۳۷ درصد اشتغال کردستان وابسته به حوزه صمت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۳۷ درصد اشتغال استان در حوزه های صنعت، معدن، تجارت و اصناف ایجاد شده است.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در نشست هم اندیشی با اتحادیه های صنفی شهرستان سنندج و معتمدین بازار که با حضور تعدادی از مدیران اجرایی استان کردستان برگزار شد، گفت: مجموعه صنعت، معدن، تجارت، تجار و اصناف در کل در ۳۰ درصد تولید ناخالص استان نقش دارند و همچنین ۳۷ درصد اشتغال استان در این حوزه ها اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: در مجموعه صمت، بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی که به صورت مستقیم در راستای خدمات رسانی به مردم است، شکل گرفته و با تدوین یک سند مدون از ظرفیت ها، پتانسیل ها، فرصت ها و حتی مشکلات و کاستی ها، برنامه ریزی هایی را در سطح کلان برای توسعه بخش اقتصادی استان داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: همچنین در راستای تحقق شعار سال همچون سال گذشته که از سوی رهبری با عنوان «سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده بود، امسال نیز برای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید» گام های موثری را برداشته ایم.

خلیقی ادامه داد: در طول سال گذشته و امسال رتبه اول اشتغال را در بین تمام دستگاه های اجرایی استان کسب کرده ایم و سال گذشته علیرغم اینکه ایجاد ۹ هزار و ۸۰۰ شغل را تعهد کرده بودیم اما ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی داشتیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه امروز استان به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است و این نهضت هم همچنان با ایجاد زنجیره های ارزش در حوزه های مختلف ادامه دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه به لحاظ ذخایر معدنی پنجمین استان کشور هستیم، بیان کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی در راستای تکمیل زنجیره تولید از برداشت تا محصول نهایی در حوزه معدن احداث و یا در حال احداث هستند.

خلیقی به فعالیت های حوزه تجارت خارجی، داخلی و اصناف نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مرزی بودن و پتانسیل تجاری در استان، مقرر شد در آینده نزدیک نیز دیگر معابر غیررسمی استان بازگشایی شوند که این امر موجب رونق اقتصادی شهرستان های مرزی کردستان و اشتغال زایی در حوزه تجارت می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اصناف نیز در سطح استان ۸۵ هزار واحد صنفی در قالب ۱۲۰ اتحادیه و ۱۰ اتاق اصناف ساماندهی شده اند، افزود: مشکلات صاحبان اصناف احصا شده که برخی از آنها در حوزه ملی قابل مطرح است و برخی نیز در حوزه استانی است که می توان آنها را با تعامل و همکاری حل کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: بحث مالیات، عدم اجرای قانون امور مالیاتی استان در خصوص ضرایب سود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عدم پرداخت تسهیلات با نرخ بهره مناسب به اصناف، عدم ساماندهی دست فروشان، انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهری و اخذ مبالغ اضافی از اصناف توسط برخی از دستگاه های اجرایی مانند دفاتر بهداشتی بخشی از مشکلات این حوزه است.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت هوشیاری اصناف در مقابل توطئه های دشمنان که به دنبال از بین بردن وحدت و انسجام ملی و قومیت ها هستند، تاکید کرد و ادامه داد: دشمن اصلا مذهب و قومیت برایش مهم نیست بلکه تنها به دنبال ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی یادآور شد: امروزه بازاریان در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند و وظیفه و رسالت مهمی بیش از گذشته دارند و همانطور که در سال های گذشته بعد از انقلاب ثابت کرده اند در همه مقاطع همراه نظام بوده اند و امروز هم پای نظام خود ایستاده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: ایران اسلامی این روزها یک ایران منسجم و قدرتمند است که مردم همیشه در صحنه ای نیز دارد، دشمن با این موضوع مشکل دارد و از همین سو تمام فعالیت های خود را بر پایه مذهبی و قومیتی طراحی کرده است.

خلیقی گفت: کردستان یکی از امن ترین استان های کشور است و همین هم باعث شده شهرستان های مریوان و بانه به عنوان قطب تجاری استان، گردشگرپذیر بوده و هر ساله پذیرای مسافران بسیاری باشد.

وی به حوادث سال گذشته در این استان اشاره کرد و افزود: حوادث پارسال باعث شد که موضوع امنیت استان توسط دشمنان این مردم به هم بریزد که با درایت نظام حل شد و امروز شاهد ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتری در این استان هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: حوادث سال گذشته در ۲ حوزه به بازاریان و اصناف کردستانی ضربه وارد کرد، از یک سو میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر علیرغم اینکه در دیگر شهرهای کشور تمام بازارها باز بودند، اما بازاریان کردستان مجبور بودند مغازه های خود را ببندند و همین هم باعث شد از لحاظ تعداد چک های برگشتی جزو رتبه های بالای جدول باشیم.

خلیقی ادامه داد: تعطیلی های بازار در سال گذشته خسارات جبران ناپذیر بسیاری را به کسبه ما وارد کرد و انتظار می رود جامعه اصناف و بازاریان با مدیریت خود، مانع تکرار این اتفاق در سال جاری شوند.

وی یادآور شد: از بازاریان و اصناف انتظار داریم در این روزهای پایانی شهریور ماه و اوایل مهر ماه هوشیاری خود را حفظ کنند و اجازه ندهند معاندین نظام، با فراخوان های خود بازار را به تعطیلی کشانده تا بتوانیم وظیفه اصلی خود را که همان خدمت به مردم است، ارائه دهیم.

کد خبر 2760743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha