مسمویت ١٣٤٠ نفر با قارچ سمی طی ٣سال در ایران/کرمانشاه و آذربایجان غربی پیشتازاند

سرویس آذربایجان غربی- معاون غذا و دارو و فوق تخصص سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت یک هزار و ٣٤٠ نفر طی ٣ سال اخیر بر اثر مصرف قارچ سمی در کشور خبر داد و گفت: بیشترین مسمومیت در استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و لرستان بوده است.

به گزارش کردپرس از وب دا؛ دکتر محمد دلیرراد در خصوص مسمومیت با انواع قارچ‌های خودرو و سمی اظهار کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه‌ساله در ابتدای سال متأسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

دلیرراد در ادامه بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۹۷ نفر، در سال ۱۴۰۱، ۳۰۱ نفر و در شش ماه اول ۱۴۰۲، ۲۴۲ نفر در اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که نشان از اهمیت و شایع بودن مسمومیت و تعداد بالای قربانیان در کشور ماست. متأسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هم‌وطنانمان شده است.

 فوق تخصص سم‌شناسی بالینی اضافه کرد: بیشترین مسمومیت ناشی از قارچ سمی مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، لرستان، همدان، قزوین و شهرکرد بوده است.

او ادامه داد: همان‌طور که مشاهده می‌شود مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هم‌وطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بیشتر بروز نموده است. این موارد با آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار به‌موقع قابل‌پیشگیری خواهد بود. به همین مناسبت هم‌وطنان گرامی را به رعایت توصیه‌های عمومی دعوت می‌نماییم تا با توجه به آن‌ها از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی پیشگیری شود.

دلیر راد گفت: شهروندان باید از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک‌شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومی، خودداری کنید. برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و دربسته بندی‌های دارای مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف نمایید.

او افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

فوق تخصص سم‌شناسی بالینی تاکید کرد: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان‌دهنده غیررسمی بودن قارچ برای انسان نیست. همچنین برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم‌به‌گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد.

او تاکید کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به‌صورت تأخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تأخیری (بافاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به‌مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هم‌وطنانمان شده است.

به گفته دلیر راد؛ انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تأخیری در فردی باسابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

او در پایان گفت: در صورت امکان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

کد خبر 2767723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha