که مردم دغدغه دارند که سریع تر مسکن برایشان ساخته شود به نوعی قصد دفاع از زمین انتخابی را داشت و همانند معاون راه و شهرسازی استان با آوردن بندهای قانونی مانع سازی که نفع مردم در آن ها وجود ندارد مدام بر تثبیت زمین سنگلاخی «سرانجیک» اصرار می ورزید.

با این گفته ها بود که نماینده مجلس به طور جدی به «حجت الله شریفی» هشدار داد که «مردم اگر دغدغه دارند دلیل نمی شود کارها درست انجام نشود و کیفیت کار مدنظر قرار نگیرد».

باید از مسکن مهر عبرت گرفت

«باید نقاط ضعف مسکن مهر را دید و از ان ها درس عبرت بگیریم و تکرار نکنیم» معاون امور عمرانی استاندار کردستان ضمن بیان این مطلب انتخاب زمین مستعد و مناسب را ضروری دانست.

«شهرام ملکی» توجه به زیرساخت ها را در انتخاب زمین ها مهم خواند و تکلیف زمین 12 هکتار در سرانجیک را به شورای مسکن استان و استاندار کرستان سپرد./

در این زمینه بیشتر بخوانید:

- پای مسکن ملی روی «سرانجیک» قروه/تکرار کوه خواری برای خانه سازی!

- سرانه های قروه قربانی مسکن ملی/شهرسازی دنبال زیرساخت نیست

- اعتراض مردم قروه در خصوص مشکلات؛ از مسکن ملی تا مدیریت شهری

- حذف سرانه های شهری برای مسکن ملی غیرقانونی است

- ادامه چالش مسکن ملی در قروه؛ اعتراض به جانمایی زمین

- چالش مسکن ملی در قروه؛ ورود فعالان محیط زیست و تذکر امام جمعه

- درخواست متقاضیان مسکن ملی در قروه از استاندار کردستان

- تیر خلاص بر پیکر نیمه جان «سرانجیک»

کد خبر 31661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha