فوزی اوزمن در زادگاهش به خاک سپرده شد/اوزمن که بود؟

سرویس ترکیه - فوزی اوزمن فعال سیاسی کرد و رئیس انستیتوی کُردی آلمان در زادگاهش در کردستان ترکیه به خاک سپرده شد.

به گزارش کردپرس، فوزی اوزمن رییس انیستیتوی کُردی آلمان، فوزی اوزمن، که به دلیل ابتلا به سرطان روز 17 سپتامبر در هاگن درگذشت، روز گذشته در روستای شوراخ از توابع  شهرستان چاد (چات)  استان ارزروم به خاک سپرده شد.

بسیاری از اعضای حزب چپ سبز، مرال دانیش بشتاش نماینده این حزب از ارزروم، اعضای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و همچنین بسیاری از مردم در مراسم تشییع جنازه این متفکر و فعال سیاسی کرد شرکت کردند.

فوزی اوزمن که بود؟

فوزی اوزمن (Fevzi Özmen) در سال 1943 در روستای شوراخ از توابع چات ارزروم به دنیا آمد. اوزمن تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دبیرستان خود را در ارزروم به پایان رساند. او سپس از دانشکده اقتصاد دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد. اوزمن پس از سالها فعالیت سیاسی در کردستان ترکیه، به آلمان تبعید شد. 

اوزمن سال ها به عنوان یکی از اعضای کنگره ملی کردستان در فعالیت های سیاسی شرکت داشت. او  رئیس  انیستیتوی کُردی آلمان بود. 

اوزمن همچنین رئیس افتخاری اتحادیه معلمان کردستان (YMK) و عضو انجمن جهانی قلم (PEN) بود. او در طول حیات خود پژوهش های زیادی در حوزه زبان کردی انجام داد. او هم زبان کُردی را آموزش داد و هم کتاب های دستور زبان کردی را نوشت. 

از اوزمن رمانی به زبان کردی با عنوان «سایه شکسته» (Siya Şikesti) به یادگار مانده است.

کد خبر 2761010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha