سنندج در راه چشم اندازی جهانی و جهانی تر شدن / امید کریمی

ثبت شهر سنندج تحت عنوان شهرخلاق یونسکو در حوزه موسیقی به همت جمعی از فعالان فرهنگی، هنری، دانشگاهیان و مؤسسات آموزشی و پژوهشی شهر سنندج و با حمایت شهرداری ، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، انجمن موسیقی سنندج و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بخش دولتی انجام شد.

به گزارش کرد پرس،  در ابتدا فاز تحقیقاتی آن توسط یک تیم متخصص انجام و سپس با انتشار فراخوان جدید دبیرخانه یونسکو در آوریل ۲۰۱۹ برابر با فروردین ۱۳۹۸ فاز اجرایی ثبت شهر سنندج عملیاتی شد. برای این مهم همت بخش دولتی، خصوصی، مدنی و عمومی و همکاری همه این بخش‌ها نیاز بود. همچنین وزارت کشور و کمیسیون ملی یونسکو در ایران از هیچ حمایتی در این زمینه دریغ نکردند. در ابتدا طبق راهنمای یونسکو تیم‌های اجرایی و علمی تشکیل و تکمیل فرم درخواست الحاق به شبکه در قالب این تیم‌ها انجام شد. در ضمن حمایت دانشگاه کردستان و شورای عالی موسیقی به‌عنوان دو نهاد علمی که شایستگی شهر سنندج و داشته‌های شهر را برای الحاق به شبکه رسماً تأیید کردند، در زمره اسنادی بود که به همراه سه عدد عکس شاخص در ماه ژوئن همان سال به دبیرخانه یونسکو ارسال شد. درست در ۳۱ اکتبر بود که دبیر کل یونسکو به‌طور رسمی عناوین ۶۶ شهر را اعلام کرد که به این شبکه ملحق شده بودند و اسامی سنندج و بندر عباس از ایران در این لیست دیده می‌شد. خبر به‌سرعت پیچید و انعکاس بسیاری در میان خبرگزاری‌های داخلی پیدا کرد. طی این مدت با توجه به محدودیت‌های ناشی از گسترش پاندمی covid-19، فعالیت‌ها به حوزه‌های خاصی محدود شد که عملا شرایط را برای عرض اندام سنندجی هایی که با موسیقی پرورش یافته اند به جورهایی میتوان گفت به فنا برد .
شهرهای خلاق در سطح جهان محیط و گستره مناسبی برای تربیت خلاقانه انسانها هستند که در این میان ، سنندج ، سرزمین مساجد و مناره ها ، پایتخت دف جهان و در کل شهر خلاق موسیقی یونسکو ، فرصتی در این سالیان برای عرض اندام نداشته است و حال با برپایی اولین جشنواره موسیقی سنه ویژه تمام اقوام ایرانی و حضور مهمانانی بین المللی همچون آهنگساز وموزیسین بزرگ کرد استاد انور قره داغی ، فرصتی است تا در راه رسالتش به فرهنگ مردمانش خدمتی دیگر بکند و نوایی که در این شهر به طنین موسیقی شهرت دارد ، بتواند این شهر را در حوزه شهرهای خلاق یونسکو نگاه بدارد . 
شهرهای خلاق در هر حوزه ای که فعالیت میکنند مطلبی باید قابل توجه مدیرانشان باشد و بدانند که اگر میخواهیم خلاق بمانیم باید فعالیت داشته باشیم 
اگر فعالیت میکنیم باید در راستای خلاقیتمان باشد 
و اگر میخواهیم توجه صنعت توریسم و گردشگری را گسترش دهیم باید خلاقانه تر فعال باشیم 
که اینها اموری اجتناب ناپذیر است و چه بخواهیم چه نه باید پذیرای آن باشیم . 
حال که توفیقی دست داده است که شهرمان سنندج ، آوازه ای جهانی پیدا کرده و هرجا میرویم آن را چون افتخاری بزرگ بر زبان می آوریم و در میان اقوام و ملل با شهر خلاقمان سینه سپر میکنیم و دَم‌ از فرهنگ و هنر شهرمان میزنیم ، باید این را هم بدانیم که اگر در حوزه موسیقی فعالیت نداشته باشیم ، خودمانی تر بگوییم : 
دیگر خلاق نیستیم 
خلاق نباشیم 
خلاقیتمان را پس میگیرند 
پس بگیرند، دست نیافتنی خواهد شد 
از دست،  برود باید این حوزه بزرگ جذب گردشگر را مچاله کرده و ارتزاقی را که هنرمندانمان ، گاه از آن بهره ای میبرند ، مردمانمان را شغلی میباشد و جوانانمان را امید و انگیزه ای می دهد ، به کاغذی مچاله شده در گوشه ای نادیدنی از تاریخ جهان ببینیم و آن عرض اندام و سینه سپر کردن هایمان تبدیل به سری پایین انداخته و شرم و اندوهی ابدی میشود .
چه بخواهیم چه نه 
چه بپذیریم یا نه 
این سنندج ، شهر خلاق ماست که بر پایه یکی از بزرگترین صنعت ها و هنرهای جهان ، یعنی موسیقی ، بناست و با ماندنش در این حوزه میتواند جهان را بسوی خود کشاند .
حال در این راستا و در جهت برپایی هرچه بهتر اولین جشنواره شعر وموسیقی سنه ، ویژه اقوام ایرانی یکی از گام های بزرگ برای باقیماندن شهرمان در حوزه شهرهای خلاق یونسکوست و باید با مهمان نوازی همیشگی مردمان این دیار و همراهی هنرمندان مان که موسیقی در جان و روح خونشان جریان دارد همه و همه از فرهیختگان ، بازاریان ، نهادهای مردمی ، جامعه دانشگاهی و مدیران استان ، همانطور که برای به ثبت رسانیدن شهرمان سنندج در حوزه شهرهای خلاق یونسکو دست به دست هم دادن و به اثباتش رسانیدند ، همین کار را باید باز هم با تکرار تاریخ به انجام رسانند , البته اینبار برای بقای سنندج ، در شهرهای خلاق نه برای به ثبت رسانیدنش ! 
یکی از دیدگاه های یونسکو برای ابقای شهرهای خلاق ، ایجاد شور و نشاط اجتماعی است.
میدانیم از منظر معیشتی سنندج ما روزهای خوشی ندارد ، کشور ما با بحرانی اقتصادی دست وپنجه نرم میکند اما انگیزه و نشاط اجتماعی یکی از معیارهای یونسکوست ! پس آن را باید جدی بگیریم و درختی دوساله را که کمی از آب دور شده و در حال خشکیدن است با دست در دست هم نهادن ، آبیاری کرده و سایه سالیان این درختِ تنومندِ آینده را، بر بام موسیقی جهان بگسترانیم .

کد خبر 2761369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha