ناتوانی در توسعه صنایع تبدیلی و برندسازی، به اقتصاد کشاورزان لطمه زده است

سرویس کرمانشاه _ دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه گفت: متاسفانه وجود ضعف شدید در حوزه برندسازی و گسترش صنایع تبدیلی برای محصولات ممتاز کشاورزی کرمانشاه به اقتصاد کشاورزان لطمه جدی زده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی در گفتگو با خبرنگار کردپرس با اعلام این مطلب در ادامه گفت: متاسفانه کشاورزی کرمانشاه سال هاست از فقدان برنامه های توسعه ای تحول آفرین در این حوزه به شدت رنج می برد.

وی افزود: این بی برنامگی و سردرگمی به اقتصاد و معیشت کشاورزان لطمه جدی زده است.

رحیمی زنگنه افزود: به عنوان نمونه این روزها صدها تن محصول جو، نخود و کاه با افت شدید قیمت روی دست کشاورزان مانده است و خریداری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه افت فاحش قیمت‌ها کشاورزان را ورشکسته کرده است و هیچ حمایت خاصی هم از سوی بخش دولتی دیده نمی شود.

این استاد دانشگاه افزود: سال هاست پیرامون نخود کرمانشاه سخنان زیبای بسیاری گفته می شود ولی در عمل حتی نتوانسته‌ایم یک صنایع تبدیلی مهم حول این محور محصول ممتاز ایجاد کنیم و یا در قالب شهر خلاق خوراک یک غذای ویژه با محوریت این محصول عرضه کنیم.

وی یادآور شد: گوشت کرمانشاه در دهه های گذشته در کشور معروف بوده ولی طی این سال ها هیچ برندسازی خاصی حول محور آن صورت نگرفته و صنعت پرورش دام سبک رو به نابودی است.

رحیمی زنگنه گفت: متاسفانه سال گذشته به موقع درباره تامین نهاده های دامی برای تغذیه دام مولد کاری صورت نگرفت و  اغلب آن ها روانه کشتارگاه‌ها شدند و امروز با افت شدید تقاضا برای نهاده های دامی و افزایش شدید قیمت گوشت مواجه هستیم و این نشان از بی تدبیری و بی برنامگی آشکار دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: استان‌هایی مانند همدان با برگزاری جشنواره های متعدد کشاورزی توانسته اند برخی محصولات خود مانند گردو، انگور و ... را به یک برند ملی و حتی فراملی تبدیل کنند و صنایع تبدیلی در این استان بسیار پررونق است و از این طریق توانسته اند به اقتصاد و معیشت کشاورزان خود کمک کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی یادآور شد: اگر در برنامه‌ریزی‌های حوزه کشاورزی استان تجدید نظر جدی نشود در سال‌های آتی شاهد کوچک تر شدن هر چه بیشتر سفره‌های کشاورزان استان خواهیم بود و این روند به بیکاری بیشتر و گسترده تر دامن می زند.

کد خبر 2757882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha