نگاهی اجمالی به ترکیب قومیت‌ها در حوزه انتخابیه جنوب استان ایلام / سعید بگ‌نظری

سرویس ایلام - روزنامه نگار ایلامی با توجه به فهرست نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه جنوب استان ایلام، در نگاهی اجمالی به ترکیب قومیت‌ها در این حوزه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سعید بگ نظری در این یادداشت نوشت: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه امسال برگزار و ۲۱ نفر برای کسب کرسی نمایندگی مردم چهار شهرستانِ دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره به رقابت خواهند پرداخت.

وجود شش لایه جمعیتی با قومیتِ کُرد، لُر، لَک، به ره ی، عرب و سادات و نسبت تاثیرگذاری آنان در نتایج نهایی، رقابت سنتیِ کرد و کایدخورده و همچنین تقسیماتِ جغرافیاییِ پیش‌کوه (دره‌شهر و بدره) و پشت‌کوهِ کبیر (دهلران و آبدانان) انتخاباتِ این حوزه را وارد درهم‌تنیدگی‌های قومی-قبیله‌ای زیادی کرده است؛ به نحوی که در ادوار پیشین، هر کدام از قبایل و مناطقِ جغرافیایی توانسته‌اند در پیروزی کاندیدای مورد حمایت خویش، نقش اساسی ایفا کنند.

حدود نیمی از جمعیت این چهار شهرستان را قوم کرد و پس از آن اکثریت با لُر و لَک زبان‌های ساکن دره‌شهر، بخش مورموری آبدانان و دهلران است که پیشتر موفق به فرستادن دکتر عادل آذر، علی عزتی و شادمهر کاظم زاده به مجلس بوده‌اند.

سادات سید ابراهیم، سیدفخرالدین، سیدناصرالدین، سید صلاح‌الدین و سید ابراهیم قتال در صورت حمایت هماهنگ و گسترده از هر کاندیدایی، می‌توانند نقش مهمی را در پیروزی وی ایفا کنند؛ همانطور که با حمایت قاطع از سید رجب حسینی‌نسب در دوره ششم مجلس، فرضیه فوق را به اثبات رساندند.

مردمِ ایل "بەێره‌ی" به عنوان ساکنان اصلی شهرستان بدره، متشکل از طوایف علی‌شروان، هندمینی و دوستان، در انتخابات ادوار نشان داده‌اند که بیش از تعصباتِ قومی و قبیله‌ای، بر روی شایستگی و رزومه‌ی افراد تمرکز می‌کنند.

عرب‌زبان‌های دشت‌عباسِ شهرستان دهلران نیز از دیگر قوم‌های ساکن در پهنه‌ی جغرافیایی استان ایلام هستند که می‌توانند در انتخابات و فعالیت‌های اجتماعی نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

حضور «علی‌محمد احمدی» در مجلس نهم در کنار راهیابی دو نفر از آبدانان به مرحله دوم انتخابات دور قبل و جلوس علیزاده بر صندلی سبزِ مجلس یازدهم، بیانگر قدرت تشکیلاتی و انتخاباتی مردم این شهرستان است.

ادامه دارد...

کد خبر 2765552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha