هفتم اکتبر نه تفسیر 11 سپتامبری دارد و نه تعبیر هولوکاستی/ محمدهادیفر

پس از عملیات حماس در 7 اکتبر 2023 بلافاصله برخی تحلیلگران از جمله یهودیان و غربی ها این حمله را به یازده سپتامبر2001 و بعضا نیز آن را به پدیده رویایی هولوکاست تشبیه کردند.

کرد پرس-  آمریکا پس از یازده سپتامبر با ایجاد ائتلاف کشورهای همپیمان خود با هدف مبارزه با تروریست وارد افغانستان شد که منجر به سرنگونی طالبان گردید و سپس در سال 2003 عجولانه سقوط صدام را در دستور کار خود قرارداد و آن را به سقوط کشانید. اما عملیات هفتم اکتبر2023 شباهتی با دو رویداد فوق نداشت و تنها شباهتی که با یازده سپتامبر داشت هردو در نوعی غافلگیری؛ اقتدار آمریکا و اسرائیل را به چالش کشیدند.

 اگرچه تشبیه 7 اکتبر به 11 سپتامبر برای حماس غرورآفرین می باشد اما قرار گرفتن این عملیات در کنار یازده سپتامبر، تاثیر گذاری حماس بر تحولات جهانی را برجسته  ترمی نماید. همچنین این تشبیه بیشتر با هدف زمینه سازی و تحریک و اجماع احتمالی دول حامی اسرائیل برای ایجاد فضای احساسی بعد از هفتم اکتبر بود که از سوی مجامع بین المللی و خصوصا آمریکا و انگلیس چندان از آن استقبال نشد.

 به نظر می رسد پیام ترافیک سفر رهبران غرب به تل آویو در زیر آتش جنگ، در کنار روحیه دادن به اسرائیل، نگرانی از تکرار تبعات یازده سپتامبرمی باشد. زیرا خاطره خوبی از اقدامات پساسپتامبر 2001 در اذهان آمریکایی ها وجود ندارد چرا دو سومِ مردم آمریکا معتقدند موضوع افغانستان ارزش جنگیدن را نداشت و بدنبال آن 65 درصد جمهوریخواهان و 63درصد دمکرات ها ارزیابی مردم این کشور را در خصوص جنگ افغانستان پذیرفته اند و به اذعان همگان پس از یازده سپتامبر 2001 ، آمریکا بیش از هفت تریلیون دلار در جریان جنگ خلیج فارس و افغانستان هزینه کرد و نتیجه اش واگذاری مجدد افغانستان به گروه طالبان یا همان وارثان تلطیف شده گروه القاعده بود که آمریکا با هدف نابودی آنان وارد این معرکه شد.

همچنین رژیم صدام را در عراق سرنگون کرد که به گفته منتقدان داخلی آمریکا، عراق را دو دستی در اختیار جمهوری اسلامی، مخالف اصلی آمریکا قرار داد. حال با احتساب همه جوانب سیاسی و اقتصادی حادثه 11 سپتامبر، آیا آمریکا در منطقه خاورمیانه سود کرده یا زیان؟ آیا اذهان عمومی آمریکایی ها از هزینه سنگین مادی و تلفات انسانی و بیهوده این کشور در جنگ های مبارزه با تروریست خاطره خوشی دارند؟

برخی دیگر از افراطیون یهود، با هدف تحریک احساسات یهودیان و طرفداران آنان عملیات اخیر حماس را به پدیده خیالی هولوکاست تشبیه کردند. بعضی رسانه ها و تحلیلگران نیز بدون در نظر گرفتن سرگذشت تاریخی هولوکاست عجولانه آن را پذیرفته و بازنشر دادند. هرچند که عملیات غافلگیرانه حماس علیه استحکامات پیشرفته اسرائیل قابل توجه بوده و به اذعان کارشناسان جنگ ، یک برتری و اشرافیت نظامی و امنیتی را برای آنان در بر داشته است اما این عملیات به نقطه عطفی نزد نیروهای مقاومت درگیر با اسرائیل تبدیل شد.

بنابراین تعبیر هولوکاستی از آن یک قیاس مع الفارق است زیرا نه در ذات مبارزه و نه در جنس آن هیچگونه شباهتی بین هولوکاست و عملیات اخیر حماس وجود ندارد که از آن برداشت هولوکاستی صورت بگیرد. زیرا حماس و فلسطین برای حق سرزمینی خود و تنگ کردن عرصه زندگی روزمره جامعه خود مبارزه می کنند درحالی که هولوکاست یک شوی سیاسی بیش نبود.

هولوکاست را بجز یهودیان افراطی و طرفداران آنان تا کنون کسی نپذیرفته است که سازمان جهانی یهود آن را به طرفداران خود القا کرده است . زیرا طرح پدیده هولوکاست آن هم بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط اندیشمندان غربی اعم از اروپایی و آمریکایی و حتی برخی مورخین یهودیان سنتی به چالش کشیده شد و ادله ها و اسناد زیادی بر کذب بودن آن ارائه شد و هیچ راوی جنگ و یا حتی آلمانی های مخالف دولت نازی در همان کوران جنگ جهانی دوم زیر بار این شوی سیاسی یهودیان نرفتند.

بنابراین تفاسیر و تعابیر اینچنینی از عملیات اخیر حماس هدفی جز افزایش اسلام هراسی و القای حس یهود ستیزی در جامعه جهانی  ندارد و شبیه سازی این عملیات با ناکامی های یازده سپتامبر و هولوکاستِ پر مناقشه ، دردی را از بن بست سیاست های امریکا و اسرائیل در خاورمیانه درمان نخواهد کرد.

اسرائیل و هم پیمانانش این را هنوز متوجه نشده اند که مقابله با جامعه ای با بیشترین رشد جمعیت در جهان که فاقد هرگونه امکانات ابتدائی زیستی است، خود تهدیدی بالفعل برای اطرافیان می باشد مضاف بر اینکه این جمعیت آوارگی و بیخانمانی و خانه بدوشی را نیز با تمام وجود حس کند این واکنش تاریخی نمی تواند شباهتی به هولوکاست داشته باشد.

زمانی که در سال 2005 منطقه 360 کیلومتر مربعی غزه از اسرائیل جدا شد جمعیتی قریب 600 هزار نفر را در خود جای داده بود که اسرائیل به آنها به دیده حقارت و جمعیتی گرسنه و سرگردان در شن های ساحل مدیترانه می نگریست اما این منطقه در طول ده سال گذشته با رشد 27 درصدی مواجه بوده و اینک با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر که 65 درصد آنان زیر 24 سال هستند، یکی از جوانترین جمعیت های دنیا با متراکمترین مناطق جهان را بخود اختصاص داده است.

بدون احتساب همه مسائل درد آور موجود، چگونه می توان از چنین منطقه ای با این رشد سریع جمعیت و خانه ای تنگ درمقابل جریانی که ساکنان آن از زمین و هوا و دریا محاصره کامل شده اند انتظار سکوت داشت؟  این جمعیت جوان در غزه ، نسل سوم و چهارم 1948 می باشند که از همان ابتدا با سنگ و فلاخن از حقوق خود دفاع کرده اند و اینک با وفور جمعیت جوان و انرژی و انگیزه مضاعف و با پشتوانه تجربه مبارزاتیِ هفتاد ساله، اینک با دستیابی به دانش تجهیزات دفاعی و اشرافیت بر لوازم جنگ مدرن پا به عرصه وجود نهاده اند و پیش بینی می شود خانه ای دیگر وجود ندارد که به آن برگردند ....

بنا براین عملیات هفتم اکتبر۲۰۲۳  را نه به رویای هولوکاستی تشبیه می شود و نه تفسیر یازده سپتامبری از آن جواب می دهد بلکه هفت اکتبر به مبنای مستقلی تبدیل شد که لزوما تاریخ فلسطین و اسرائیل را به قبل و بعد از آن تقسیم کرد در حالی که مسیر فلسطین دیگر به قبل از هفت اکتبر2023 برنخواهد گشت.

کد خبر 2762196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha