مصاحبه راوی مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ فرماندهی سپاه با جلال طالبانی در خصوص جنگ با اسرائیل

سرویس عراق و اقلیم کردستان _در مصاحبه ای که مسعود سرمدی راوی مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ فرماندهی کل سپاه، با جلال طالبانی در دفتر سیاسی اتحادیه در روستای یاغسمر، در مهر ۱۳۶۵ انجام داد؛ دبیرکل اتحادیۀ میهنی کردستان عراق ارزیابی خود را از وضعیت منطقۀ جنوب غربی آسیا و علاقه اش به همکاری با ایران بیان کرد.

به گزارش کردپرس
جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق در خصوص فرستادن نماینده ای از اتحادیه میهنی برای برقراری تماس با امام خمینی در دوره ای که ایشان در شهر نجف اشرف تبعید بود؛ توضیح داد و از کوشش خود برای جلب توجه لیبی و سوریه به نهضت مردم ایران گفت و تأکید کرد؛ من اولین کسی بودم که مقاله‌ نوشتم و به گفتۀ شاه در سال ۱۹۶۸ مبنی بر مسلمان بودن و حامی اسلام و شیعه بودن، پاسخ دادم و این گفته شاه را دروغ دانستم و نوشتم اگر او حامی شیعه باشد؛ نباید یک رهبر بزرگ مثل آیت‌الله العظمی خمینی را از ایران تبعید کند.
ایشان اضافه کرده قبل از پیروزی انقلاب، دکتر فؤاد معصوم که عضو دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان بود؛ در پاریس با امام خمینی تماس گرفت و آمادگی اتحادیه را برای همکاری با ایشان اعلام کرد. بعد از آمدن امام به قم، خودم هم خدمت ایشان رسیدم. طالبانی توضیح داده ابتدا رابطه اتحادیه با جمهوری اسلامی خوب بود ولی پس از مدتی، کمی سرد و قطع شد تا در سال‌های اخیر بار دیگر روابط تجدید و تقویت شد تا مبنای مبارزۀ مشترک با رژیم خونخوار عفلقی که دشمن خلق‌های کرد و عرب، فارس و آذری و خلق‌های ایران و عراق و خاورمیانه است؛ باشد و این، یک نکتۀ اساسی است که ما و جمهوری اسلامی ایران را متحد می‌سازد.
رهبر اتحادیه میهنی در بخشی از مصاحبه که متن کامل ضبط شدۀ آن در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود دارد؛ در بارۀ دلایل همکاری با ایران گفته است:
"[دلیل] دیگر این که ما با جمهوری اسلامی هم جوار و همسایه هستیم و مصالح مشترک داریم و باید با هم نه فقط حسن همجواری، بلکه دوستی و همکاری [داشته باشیم] و اینها، بر ما و بر سر ما و دوش ما واجب است که همکاری کنیم؛ چون جمهوری اسلامی قربانی یک تجاوز امپریالیستی و ارتجاعی شده است و بر جمهوری اسلامی هم وظیفه است که به ما کمک کند که ما یک خلق مستضعف هستیم و "الاقربون اولی بالمعروف"؛ وقتی که جمهوری اسلامی از نیکاراگوئه یا از فیلیپین یا از مسلمانان اندونزی، البته با تشکر فراوان، پشتیبانی می‌کند و همکاری می‌کند؛ اولی این است که به یک همسایه مستضعف و مظلوم و ستم دیدۀ خودش که خلق و مردم کردستان عراق می‌باشد؛ پشتیبان و همکاری و حمایت بکند. این چیزها ما را وادار کرد که با جمهوری اسلامی ارتباط برقرار کنیم. به خصوص بعد از این که ما یقین پیدا کردیم و برادران جمهوری اسلامی برای ما تأکید مجدد فرمودند که اولاً برای خلق عراق و استقلال عراق احترام قائلند و می‌خواهند که [مردم عراق] خودش آیندۀ خودش را تعیین کند و ثانیاً هیچ چشم طمعی به خاک عراق نیندوخته و ندارند؛ بر عکس، می‌خواهند عراق رهایی پیدا کند از یوغ این سفاک و این ظالمی که حالا مسلط شده و از صدام، رهایی پیدا کند. "
طالبانی با اشاره به خسارت هایی که به کردها در پی بستن قرارداد الجزایره بین شاه و صدام در سال ۱۳۵۳ خورشیدی وارد شد؛ گفته عراق به تحریک امپریالیسم، کشورهای مرتجع عربی توطئه چینی علیه ایران را آغاز کرد و با همکاری سلطنت‌طلب های فراری خواست ایران را اشغال کند و حتی منطقۀ اهواز را از ایران جدا و به عراق ملحق کند. ایشان در بارۀ توصیف جنگ عراق با ایران می گوید:
"این جنگ یک فتنۀ امپریالیستی بود؛ توطئۀ امپریالیستی و ارتجاع عربی بود. امپریالیست‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب می‌خواست ارتش عراق به جای این که برود سوریه به برادران عرب که بر علیه اسرائیل می‌جنگند، کمک بکند؛ بیاید با دوستان عراق، با ملت کرد جنگ بکند و برود به ایران و علیه خلق ایران و جمهوری اسلامی ایران جنگ بکند. ما یک چیزی می‌گفتیم سابقاً و می‌گفتیم جای ارتش عراق در حربۀ جولان است؛ نه در جبال کردستان و نه در حربۀ ایران و جای ارتش عراق و اردن، حربۀ جولان است که با دشمن خلق عرب و مسلمانان جهان یعنی اسرائیل بجنگند. اینها آمدند و این جنگ را شروع کردند. یک جنگ عدوانی، یک جنگ فاشیستی، یک جنگ ظالمانه خونخوار ... شما می‌گویید تحمیلی، من می‌گویم تحمیلی کم است یعنی تحمیلی، کافی نیست برای وصف این جنگ. چون تحمیلی از آن جهت است که به شما تحمیل شده ولی این طوری نیست عدوان است؛ غزو است؛ یعنی فاشیستی است؛ اعتصاب است؛ تار و مار کردن کشور است. یعنی تحمیلی یکم کوچولو است که معنای حقیقی این جنگ را نمی‌دهد.
... این جنگ از طرف عراق یک جنگ تجاوزگرانه، ظالمانه، فاشیستانه علیه ایران است اما از طرف ایران، این [دفاع]، یک جنگ عادلانه است از کشور خودش دفاع می‌کند؛ از خط و سرزمین خودش دفاع می‌کند و حالا این مسئله دفاع خلق ایران و جمهوری اسلامی ایران از خودش با دفاع خلق کردستان عراق از خودش علیه همین رژیم، مطابق و مخلوط شده و خلق عراق که علیه این رژیم می‌جنگند؛ حتماً باید از این وضعیت نوین استفاده بکنند و با هم مبارزه بکنیم برای سقوط این رژیم و رهایی خلق عراق. آن وقت باید حتماً بین عراق و ایران، دوستی و صلح و هم پیمانی و مبارزۀ مشترک علیه استعمار و صهیونیسم و ارتجاع، به وجود بیاید به جای جنگ و برادرکشی. "

کد خبر 2762588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha