شهرداری مهاباد ٩١ میلیارد تومان بدهی دارد/افزایش ١٥٠ درصدی بودجه سال آینده

سرویس آذربایجان غربی- شهردار مهاباد گفت: بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شهرداری مهاباد ۲۰۰ میلیارد تومان است که با ١٥٠ درصد افزایش نسبت به مصوب اولیه سال ۱۴۰۰ مورد تایید قرار گرفته است .

به گزارش خبرنگار کردپرس، بابک رستم‌پور، عصر روز گذشته ٢٥ اسفند ماه، در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸۰ میلیارد تومان بود که خوشبختانه به صورت کامل محقق شد و برای سال جدید هم ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

رستم پور افزود: از کل مبلغ پیشنهادی ۸۶ میلیارد تومان(٤٣ درصد بودجه) جهت هزینه های جاری، پرداخت حقوق و مزایا و ۱۱۴میلیارد تومان(٥٧ درصد بودجه) جهت هزینه های عمرانی هزینه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه طبق استاندارد باید ٦٠ درصد بودجه شهرداری صرف اقدامات عمرانی شود ادامه داد: در سال آینده به دلیل افزایش حقوق پرسنل، ٥٧ درصد بودجه به بخش عمرانی در مهاباد اختصاص یافته است هر چند این میزان برای شهر مهاباد چندان هم مطلوب نیست اما افزایش سرانه فضای سبز، ساماندهی معابر و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش عمران شهری در اولویت قرار می گیرند.

شهردار مهاباد تصریح کرد: طی ٣ ماه گذشته، درآمد نقدی شهرداری که واریز به حساب شده ٣٤ میلیارد و ٧٤٠ میلیون تومان بوده است که ٣ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان آن مربوط به ارزش افزوده، ٢ میلیارد و ٤٦٠ میلیون تومان مربوط به واریزی عوارض سوخت، ٩ میلیارد و ٦٤٠ میلیون تومان مربوط به درامدهای ناشی از صدور پروانه، ١٢ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان مربوط به درآمد ناشی از کمیسیون ماده ١٠٠ و ٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان آن مربوط به سایر درآمدهای شهرداری است.

زمستان امسال شهروندان ٢٨میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند

او اضافه کرد: همچنین در این مدت ٢٨ میلیارد تومان عوارض توسط شهروندان پرداخت شده است و در حال حاضر موجودی شهرداری مهاباد 1 میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان است.

شهردار با اشاره به بازپرداخت ۶ میلیارد تومان بدهی در زمان تصدی پست شهرداری تصریح کرد: در زمان معارفه بنده شهرداری مهاباد بیش از ٩٧ میلیارد تومان بدهی داشت که از این۳۳ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی بود، اما با تمهیدات در نظر گرفته شده مبلغ این بدهی در مدت سه ماه گذشته به ٩١ میلیارد تومان رسید.

پرداخت ٢٣میلیارد تومان حقوق پرسنل در ٣ ماه/ شهرداری مهاباد نیروی مازاد ندارد!

در حالیکه تا دی ماه سال جاری ۶۰ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق پرسنل شهرداری مهاباد شده بود و تنها ١٢ درصد از بودجە شهرداری به امور عمرانی اختصاص یافت، اما شهردار معتقد است؛ این شهرداری نیروی مازاد ندارد.

در این جلسه رستم پور با بیان اینکه نیروی مازاد در شهرداری مهاباد مشاهده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر شهرداری مهاباد دارای ۶۶۷ نیرو شامل؛ ۱۲۰ کارمند ، ۱۱۹ نفر کارگر دارای قرارداد کار معین و ۴۲۸ نفر نیروی خدمات و فضای سبز استکه این میزان در فصل تابستان تا ۷۵۰ نفر افزایش یابد و این میزان بنا به شرایط منطبق است و مازاد نیروی خاصی در بدنه شهرداری مشاهده نمی‌شود.

او همچنین در خصوص معوقات حقوق کارکنان شهرداری گفت: طی سه ماهه پایانی سال ۲۲میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان حقوق پرداخت شده و معوقه کارگران شهرداری از۵ ماه به ۳ماه کاهش یافته است و در آینده نزدیک نسبت به پرداخت مابقی حقوق آنها نیز اقدام خواهد شد.

شهردار مهاباد با بیان اینکه طی سه ماه گذشته اقدامات مطلوبی در‌حوزه املاک متعلق به شهرداری صورت گرفته است، گفت: این اقدامات شامل ۲۱۶ مورد ثبت املاک متعلق به شهرداری ، ۳۰ مورد صدور سند برای املاک فاقد سند ، ۳۶ مورد بروزرسانی سند و ٢ هزار و ٤٤٥ مورد بروزرسانی سند سرقفلی املاک متعلق به شهرداری است.

او به کاهش صدور پروانه در مهاباد اشاره کرد و افزود: همچنین در این مدت تعداد ۸۰ مورد صدور پروانه شامل ۵۶ مورد مسکونی ، ۱۱ مورد تجاری و ۱۳ مورد سایر دسته‌بندی‌ها انجام گرفته است.

دوری مسافت سایت پسماند مشترک از مهاباد/ ایستگاه میانی احداث می شود

رستم پور با اشاره به جابجایی سایت تخلیه زباله از سیدآباد به سایت مشترک (مهاباد- میاندوآب) اظهار کرد: طی یک سال گذشته میاندوآب به تنهایی از این سایت مشترک استفاده می کرد اما امسال مهاباد هم پسماند شهری را به این مکان انتقال داده است هر چند این سایت مشترک به لحاظ دوری مسافت ۳۵ کیلومتری از مهاباد، استاندارد نیست لذا شهرداری اقدام به احداث ‌ایستگاه میانی پسماند گرفته است که نیاز به تاییدیه اداره کل حفاظت محیط زیست استان دارد.

او ادامه داد: در این این ایستگاه میانی پردازش، بازآوری و حمل به سوی سایت مشترک انجام می شود و می تواند با تزریق اعتبار و جذب حمایت بخش خصوصی زمینه کارخانه بازیافت و کمپوست را هم فراهم کرد.

واقعیت موجود شهر مهاباد با اهداف طرح تفصیلی بسیار فاصله دارد

شهردار در ادامه با اشاره به اینکه طرح تفصیلی مهاباد سال ١٤٠١ به پایان می رسد، گفت: متاسفانه واقعیت موجود شهر با اهداف طرح تفصیلی بسیار فاصله دارد و مشکلات فراوانی در این حوزه وجود دارد لذا ضرورت بازنگری جدی در طرح تفصیلی احساس می شود.

او اضافه کرد: متولی تهیه طرح جامع و تفصیلی اداه کل راه و شهرسازی استان است که به دلیل نبود اعتبار اقدامات بازنگری در این طرح ها راکد مانده بود و تا پایان سال مالی (تیر ماه ١٤٠١)، باید جهت تامین اعتبار منتظر بمانیم اما با توجه به اتمام زمان طرح تفصیلی مهاباد، تصمیم گرفتیم در قالب همکاری مشترک، قرارداد با مشاور طرح و با تامین اعتبار از منابع داخلی شهرداری جهت طرح بازنگری بسته شود. برای این قرار داد یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان نیز اعتبار در نظر گرفته شده است.

ایمنی سازی مراکز تجاری، هزینه بر است و فعلا در اولویت شهرداری نیست

اردیبهشت امسال قائم مقام وزیر در امور مجلس طی نامه ایی به استاندار آذربایجان غربی دستور داده تا مشکلات متعدد در اجرا و احداث مراکز تجاری شهر مهاباد بررسی و شهرداری ملزم به اجرای صحیح پروژه ها، ایمن سازی مجتمع های تجاری شود.

در این خصوص شهردار مهاباد در پاسخ به سوال خبرنگار کردپرس در خصوص درخواست قائم مقام وزیر در امور مجلس برای ایجاد ایمنی در مراکز تجاری شهر، گفت: ایمنی سازی مراکز تجاری، هزینه بر است و به مشارکت بهره برداران نیاز دارد و با توجه به پرداخت معوقات، در حال حاضر اولویت بندی شهرداری متفاوت است لذا حل سریع این مشکل به مشارکت جدی خود بهره برداران امر و مغازه داران بستگی دارد.

واحد حقوقی شهرداری مهاباد به جذب نیروی جدید نیاز دارد

طی سالیان گذشته شهرداری مهاباد با خسران های مالی شدید و اسفناکی از ناحیه واحد حقوقی خود رو به رو شده است. به نحوی که فرماندار سابق مهاباد هم گفته بود: «کمتر پرونده‌ای را می‌توان یافت که در آن رأی به نفع واحد حقوقی شهرداری مهاباد صادر شده باشد». لذا باید به عمق ضعف این واحد مهم و حیاتی در شهرداری این شهر پی برد. کما اینکه از دست رفتن بخشی از املاک شهرداری مهاباد به دلیل عملکرد ناکارآمد واحد حقوقی ادوار گذشته بوده است.

خبرنگار کردپرس در ادامه در خصوص عملکرد نامناسب واحد حقوقی پیشین شهرداری مهاباد و ضربه های کلان مالی وارد شده به شهرداری از این ناحیه، سوال کرد و شهردار هم در پاسخ این موضوع را تایید کرد و گفت: واحد حقوقی به استعلامات و جذب نیروی جدید نیاز دارد تا مشکلات اسبق برطرف شود. از سویی دیگر تقدم حقوق خصوصی بر عمومی در سالیان گذشته به ضرر شهرداری ها تمام می شود که خوشبختانه با ورود قوه قضاییه این مسئله حل شده است.

شهردار تایید کرد: ناکارآمدی شهرداری در مسئله سگ های بلاصاحب

شهردار در این نشست خبری با بیان اینکه در موضوع سگ های بلاصاحب به اهداف خود نرسیده ایم، گفت: متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم به صورت کارآمد به این مسئله ورود کنیم و در خصوص ایجاد گفتمان مشترک بین شهرداری و انجمن های حامی حیوانات هم موفق نبوده ایم. فکر می کردیم این موضوع در کوتاه مدت حل می شود اما نشد.

رستم پور تاکید کرد: انجمن حامی حیوانات از نحوه مدیریت سایت نگهداری، زنده گیری از شهرداری انتقادهایی دارند و متاسفانه خروجی این وضعیت تا کنون ظلم به حیوانات زبان بسته بوده و به ناکارآمدی شهرداری بوده است. اما در نظر داریم جلسات بیشتر و بهتری با حامیان حیوانات در این خصوص و تا حصول نتیجه برگزار کنیم.

در پایان این نشست شهردار مهاباد ضمن عذرخواهی از مردم بیان کرد: اگر در این مدت نتوانسته ایم به نحو احسن به مردم خدمت رسانی کنیم، اما این امید را داریم که با شروع سال جدید به نحو مطلوبی در این زمینه تلاش کرده و رضایت مردم را جلب کنیم.

در پایان این مراسم از شهردار مهاباد و خبرنگار حاضر در جلسه از سوی شورای شهر قدردانی شد.

کد خبر 29303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha