رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سد ساروق تکاب هم آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- پس از رهاسازی آب سدهای بوکان و مهاباد به میزان ٥٠ میلیون متر مکعب اینبار مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از رهاسازی آب از سد مخزنی ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه تا سقف ۱۰ میلیون مترمکعب آب خبر داد.

به گزارش کردپرس، مجید رستگاری افزود: این امر در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه با حداکثر دبی مطمئن اجرایی شده و رهاسازی آب از سد ساروق تکاب تا سقف ۱۰ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

او با بیان اینکه با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین‌دست سد و رودخانه ساروق تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: مردم و ساکنان محلی ضمن رعایت نکات ایمنی، از نزدیک‌شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: کشاورزان منطقه در راستای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، از برداشت‌های غیرمجاز آب در طول مسیر برای اهداف زراعی خودداری کنند.

روز گذشته نیز با حضور «علی سلاجقه» رییس سازمان محیط زیست  ٣٠ میلیون متر مکعن آب دریاچه سد شهید کاظمی بوکان و ٢٠ میلیون متر مکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

گفتنی است؛ در راستای آنچه احیای دریاچه ارومیه می نامیدند؛ از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به نحوی بود که تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!

کد خبر 2767311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha