تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، از مکاتبه بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان با رییس‌جمهور و دفتر رهبر معظم انقلاب برای انتقال آب از دریای خزر و رودخانه وان ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد.

سید سلمان ذاکر اظهار داشت: این اقدام کارشناسی و راهبردی در درازمدت تاثیرگذار است اما از جمله اقداماتی که پس از ۱۵ سال برای انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام داده ایم انتقال آب از رودخانه زاب است که تونلی به طول ۳۶ کیلومتر برای آن ایجاد شده و آبگیری شده است.

ذاکر تاکید کرد: تذکری  به وزیر نیرو پیرامون ضرورت ایجاد ابرهای مصنوعی توسط کارشناسان و نخبگان سازمان انرژی اتمی داده شده که با بهره‌مندی از رطوبت بالا و دما در این منطقه اقدام به ساخت ابر روی دریاچه ارومیه کنند که قطعا تا حدودی می‌تواند نیاز این دریاچه به آب را رفع کند.

گفتنی است؛ در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما اکنون  ۹۷ درصد از سطح آب دریاچه ارومیه کاسته شده است.

اخیرا هم وعده انتقال آب به دریاچه ارومیه از ماه آینده در آذربایجان غربی داده شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب سدهای این استان به دریاچه ارومیه طی سال های اخیر، سوال می شود چرا وضعیت کنونی دریاچه چنین است و تنها 3 درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده است؟ همین آمار آیا دلالت بر ناموفق بودن پروژه های انتقال آب به مساحت عظیم نمکی دریاچه خشک شده و هدر رفت آب نیست؟!

کد خبر 2764410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha