بوکان میراث دار تمدن «مانا» و عروس «مکریان»

شهر زیبای بوکان قطعا می تواند یکی از مقاصد سفر نوروزی شما باشد شهری دلنواز که آرامگاه «بلبل کردستان» است و از هر گوشه و کنارش نوای ساز و موسیقی می آید.

شهر باغ های آلبالو، نه تنها در فصل بهار بلکه در تمام ایام سال مقصد بسیاری از مسافران و گردشگرانی است قصد سفر به نقاط دیدنی این دیار را دارند و جاذبه های فراوان تاریخی و گردشگری آن می تواند برای هر مسافری لذت بخش باشد.
این شهر از نظر بافت تاریخی در دوران قاجار و سده نوزدهم میلادی بنیان گذاشته شده و بیش از دو قرن قدمت دارد. از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی داخل شهر به دوره قاجار و دوره معاصر بازمی‌گردد. 
در سفر به عروس مکریان، قطعا یکی از مقاصد سفرتان می تواند زیارت آرامگاه استاد حسن زیرک مشهور به «بلبل کردستان» و استاد «قادر عبدالله زاده»، مشهور به «قاله مه‌ره» نوازنده مشهور شمشال در کردستان باشد، جایی که هنوز هم صدای موسیقی از خاک بلند می شود و سالانه مشتاقان هنر و موسیقی را به این مکان می کشاند.
سرای استاد حقیقی یا موزه مفاخر هم در بوکان یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر است،. این موزه منزل استاد «عباس حقیقی» شاعر برجسته بوده که اکنون به موزه مفاخر این شهرستان تبدیل شده و جایگاهی برای به نمایش درآوردن زندگی نامه و آثار شخصیت‌ها و اسطوره‌های شهر است.
همچنین در پارک ملت بوکان می توانید مأمن آرامگاه سرداران مکری را مشاهده کنید. این آرامگاه تاریخی در میان درختان سبز و باصفای پارک ملت خودنمایی می کند وجزء بناهای تاریخی بشمار می آید که از دوره قاجار به‌جا مانده است. نام این بنا به زبان کردی «گومبه‌زی سردار» است و در این محل تعدادی از افرادی مشهور و بعضی از بزرگان بوکان دفن شده‌اند، ازجمله سرداران عزیز خان، محمدحسین خان، قاضی حسین و علی خان مکری. 
برای علاقه مندان به بازدید از اماکن تاریخی یکی دیگر از نمادهای تاریخی شهر بوکان که می تواند توجه مسافران را به خود جلب کند مسجد جامع شهر بوکان باشد که زمان ساخت مسجد جامع بوکان به سال ۱۲۶۸ خورشیدی برمی‌گردد و همچنین دیگر مکان تاریخی و مذهبی شهر بوکان سالانه مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران است مقبره "شمس‌الدین برهانی" یکی از شیوخ مشهور نقش‌بندی است که در قرن ۱۴ هجری قمری زیسته است. آرامگاه وی که به «خانقاه شیخ برهان» نیز شهرت دارد، در «روستای برهان»، در ۳۵ کیلومتری از مسیر بوکان به مهاباد قرارگرفته است.
در ادامه بازدید از تپه قلایچی در شهر بوکان که هویت تاریخی خود را از این قلعه در مجاورت روستای به‌همین نام در هفت کیلومتری شمال شرقی همین شهر می‌گیرد، می تواند جالب باشد. تپه قلایچی بوکان مربوط به دوره مانایی‌ها است و تا کنون حدود ۴۰۰ آجر لعابدار در این منطقه تاکنون کشف شده که قدمت آنها به ٣ هزار سال قبل بر می گردد و نام بوکان را جهانی کرده اند.
برای گشت و گذار در دل طبیعت هم می توانید منطقه شکار ممنوع سێ کانیان  با چشم‌انداز، دریاچه سد بوکان، پارک و مجتمع گردشگری جنگلی کێوه‌ڕه‌ش، پارک گردشگری ناله‌شکێنه با دید 360 درجه ای از کل شهر، بوستان ساحلی شهر، باغ‌های معروف آلبالوی امیرآباد، حاشیه رود سیمینه رود  و دامنه بکر و زیبای کوه طرغه را برای تفریح و سرگرمی انتخاب کنید که هر ساله پذیرای عده زیادی از مردم هستند.

کد خبر 2768103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha