کتاب دفاع مقدس نیازمند نهضت تولید محتواست

سرویس ایلام - کارشناس حوزه کتاب دفاع مقدس و تاریخ شفاهی در کارگاه توانمندسازی نویسندگان دفاع مقدس در ایلام، بر نیاز این حوزه از ادبیات به نهضت تولید محتوا تاکید کرد و گفت: متاسفانه استان ایلام با وجود نویسندگان خوب و تاریخ غنی، هیچ اسم و رسمی در حوزه کتاب دفاع مقدس در کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در ابتدای این کارگاه که با حضور جمعی از نویسندگان، ناشران و مسئولان حوزه تاریخ شفاهی و کتاب دفاع مقدس در استان ایلام در محل حوزه هنری برگزار شد، سعید خیراللهی رئیس حوزه هنری استان خاطرنشان کرد: تولید محتوا در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس مورد توجه جدی حوزه هنری است و برگزاری چنین کارگاههایی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با وجود پیشینه دفاع مقدس در ایلام و با وجود توانمندی نویسندگان و پژوهشگران استان، هنوز آن اتفاق شاخص برای ادبیات دفاع مقدس استان ایلام رخ نداده است که امیدواریم با تداوم هدفمند این کارگاهها و حمایت حوزه هنری از نویسندگان جدید بتوانیم عقب افتادگی ها را در این حوزه جبران کنیم.

سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری استان لرستان و مدرس این کارگاه توانمندسازی نویسندگان دفاع مقدس ایلام، در ادامه به وضعیت آثار دفاع مقدس در استان ایلام انتقاد کرد و گفت: با وجود این که استان ایلام جبهه اول و به تعبیر مقام معظم رهبری دژ مستحکم نظام بوده اما متاسفانه این استان در ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کشور اسم و رسمی ندارد که این جای سوال دارد.

وی شاخص ارزیابی یک کتاب دفاع مقدس به عنوان یک محصول فرهنگی را میزان استقبال مردم از اثر دانست و ادامه داد: تولید کتاب دفاع مقدس یک فعالیت فانتزی و کاری برای گذاشتن روی تاقچه نیست بلکه یک امر راهبردی است و ما برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی خود به آن نیاز داریم لذا اثرگذاری کتاب دفاع مقدس برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و آثاری که در این زمینه تولید می شود، باید نقطه زن باشند.

نویسنده کتاب «میان لشکر هجران» ادامه داد: کار دفاع مقدس برای رزومه سازی نیست و متاسفانه ما گاهی یادمان می رود که برای چه این کار را می کنیم و گاه می شود دید که با بدترین کیفیت آثار دفاع مقدس تنها برای رفع تکلیف منتشر می شوند.

او گفت: ما کتاب دفاع مقدس را برای دلخوشی خود منتشر نمی کنیم بلکه هدف از این کار انتقال پیامی به جامعه است و باید از سوژه یابی تا آخرین مرحله که رساندن به دست مخاطبان است، این فرآیند مدیریت شود.

سپهوند خاطرنشان کرد: سوژه های جنگ بسیار زیاد و بسیار متنوع هستند و آنگونه که پیداست با این کم کاری ها و بد کار کردن ها، تاریخ دفاع مقدس ما و آموزه های آن بر زمین مانده و تدوین نشده است که برای جبران باید اول به نویسنده برسیم و نسلی برای این کار تربیت کنیم.

وی ضمن تشریح طرح «همیار شهید» که منجر به تولید ۱۱۰ اثر دفاع مقدس در استان لرستان شده است، تاکید کرد: ایلام به اندازه خودش رنگ خود را بر تاریخ دفاع مقدس ایران نپاشیده است لذا ما هم در سوژه و هم در تربیت نیرو، نیازمند یک نهضت تولید محتوا در استان هستیم.

رئیس حوزه هنری لرستان در ادامه به برخی ویژگی های یک کتاب تراز در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس پرداخت و به برخی سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

کد خبر 2765150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha