جاده های اقلیم کردستان سمبل ناکارآمدی سیاسی

سرویس جهان- بر اساس گزارش مجله نیولاینز، دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان فقط بر توسعه راههای مناطق تحت کنترل خود اقدام می کنند و راههای مواصلاتی مناسب  که سلیمانیه و اربیل را به هم متصل کند، وجود ندارد.

به گزارش کردپرس، مجله نیولاینز آمریکا در گزارشی به بررسی زیرساخت های حمل و نقل در اقلیم کردستان پرداخته و تاکید کرده است که سیاسی کاری و منافع حزبی بر توسعه زیرساختهای حمل و نقل در اقلیم کردستان نیز تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، حزب دموکرات کردستان عراق که بیشترین نفوذ را در دولت منطقه اقلیم کردستان دارد، تنها به توسعه راههای مناطق تحت کنترل خود پرداخته و از توسعه زیرساخت جاده ها و راههای مناطق تحت کنترل حزب اتحادیه میهنی شامل استانهای سلیمانیه و حلبچه خودداری کرده است. این مجله اشاره کرده است که این مسئله در مورد حزب اتحادیه میهنی نیز صادق است و این حزب نیز فقط به توسعه راههای مناطق تحت کنترل خود اهتمام می ورزد.

این مجله آمریکایی که گزارشی میدانی از وضعیت راههای ارتباطی در اقلیم کردستان تهیه کرده، نوشته است وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در مناطق تحت کنترل این دو حزب مناسب به نظر می رسد اما هرچه به طرف سرحدات تحت کنترل این دو حزب نزدیک می شویم وضعیت راهها بدتر می شود که نشانه عدم توجه دو حزب به ایجاد زیرساخت مناسب برای متصل کردن دو منطقه تحت کنترل آنهاست. بر اساس این گزارش حزب دموکرات کردستان عراق که دو استان اربیل و دهوک را تحت کنترل خود داشته و بیشترین نفوذ را در دولت دارد، اقدام به ساخت بزرگراه و اتوبان های مناسب میان این دو استان کرده است اما مسافران و راننده ها هرچه به سمت استان سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی نزدیک تر میشوند با جاده ها و راههای باریک و مملو از دست انداز مواجه می شوند.

این نشریه اشاره کرده است که تردد در جاده های میان دو منطقه تحت کنترل دو حزب حاکم در اقلیم کردستان نمایانگر وجود اختلافات سیاسی میان کردهای عراق و تاثیر آن بر توسعه زیرساختها است.

  دانا عبدالکریم حمه رش، وزیر مسکن دولت اقلیم کردستان نیز عدم وجود زیرساخت حمل و نقل میان دو منطقه سیاسی در اقلیم کردستان را رد نمی کند. او گفته است قرار است بزرگراهی برای اتصال سلیمانیه و اربیل ساخته شود اما هزینه تکمیل آن بیش از 370 میلیون دلار است که در وضعیت کنونی که اقلیم کردستان با بحران اقتصادی روبروست، امکان تامین اعتبار برای ساخت آن دشوار است.

او انگیزه سیاسی برای عدم توسعه راهها در مناطق حائل میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات را رد کرده و می گوید دولت اقلیم کردستان تلاش می کند در همه مناطق  اقلیم کردستان راهها را توسعه دهد.

نیولاینز به آمار پلیس راهنمایی و رانندگی اقلیم کردستان عراق در مورد تلفات حوادث رانندگی در جادههای اقلیم کردستان اشاره کرده و نوشته است در سال گذشته نزدیک به 500 تن از شهروندان اقلیم کردستان بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که ناماسب بودن جادهها سهم قابل توجهی در جان باختن شهروندان در این حوادث داشته است.

برخی شهروندان اقلیم کردستان که با این مجله مصاحبه کرده اند، تنها راه برای ایجاد ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی را کنار گذاشتن اختلافات سیاسی میان این دو حزب و توجه به منافع مردم به جای منافع حزبی عنوان کرده اند.

کد خبر 2761923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha