آذربایجان غربی ۳۰ درصد تنوع پستانداران ایران را داراست

سرویس آذربایجان‌غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایحان غربی گفت: استان آذربایجان غربی با ۴۸ گونه پستاندار شناسایی شده در زیستگاه های آن حدود ۳۰ درصد تنوع پستانداران کشور را داراست و گونه های بسیار مهم و حائز اهمیتی همچون گوزن زرد. قوچ و میش ارمنی و سنجاب زمینی پیر احمد در این استان زیست می کنند .

به گزارش کردپرس، مهران نظری به مناسبت گرامی داشت روز جهانی حیات وحش افزود: حفاظت از گونه‌های وحشی اهمیت زیادی دارد به طوری که در سال جاری روز جهانی حیات وحش " احیای گونه های کلیدی برای بازسازی بوم سازگان" نامگذاری شده است.

او تاکید کرد: احیای گونه های حیات وحش بیانگر این موضوع است که با احیای گونه های مهم و حائز اهمیت می توان انتظار احیای اکوسیستم های در معرض خطر را نیز داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: در آذربایجان غربی‌در سال های اخیر تلاش گسترده‌ای در راستای احیای گونه های مختلف و مهم و حائز اهمیت حیات وحش انجام شده است، ایجاد مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در شمال غرب کشور با مساحت ۶ هکتار در محوطه پاسگاه محیط بانی رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه، خرید زمین و محصول کشاورزی برای احیای گونه میش مرغ و اجرای برنامه های عمل ملی حفاظت از گونه های حائز اهمیت از جمله، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، غاز پیشانی سفید کوچک، اشاره کرد که تاثیر‌‌زیادی در احیای گونه ها و احیای زیستگاه های حساس داشته است.

نظری افزود: از مهمترین مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست این استان می‌توان به پارک‌ ملی دریاچه ارومیه، مناطق حفاظت شده مراکان، تالاب نوروزلو و منطقه جنگلی میرآباد سردشت، پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان، پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان و اثر طبیعی- ملی غار سهولان در مهاباد اشاره کرد، که همه این مناطق از نظر وجود گونه های حیات وحش بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و گونه های مختلف که در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه ها قرار دارند در این مناطق زیست می کنند.

او گفت: با توجه به اینکه آذربایجان غربی در مابین فلات های ایران و آناتولی، و اقلیم های متنوع با شرایط خاص جغرافیایی و توپوگرافی‌ قرار گرفته است به عنوان یکی از نقاط داغ تنوع زیستی در دنیا همواره مطرح بوده و مورد توجه علاقمندان، پژوهشگران علم زیست شناسی، محیط زیست و رشته های مرتبط بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست‌آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه در این استان تعداد زیستگاه های آبی زیاد است به همین دلیل همواره زیستگاه مهمی برلی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده و هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان تعداد قابل توجهی از انواع مختلف آن مهاجرت می کنند به نحوی که آذربایجان غربی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت پرندگان در دنیا همواره مطرح است.

او افزود: از بین گونه های پرندگان شناسایی شده در این استان حدود ۶۵ درصد آن جزو گونه‌های مهاجر و مابقی جز گونه‌های بومی و یادآور استان محسوب می شود. از گونه‌های مهم و حائز اهمیت پرندگان مهاجر همچون غاز پیشانی سفید کوچک در زیستگاه های شمال استان که دومین زیستگاه بزرگ زمستان گذران این گونه در دنیا محسوب می‌ شود اشاره کرد.
نظری ادامه داد: استان آذربایجان غربی با ۴۸ گونه پستاندار شناسایی شده در زیستگاه های آن حدود ۳۰ درصد تنوع پستانداران کشور را داراست و گونه های بسیار مهم و حائز اهمیت در این استان زیست می کنند به طوری که تنها جمعیت وحشی گوزن زرد دنیا در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می کند و منطقه ای در شمال غرب استان موسوم به پیراحمد کندی، تنها زیستگاه حضور گونه سنجاب زمینی به نام سنجاب پیر احمد( سنجاب آسیای صغیر) بوده و خالص ترین نژاد قوچ و میش ارمنی در این استان است.

کد خبر 28518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha