تنها راه حل دموکراتیک برای مسئله کرد قفل صلح را باز می کند

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP با تأکید بر موضوع صلح، گفت که هدف HDP تحقق «صلح بزرگ» است. 

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنرانی خود در چهارمین کنگره عادی حزبش در مالاتیا، با تأکید بر موضوع صلح، گفت که هدف HDP تحقق «صلح بزرگ» است. او گفت یافتن راه حل دموکراتیک تنها راه ایجاد صلح است.

بنا بر گزارش منتشر شده در سایت رسمی HDP، سنجر با بیان این که حکومت فعلی ترکیه سیاست دشمنی و جنگ افروزی را اساس کار خود قرار داده است، گفت: «حکومت ترکیه علیه مردم، علیه تفاوت ها، علیه باورها و عقاید مختلف، علیه جوانان و زنان، و علیه طبیعت می جنگد. اگر مصمم به تغییر این حکومت هستیم ابتدا باید با بخش های مختلف این سیاست جنگ افروزانه مخالفت کنیم. باید سیاست حنگ افروزانه را بر چینیم. راهی کردن این حکومت کافی نیست. ما باید سیاستی را که از جنگ تغذیه می کند، از بین ببریم. ما این حکومت را راهی می کنیم اما خواستار حکومت دیگری با ذهنیت مشابه و تصویری متفاوت نیستیم.»

او افزود: «ما راه سوم خود را بر اساس دموکراسی قوی، صلح پایدار، شهروندی برابر، و عدالت پایه گذاشته ایم. راه سوم صلح و دموکراسی و عدالت را برای مردم ترکیه به ارمغان خواهد آورد.»

رئیس HDP با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم نوروز گفت: «حضور میلیونی مردم در 70 منطقه مختلف ترکیه برای برگزاری مراسم نوروز، حاوی پیام های مهمی بود. حضور مردم در درجه اول حامل پیام مهمی برای حکومت بود. این که با سیاست جنگ افروزانه، با ایجاد بن بست در مسئله کُرد، با آزار و اذیت در زندان ها و تشدید انزوای اجباری، به جایی نخواهید رسید.»

سنجر با یادآوری سخنان چندی پیش سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: «یکی می گفت که "کردها HDP را دوست ندارند." مردم پاسخ او را چنان دادند که همه در دنیا دیدند که آنها چه چیزی را دوست دارند. دنیا شاهد این بود که چه کسی خواستار صلح و آزادی و برابری است. مردم با پیامی قدرتمند از حکومت ترکیه خواستار راه حل دموکراتیک برای مسئله کرد شدند.»

او خطاب به اپوزیسیون ترکیه گفت: «حضور میلیونی مردم در مراسم نوروز حامل پیام بزرگی برای احزاب اپوزسیون نیز بود. این که اگر تغییر می خواهید شجاعانه رفتار کنید. آنچه قفل صلح بزرگ را باز خواهد کرد، راه حل دموکراتیک برای مسئله کرد است. شما نمی توانید بدون متقاعد کردن جامعه برای تغییر، بدون ارائه برنامه ای متقاعد کننده برای ایجاد یک راه حل دموکراتیک برای مسئله کرد به نتایج مطلوب برسید. شما نمی توانید با پیام های خشک و خالی که حاکی از ترس شما است، مسئله ای به این بزرگی (مسئله کرد) را حل کنید.»

کد خبر 30051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha