KCK: آموزش به زبان مادری یک حق مشروع است/جلوی همسان سازی را بگیرید

سرویس ترکیه - KCK با گرامی داشت روز زبان کُردی آموزش به زبان مادری را یک حق مشروع دانست و از همه مردم برای پیشگیری از همسان سازی دعوت کرد.

به گزارش کردپرس، کمیته آموزش کنفدرالیسم جوامع کردستان (KCK) با انتشار بیانیه‌ای ضمن گرامی داشت روز زبان کُردی، آموزش به زبان مادری را یک حق مشروع دانست و از همه مردم دعوت کرد تا  برای پیشگیری از همسان سازی فرهنگی و زبانی تلاش کنند.

در این بیانیه روز زبان کردی به عنوان روزی برای افزایش آگاهی در برابر سیاست‌های همسان‌سازی، مقاومت در برابر سیاست‌های تخریب و بازسازی حافظه اجتماعی در برابر ایدئولوژیِ نابود کردن حافظه‌ فرهنگی توصیف شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه با یادآوری سخنانی از عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK، آمده است: «زبان، هویت مشترک و حافظه اجتماعی جامعه است. حفظ و توسعه حافظه اجتماعی ارتباط مستقیمی با حفظ و توسعه زبان مادری دارد. امری که در آن انکار با نسل‌کشی همراه می‌گردد... ممنوعیت زبان کردی اساساً سیاست حذف وجود کردها است. ما باید با سخن گفتن، نوشتن، فکر کردن و سازماندهی بیشتر به زبان کردی، در برابر این نسل‌کشی مقاومت کنیم و مبارزه برای زنده ماندن زبانمان را بیش از هر زمان دیگری توسعه دهیم. در این مرحله، مبارزه روزانه با اتوآسیمیلاسیون و همچنین همگونی‌سازی است، وظیفه ضروری هر فردی است که به آینده‌ای آزاد اعتقاد دارد.»

در پایان این ببیانیه از مردم خواسته شده است تا با تضمین آموزش زبان مادری در هر جایی که هستند، برای رفع ممنوعیت های استفاده از زبان مادری در برابر قدرت مقاومت کرده و به سیاست های همسان سازی اجازه عاملیت ندهند.

کد خبر 2770586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha