دیدار رؤسای پارلمان های ترکیه و سوئد؛ بررسی فوری لایحه عضویت سوئد در ناتو در مجلس ترکیه

سرویس ترکیه - رئیس مجلس ترکیه در دیدار با رئیس پارلمان سوئد اعلام کرد که لایحه عضویت سوئد در ناتو پس از بررسی در کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه به رای گذاشته خواهد شد. 

به گزارش کردپرس، نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه پس از نشستی آنلاین با با آندریاس نورلن رئیس پارلمان سوئد از بررسی فوری لایحه عضوت سوئد در پیمان ناتو در مجلس ترکیه خبر داد.

کورتولموش از طریق سیستم ویدئو کنفرانس با آندریاس نورلن رئیس پارلمان سوئد دیدار و گفتگو کرد. کورتولموش در این نشست بر تداوم و گسترش روابط پارلمان های دو کشور تاکید کرد و گفت دو کشور روابط تاریخی دیرینه ای دارند که اکنون به روابط استراتژیک بدل شده است.

کورتولموش با بیان اینکه لایحه ارسال شده از سوی نهاد ریاست جمهوری در خصوص عضویت سوئد در ناتو را بلافاصله امضا و به کمیسیون امور خارجی مجلس ترکیه ارسال کرده است، گفت: «پیش بینی می شود لایحه تهیه شده در این خصوص در این هفته در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در صورت تصویب این لایحه در کمیسیون، در مجمع عمومی مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیم نهایی با رای نمایندگان اتخاذ خواهد شد.»

دیدار رؤسای پارلمان های ترکیه و سوئد؛ بررسی فوری لایحه عضویت سوئد در ناتو در مجلس ترکیه

کورتولموش، اظهار امیدواری کرد که سوئد در این روند به ویژه در زمینه «حمایت از مبارزه با تروریسم» و «مقابله با حملات علیه مقدسات و اماکن اسلامی» اهتمام ویژه را نشان خواهد داد.

رئیس مجلس ترکیه بار دیگر خواست دولت ترکیه مبنی بر همکاری دولت سوئد و فنلاند با این کشور را در جهت  مبارزه با سازمان هایی از قبیل PKK، PYD،YPG و جماعت فتو - که ترکیه از آنها با عنوان سازمان های تروریستی یاد می کند - تکرار کرد. 

بنا بر گزارش رسانه های دولت ترکیه، در این نشست نورلن  نیز از ترکیه به عنوان کشوری بسیار مهم برای پارلمان سوئد نام برد و اعلام کرد که دولت سوئد نیز به دنبال گسترش دامنه همکاری با ترکیه است.

نورلن همچنین کورتولموش را به سوئد دعوت کرد و گفت که از میزبانی او در پارلمان سوئد خرسند خواهد شد.

همزمان با این دیدار، امروز رسانه های دولت ترکیه از بررسی لایحه مذکور در مجلس ترکیه خبر دادند. 

دیدار رؤسای پارلمان های ترکیه و سوئد؛ بررسی فوری لایحه عضویت سوئد در ناتو در مجلس ترکیه

به نوشته TRT، کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه در هفته جاری به مذاکرات پیش‌نویس قانونی را که «ماه گذشته» به این کمیسیون برای رای‌گیری پیرامون عضویت سوئد در ناتو ارسال شده بود، آغاز می‌کند.

کمیته روابط خارجی مجلس ترکیه مذاکره پیرامون پیش‌نویس قانونی تصویب لایحه مشارکت پادشاهی سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اجلاس نوزدهم نوامبر را در دستور کار خود قرار داد.

این پیش‌نویس در صورت تصویب در کمیسیون روابط خارجی در مجمع عمومی مجلس ترکیه به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

پس از رای‌گیری در مجمع عمومی مجلس و تصویب آن، از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امضا شده و به‌مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد نیز ضمن استقبال از این تصمیم اعلام کرد: بی‌صبرانه در انتظار موافقت با عضویت سوئد در ناتو هستیم.

کد خبر 2763265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha