ورود فاضلاب به سدها و مدیریت پسماند مهمترین چالش های زیست محیطی کردستان هستند

مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: محیط زیست در استان دارای چالش هایی است که مهمترین آنها ورود فاضلاب روستاهای بالا دستی دریاچه سدها، اطفای حریق مناطق حفاظت شده و مدیریت پسماند در شهرها است.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در نشست خبری با رسانه های کردستان که به مناسبت هفته محیط زیست با تبریک هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه با شعار «سهم من در تداوم محیط زیست» برگزار شد، گفت: در حوزه مدیریت بحران اعتبارات استانی نداریم و تنها اعتبار ما اعتبارات ملی است که برای سال جاری تنها ۴۰۰ میلیون تومان بود و برای خرید وسایل مربوط به اطفای حریق مانند دمنده، آتش کوب و ... هزینه شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲ هزار استعلام از محیط زیست توسط دستگاه های مختلف مانند صمت گرفته شد که بیش از یک هزار و ۹۲۰ مورد موافقت داشته ایم و محیط زیست هیچ مخالفتی در رابطه با توسعه ندارد علیرغم اینکه متهم هستیم در این زمینه اما باید الزامات زیست محیطی در طرح های تولیدی رعایت شود.

مدیرکل محیط زیست کردستان از جذب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب زریبار در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به کردستان خبر داد و افزود: در سفر اول نیز ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای خرید دوربین های هوشمندسازی و پروژه های اطراف این دریاچه جذب شد.

حمیدی از انعقاد تفاهم نامه به منظور جلوگیری از قاچاق حیات وحش خبر داد و ادامه داد: در قالب مقابله با قاچاق حیات وحش با دستگاه نظامی و انتظامی استان تفاهم نامه ای منعقد شد تا از خروج هرگونه حیات وحش زنده از طریق مرزهای استان جلوگیری شود.

وی به یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی کردستان اشاره کرد و یادآور شد: ۹ سد تامین کننده آب شرب شهرهای استان در معرض ورود فاضلاب به دریاچه سدها هستند و بیش از ۵۰۰ روستا نیازمند تاسیس تصفیه خانه فاضلاب و یا شبکه انتقال به ویژه روستاهای بالا دست سدهای قشلاق و سد آزاد هستند.

مدیرکل محیط زیست کردستان بیان کرد: متاسفانه سدهای استان کمتر بحث مطالعات دارند و همین امر باعث می شود ورود فاضلاب انسانی روستاها و یا فضولات حیوانی پس از احداث به یک چالش تبدیل شود.

حمیدی با بیان اینکه ۱۶۹ روستا در بالادست سدهای تامین آب شرب شهرهای استان، در اولویت رسیدگی قرار دارند و باید ساماندهی شوند، گفت: سد آزاد اگر از همین امروز اقدامی برای جلوگیری ورود فاضلاب و فضولات به دریاچه سد نداشته باشد به سرانجام سد قشلاق می گراید.

وی اظهار کرد: ۱۶ رودخانه داریم که به سدهای استان ورود می کنند و از همین رو باید رودخانه های که در جوار روستاها قرار دارند، ساماندهی شوند.

مدیرکل محیط زیست کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از جولان سگ های ولگرد در سطح شهر، این وضعیت را ناشی از مدیریت نامناسب پسماند و بی تفاوتی متولیان شهرداری دانست و افزود: پلاک گذاری سگ تنها در راستای عقیم سازی بوده و اصلا مورد تایید ما نیست چرا که پارک ها و فضای شهری محل استراحت و تردد شهروندان است نه جای تجمع و زیست سگ های ولگرد و آلودگی.

حمیدی ادامه داد: شهرداری محل هایی در خارج از شهر پیش بینی و احداث کند ما هم در واگذاری زمین همکاری خواهیم کرد، کسانی هم که قصد غذادهی به سگ و گربه را دارند به همین محل ها مراجعه کنند و فضای شهری را به هم نریزند.

کد خبر 2771565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha