کوتاه در خصوص شرکت بارگیران سبک بار که امروز فعالیتش در مرز مهران غیرقانونی اعلام شد

سرویس ایلام - جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در استان ایلام امروز به موضوعات مرتبط با «شرکت بارگیران سبک‌بار» واقع در مرز مهران که وظیفه‌ی صدور فهرست کالا (مانیفست گمرکی) برای خروج کامیون‌های عراقی حامل کالا را بر عهده دارد، اختصاص داشت که با توجه به امتناع شرکت مذکور از ارائه‌ی مواردی هم‌چون پرداخت مالیات، استاندار ایلام در این جلسه، دستور تعطیلی این شرکت را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حسن بهرام‌نیا در این جلسه گفت: این شرکت سالانه ۴۰ میلیارد تومان درآمد دارد در حالی که عایدی برای مهران نداشته است لذا از این لحظه به بعد فعالیت این شرکت وجاهت قانونی ندارد و تعطیل اعلام می شود.

وی تاکید کرد: تأکید کرد: دلیلی وجود ندارد چنین شرکت‌هایی در استان حضور داشته باشند و از مزایایی بهره‌مند شوند، اما از پرداخت مالیات و سایر موارد قانونی، سر باز دهند، لذا باید بررسی شود وجود چنین شرکت‌هایی برای استان چه سودی دارد.

عبدالوهاب بخشنده دادستان ایلام نیز در این جلسه حاضر بود و با استقبال از این تصمیم استاندار گفت: تصمیم استاندار قانونی است و مخالف هر گونه انحصارطلبی هستیم. هرگونه فرار مالیاتی و ترک فعل، جرم محسوب می‌شود، سکوت متولیان امر در این رابطه پذیرفتنی نیست.

اما شرکت بارگیران سبک بار چه نوع شرکتی است و چرا تا کنون مردم استان ایلام از وجود آن بی اطلاع بوده اند؟

این شرکت حمل و نقل بین المللی در کار ترانزیت به کشورهایی چون عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، روسیه و اروپا فعال است و در مرز مهران به شکل انحصاری وظیفه‌ صدور فهرست کالا یا همان مانیفست گمرکی را برای خروج کامیون‌های عراقی حامل کالا بر عهده دارد و از قبل همین صدور مانیفست سالانه بیش از ۴۰ میلیارد تومان درآمد دارد.

این شرکت با مجوز رسمی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۷۵ ایجاد شده است و وظایفی چون  انجام عملیات بارگیری در مبداء، حمل در ایران، انجام تشریفات گمرک صادراتی در ایران، تهیه اسناد بازرسی و اسناد تجاری صادراتی، انجام عملیات تخلیه و بارگیری مرزی و تشریفات مرز خروجی، انجام تشریفات گمرک وارداتی در کشور عراق، حمل در عراق و تخلیه کالا در انبار خریدار در کشور عراق را انجام می دهد.

 طبق قانون، شرکت‌های بزرگ باید مالیات‌هایشان را در استان محل استقرار پرداخت کنند و به صراحت اعلام شده که مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران واقع در هر استان باید به حساب استان محل استقرار آنها واریز شود.

کد خبر 2764873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha