تشکیل کمیته های مشترک دائمی برای همکاری در زمینه مبارزه با PKK/به زودی حضور PKK در خاک عراق پایان می پذیرد

سرویس ترکیه - اردوغان در دیدار با مقامات عراقی از تشکیل کمیته های مشترک دائمی میان دو کشور در جهت مبارزه مشترک با تروریسم و تامین امنیت خبر داد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز در صدر هیأتی عالی رتبه برای دیدار با مقامات عراقی وارد بغداد شد. او در سخنانی از تشکیل کمیته های مشترک دائمی با دولت عراق برای تامین امنیت و مبارزه مشترک با تروریسم خبر داد.

اردوغان که به همراه هیاتی بلند مرتبه برای دیدار با مقامات عراق به بغداد سفر کرده است، پس از دیدار با محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق در نشست مشترک خبری، این سفر را نقطه عطفی تازه در روابط دو کشور دانست.

تشکیل کمیته های مشترک دائمی برای همکاری در زمینه مبارزه PKK/به زودی حضور PKK در خاک عراق پایان می پذیرد

به نوشته بخش ترکیه آناتولی، اردوغان با بیان اینکه برادران عراقی با میهمان نوازی، صمیمیت و محبت خود باعث شدند آنها احساس کنند که در خانه خود هستند، از «برادران عراقی خود» به ویژه محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق به دلیل استقبال خوب از او و هیات همراهش تشکر کرد.

اردوغان همچنین تاکید کرد: توافقنامه چارچوب راهبردی برای همکاری مشترک که با نخست وزیر محترم (سودانی) امضا کردیم یک نقشه راه استوار است.

اردوغان، با تاکید بر اینکه عراق همسایه ای است که با ترکیه روابط تاریخی، انسانی و فرهنگی مشترک دارد و برای ترکیه دارای ارزش استراتژیک است، گفت: «ما اراده سیاسی قوی برای پیشبرد روابط خود با عراق بر اساس اصل احترام متقابل، حسن همجواری، با در نظر گرفتن منافع مشترک داریم.»

تشکیل کمیته های مشترک دائمی برای همکاری در زمینه مبارزه PKK/به زودی حضور PKK در خاک عراق پایان می پذیرد

او افزود: «توافقنامه چارچوب راهبردی برای همکاری مشترک که با نخست وزیر محترم (سودانی) امضا کردیم یک نقشه راه استوار است.»

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: «در دیدارهایمان با آقای رشید رئیس جمهور محترم عراق و سپس با آقای سودانی نخست وزیر، روابط ترکیه و عراق را در طیف گسترده ای مورد بحث قرار دادیم. امنیت و همکاری در مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث ما بود. ما با سازمان تروریستی PKK و نیروهای الحاقی آن، که ترکیه را از خاک عراق هدف قرار می دهند، مبارزه می کنیم. ما از اعلام PKK به عنوان یک سازمان ممنوعه در عراق استقبال کردیم، به این ترتیب حضور آن در خاک عراق در اسرع وقت پایان خواهد یافت. این نیز از الزامات قانون همسایگی و برادری عراق است. انتظارات ما در خصوص مبارزه مشترک با FETO یکی از دیگر از موضوعات مورد بحث ما با مقامات عراقی بود.»

اردوغان در بخشی از سخنان خود درباره ادامه حملات اسرائیل به غزه گفت: «با مقامات (عراقی) تأثیرات ظلم اسرائیل در فلسطین بر منطقه خود را مورد بررسی قرار دادیم و درباره گام‌های مشترکی که می‌توانیم برداریم رایزنی کردیم.»

تشکیل کمیته های مشترک دائمی برای همکاری در زمینه مبارزه PKK/به زودی حضور PKK در خاک عراق پایان می پذیرد

او پیرامون تنش بین ایران-اسرائیل نیز اظهار داشت: «پیشنهاد خود را مبنی بر پرهیز از اقداماتی که باعث تشدید تنش می‌شود، مجدداً به همه طرف‌های مربوطه یادآوری می‌کنم.»

به نوشته مزوپوتامیا، در این سفر همچنین با نظارت اردوغان و محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق، یادداشت تفاهم چهارگانه ای بین عراق، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی در خصوص همکاری در پروژه راه توسعه امضا شد. وزرای زیرساخت و حمل و نقل سه کشور و وزیر انرژی و زیرساخت امارات نیز در این مراسم حضور داشتند.
 
علاوه بر این، 24 قرارداد همکاری بین عراق و ترکیه از جمله «توافقنامه چارچوب همکاری در حوزه آب» و «یادداشت تفاهم در مورد چارچوب استراتژیک» به امضای طرفین رسید. علاوه بر این توافقنامه 10 ساله ای مبنی بر مدیریت منابع آب با عراق منعقد شد.

کد خبر 2769633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha