حقوقدان عراقی: دادگاه عالی فدرال براساس نص صریح قانون اساسی تشکیل شده و غیر قابل حذف است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک حقوقدان عراقی تأکید کرد: قانون اساسی کشورمان مانند سایر کشورها، با هدف حل نزاعات و اختلافات درباره تفسیر اصول قانون اساسی، یک دادگاه متخصص در زمینه تفسیر قانون مذکور را پیش بینی کرده است. به همین دلیل، نمی توان دادگاه عالی فدرال را حذف کرد. زیرا تشکیل آن، نص صریح قانون اساسی و یک ضرورت است. به ویژه اینکه دادگاه مذکور تنها مرجع برای تأیید نتایج هرگونه انتخابات در کشور است.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، به دنبال افزایش بحث و جدل درباره حکم اخیر دادگاه عالی فدرال مبنی بر ممنوعیت اکتشاف، استخراج، صادرات و فروش نفت توسط اقلیم کردستان و انتقاد فراوان مسئولان کرد از حکم مذکور و همچنین درخواست اخیر مسرور بارزانی مبنی بر تشکیل مجدد دادگاه عالی فدرال، جمال الأسدی کارشناس حقوقی عراقی تأکید کرد: زیرا تشکیل دادگاه عالی فدرال، نص صریح قانون اساسی و یک ضرورت و غیر قابل حذف است.

جمال الاسدی افزود: تنها مرجعی که می تواند دادگاه عالی فدرال را حذف نماید مجلس نمایندگان عراق است که قانون مربوطه را تصویب کرده است. همچنین رئیس جمهور و نخست وزیر نیز می توانند قانون جدیدی برای دادگاه مذکور پیشنهاد کنند.

این کارشناس حقوقی عراقی خاطرنشان کرد: مجلس عراق، قانون دادگاه عالی فدرال را تصویب کرده است و این مرجع می تواند با صدور قانون جدیدی، حکم به حذف آن نماید. زیرا قوانین جز با صدور قوانین جدید، حذف نخواهند شد.

جمال الاسدی تأکید کرد: اصلاح قانون کنونی دادگاه عالی فدرال نیازمند رأی اکثریت نسبی نمایندگان است. اما تصویب قانون جدید برای این نهاد قضایی عالی، به رأی دو سوم نمایندگان مجلس نیاز دارد و ارائه اصلاحیه یا قانون جدید از سوی رئیس جمهور، نخست وزیر یا خود مجلس نمایندگان ممکن است.

این کارشناس عراقی همچنین گفت: قانون اساسی کشور ما نیز مانند سایر کشورها، یک دادگاه عالی متخصص در زمینه تفسیر قانون اساسی را برای حل اختلافات درباره تفسیر بندهای قانون مذکور پیش بینی کرده است. به همین دلیل، کشور نمی تواند بدون دادگاه عالی فدرال باشد. زیرا این موضوع، در نص صریح قانون اساسی آمده است. از سوی دیگر، یک ضرورت است. به ویژه اینکه دادگاه مذکور، تنها نهاد مسئول در زمینه تأیید نتایج انتخابات در عراق است.

کد خبر 28454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha