قدرت های جهانی  جنایت بمباران شیمیایی حلبچه را محکوم نکردند

سرویس آذربایجان غربی- امام جمعه مهاباد گفت: قدرت های جهانی حتی از محکوم کردن جنایت بزرگ بمباران شیمیایی حلبچه و جلوگیری از قتل عام زنان و مردان در کردستان عراق سرباز زدند.

به گزارش کردپرس،ماموستا عبدالسلام امامی در خطبه نماز جمعه این هفته مهاباد با اشاره به سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۶ افزود: در سکوت خبری این حادثه بیش از پنج‌هزار نفر از مردم بی‌گناه کشته و نزدیک به ۱۰ هزار زخمی شدند و همچنین صدها نفر دیگر نیز بر اثر عواقب، بیماری‌ها و نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله کشته شدند.

او با بیان اینکه تجهیزات و ادوات این جنایت توسط استکبار جهانی تامین شد، ادامه داد: قدرت های جهانی حتی از محکوم کردن این جنایت بزرگ و جلوگیری از قتل عام زنان و مردان منطقه کردستان عراق سرباز زدند.

امامی تاکید کرد: معیارهای حقوق بشر باید برای تمام انسان ها با دین و ملیت های مختلف یکسان بوده و دسته بندی های سیاسی وجود نداشته باشد.

امام جمعه مهاباد همچنین ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت مهدی موعود بیان کرد: نیمه شعبان یکی از اعیاد بزرگ شیعیان در سال و از پربرکت ترین روزهای مسلمانان است.

ماموستا امامی با اشاره به نامگذاری این روز مقدس به عنوان آغاز هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) نیز گفت: جا دارد از تلاش‌ها، کوشش، ایثار و فداکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) در راستای تامین امنیت میهن اسلامی و همچنین مشارکت و همکاری مردم قدردانی کنم.

او در ادامه با اشاره به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی و آغاز سال جدید گفت: شهروندان و مسافران این ایام نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توصیه های پلیس اهتمام جدی داشته باشند تا شاهد حوادث ناگواری نباشیم.

امام جمعه مهاباد همچنین از همراهی مردم و جوانان در برگزاری آیین چهارشنبه سوری آخر سال قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال های گذشته کمترین آسیب و مصدومی را داشتیم که نشان از فرهنگ و وقار بالای جوانان و نوجوانان ما دارد.

او همچنین از موافقت دادستان برای اهدای مرخصی به زندانیان در ایام تعطیلات نوروزی قدردانی کرد.

به گزارش کردپرس، از ایرنا؛ بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ توسط حکومت بعث عراق بر ضد ساکنان شهر حلبچه کردستان عراق انجام گرفت.

در پی انجام عملیات والفجر ۱۰ توسط رزمندگان ایرانی و تصرف بخش‌هایی از کردستان عراق در اواخر سال ۱۳۶۶ که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد، صدام حسین رییس جمهوری عراق به پسرعمویش علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد.

این حادثه که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کُرد عراق شناخته شده بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ ‌است.

کد خبر 29364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha