جریان‌های سیاسی عراق خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام نیستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان مجلس عراق از عدم تمایل همه جریان های سیاسی این کشور به برگزاری انتخابات زودهنگام با وجود ابراز تمایل علنی خبر داد.

به گزارش کردپرس، بدر الزیادی، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون هم پیمانی سائرون بعد از ظهر امروز (شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری شفق نیوز تاکید کرد که همه جریان های سیاسی این کشور با وجود ابراز تمایل علنی به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، خواهان برگزاری آن نیستند.

الزیادی در این باره اظهار داشت: تنها راه حل برای بحران های کنونی عراق، در برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل یک کمیسیون انتخابات حرفه ای و مستقل نهفته است با این حال صادقانه بگویم همه جریان های سیاسی خواهان برگزاری چنین انتخاباتی نیستند.

این عضو فراکسیون سائرون که از نمایندگان جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و هم پیمانان آنها تشکیل شده، همچنین تصریح کرد: جریان های سیاسی می خواهند وضعیت آن چنان که هست باقی بماند بدون آن که انتخابات زودهنگام برگزار شود و به همین دلیل نیز شاهد مانع تراشی در برابر تصویب نهایی قانون جدید انتخابات هستیم.

لازم به ذکر است که برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، یکی از خواسته های اصلی شرکت کنندگان در اعتراضات کم سابقه یک سال اخیر در عراق بوده که به استعفای دولت عادل عبدالمهدی در اواخر سال گذشته میلادی و روی کار آمدن دولت کنونی منجر شد و مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید این کشور نیز بارها وعده داده که دولت وی برای برگزاری چنین انتخاباتی تلاش می کند.

در همین حال، بیشتر جریان های سیاسی عراق نیز به طور علنی بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید می کنند با این حال اختلاف نظر فراکسیون های مجلس بر سر مفاد قانون جدید انتخابات این کشور به ویژه مواد مربوط به تعیین هر استان به عنوان یک حوزه انتخابیه یا تبدیل آن به حوزه های انتخابیه متعدد و همچنین انتخاب نمایندگان از میان فهرست های حزبی یا به صورت فردی، همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که مجلس نمایندگان عراق نزدیک به شش ماه پیش، پیش نویس 50 ماده ای قانون جدید انتخابات این کشور را با اکثریت آرا به تصویب رساند هر چند که نمایندگان بیشتر فراکسیون های کردستانی در اعتراض به برخی مواد قانون پیشنهادی و در راس آنها مواد 15 و 16، صحن علنی مجلس را ترک کرده بودند.

در قانون جدید انتخابات عراق، هر استان این کشور بر اساس داده های وزارت برنامه ریزی دولت فدرال، به حوزه های انتخابیه متعدد به تعداد کرسی های اختصاص یافته برای آن در مجلس نمایندگان تقسیم می شود و رای دهندگان نیز اعضای مجلس را به جای انتخاب از میان فهرست های حزبی، به صورت فردی انتخاب می کنند در حالی که هر عضو مجلس نیز نماینده یک حوزه انتخابیه مشخص خواهد بود.

کد خبر 304601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha