بدره شهرستانی با ۵۰ سال قدمت و چالش عدم استقرار ادارات و دستگاهها در این شهرستان

سرویس ایلام - جانمایی و حضور دستگاههای اجرایی در شهرستان بدره مطالبه‌ای است که بیش از ۱۰ سال است در محاق فراموشی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس از زمانی که در بهار سال ۱۳۹۲ با حضور مجتبی اعلایی استاندار وقت ایلام با برگزاری یک جشن محلی در محل پارک شهید مهندس آل اسحاق بدره به عنوان یک شهرستان مستقل در استان ایلام معرفی شد بیش از ۱۰ سال می گذرد.این رویداد در حالی بود که شهرستانی به نام بدره در دهه های قبل و در سال ۱۳۵۳ همزمان با استان شدن ایلام و تفکیک آن از استان کرمانشاهان وجود داشته و برابر اسناد موجود دارای پیشینه تاریخی مربوط به آن دوران است.

در چند تحول تاریخی دیگر در دهه های پیش از انقلاب ، مرکزیت شهرستان بدره از شهر آبهر به دره شهر منتقل شد و  بعدها البته در اتفاقاتی دیگر نام شهرستان بدره هم به شهرستان دره شهر تغییر داده شد.این نوع تقسیمات جغرافیایی تا سال ۱۳۹۲ که بار دیگر بر اساس تصویب هیئت دولت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که آن روزگار شهرستان شدن بخش های زیادی از مناطق کشور در دستور کار دولت قرار گرفته بود پا برجا بود تا اینکه در این سال بار دیگر شهرستان بدره در حوزه ی جغرافیایی فعلی آن با مصوبه ی دولت اعلام موجودیت کرد.

در حالی که مجتبی اعلایی استاندار وقت ایلام در آن مراسم شهرستان شدن بدره را رویدادی برای توسعه و پیشرفت این شهرستان عنوان کرد اما در این ۱۰ سال بجز استقرار تعدادی از دستگاههای دولتی  در بدره اتفاق چشم گیر دیگری که حاکی از پیشرفت و تحول باشد رخ نداده و آن توسعه ی مورد نظر هم هنوز به معنای واقعی خود اتفاق نی افتاده است.

در همان سال ۱۳۹۲ که مراسم شهرستان شدن بدره جشن گرفته شد اداراتی همچون جهاد کشاورزی، دامپزشکی، کمیته امداد، بهزیستی، ثبت احوال، سپاه، آموزش و پرورش و منابع طبیعی بصورت مستقل یا زیر نظر شهرستان دره شهر در این شهرستان استقرار داشتند که حضورشان در آن شهرستان سابقه چندین ساله داشت. 

در طی ۱۰ سال گذشته دستگاههایی دیگری همچون دادگستری، فرماندهی نیروی انتظامی،ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و چند اداره دیگر با حداقل نیرو و امکانات و عمدتاً بصورت تک نفره در شهرستان بدره مستقر و مشغول خدمت رسانی به مردم شدند اما با گذشت یک دهه از مستقل شدن شهرستان بدره جای اداراتی همچون راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعزیرات حکومتی، ثبت اسناد و املاک و دستگاههای دیگر در بدره همچنان خالی است و مردمی که به این دستگاههای اداری نیاز دارند مجبور هستند یا به شهرستان دره شهر بروند و یا از طریق مرکز استان  کارهای اداری خود را پیگیری کنند.

واقعیت این است برخی اداراتی که در این چند سال  اخیر در بدره مستقر شده اند فعالیت آنها چنان خنثی و غیرقابل مشاهده است که انگار این دستگاهها اصلا وجود خارجی ندارند و خدماتی از آنها هم قابل مشاهده نیست.

هادی صی هاشمی از اعضای شورای اسلامی شهر بدره در این ارتباط می گوید: برای فعالیت اداراتی که هنوز در بدره مستقر نشده اند مکاتبات زیادی با مسئولان مربوط صورت گرفته ولی هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. به گفته این عضو شورای شهر بدره برخی اداراتی هم که مستقر هستند و بصورت تک نفره اداره می شوند عملا نمی توانند موجب رضایت شهروندان باشند .

عدم استقرار برخی ادارات و دستگاهها در شهرستان بدره، یکی از چالش های همیشگی این شهرستانها بوده که همواره مورد انتقاد مردم است. 

بسیاری از مردم شهرستان بدره این سؤال را مطرح می کنند، از آنجایی که در فرایند شکل گیری یک شهرستان تحول و توسعه همه جانبه و اختصاص اعتبارات عمرانی برای آن شهرستان از جمله انتظارات معقولانه و اصلی مردم است در شرایطی که امکان تحقق چنین انتظاراتی در شهرستان بدره در این ۱۰ سال محقق نشده است جانمایی ادارات و دستگاهها یکی دیگر از انتظارات مردم این شهرستان بوده و مردم هم معمولا این پرسش را مطرح می کنند که آیا استقرار چنین اداراتی برای خدمت رسانی به مردم انتظارات زیاد و غیر قابل تحققی است؟

جانمایی و حضور ادارات و دستگاههای گوناگون در شهرستانهای تازه راه اندازی شده ای همچون بدره  اگرچه که خود به تنهایی باعث توسعه این شهرستان نمی شود اما حضور فعالانه این دستگاهها از طریق پیگیری امورات و مشکلات شهرستان در آن حوزه ی فعالیتی می تواند بخشی از اینگونه مشکلات را برطرف کند. اکنون انتظار عمومی این است، پس از ۱۰ سال از سپری شدن فعالیت فرمانداری بدره در این شهرستان، این دستگاه بعنوان نماینده مستقیم دولت با همکاری و پشتیبانی نماینده مردم بدره در مجلس شورای اسلامی  و از طریق استانداری ایلام، وزارت کشور و مدیران کل دستگاههای اجرایی استقرار و جانمایی همه ادارات و دستگاههایی که حضور آنها در هر شهرستان ضروری است را برای جانمایی در بدره پیگیری تا پس از یک دهه انتظار به چنین چالشی در شهرستان بدره پایان داده شود.

البته ناگفته نماند که مقوله توسعه در هر منطقه یا شهرستان موضوع فراگیرتری است که صرفاً از طریق استقرار دستگاههای اجرایی امکان پذیر نیست بلکه چنین رویدادی برنامه ریزی ساختاری دولت و نگاه همه جانبه مسئولان به توسعه زیرساختهای گوناگون را طلب می کند.

گزارش از: حشمت‌الله کرمی نژاد 

کد خبر 2766519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha