چند لیستی، سبب هدررفتن آرای کردها در کرکوک خواهد شد/ هنوز هم حزب اصلی کرکوک هستیم و به دریافت پست استانداری کرکوک امیدواریم

سرویس عراق و اقلیم کردستان- لطیف نیروەیی عضو رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان در مصاحبه با کردپرس اظهار کرد: «اگر کردها با یک لیست در انتخابات شورای استانی کرکوک مشارکت میکردند، قدرت اصلی و بدون رقیب کرکوک میشدند. اگر چه چنین نشد اما هنوز هم معتقدیم که حزب اصلی کرکوک هستیم و به دریافت پست استانداری این استان امیدواریم».

کردپرس

کرکوک، شهری که مرحوم جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیۀ میهنی کردستان آن را قدس کردستان خوانده بود، همواره شهر همزیستی مسالمت آمیز بوده و از آن تحت عنوان عراق کوچک یاد شده است. انتخابات شوراهای استانی عراق که مهمترین رویداد حقوقی و قانونی آیندۀ نزدیک عراق به شمار می­آید، حساسیت و اهمیت این استان و شهر مهم را دوچندان کرده است. رویدادهای چند روز گذشتۀ کرکوک و جان باختن چهار فرد در جریان اعتراضات اخیر، که ریشه در موضوع بازگشت یکی از احزاب کردستانی به شهر کرکوک داشت، بیانگر حساسیت و اهمیت مضاعف این شهر و استان عراقی است که جزو مناطق مورد مناقشه ذکر شده در ماده 140 عراق به شمار می­آید.

کردها نتوانستند برای مشارکت در انتخابات آتی شوراهای استانی عراق، لیست واحد یا دست کم لیستی با اکثریت جریانهای کردستانی پدید آورند به همین جهت، در مسألۀ انتخابات مذکور، دورنمای امیدوارکنندە­ای در انتظار کردهای کرکوک نخواهد بود. لطیف نیروەیی مسئول بُرد هماهنگی انتخاباتی اتحادیۀ میهنی کردستان در خصوص عدم مشارکت کردها با لیست واحد و تبعات آن در انتخابات آیندۀ شورای استانی کرکوک به کردپرس گفت: «بدون تردید اگر احزاب کرد در انتخابات شورای استانی کرکوک با یک فهرست و در قالب یک ائتلاف مشارکت می‌کردند آرای بیشتر و در نتیجه کرسی های بیشتری را به دست می‌آوردند و به یک قدرت اصلی و بی رقیب در کرکوک تبدیل می‌شدند در چنین شرایطی در تشکیل اداره محلی جدید کرکوک نقش اصلی را ایفا می‌کردیم و کُردها می‌توانستند تسلط کافی بر اداره مشکلات و موانعی که از نظر اداری و امنیتی و خدمات رسانی به مردم در شهر کرکوک وجود دارند، داشته باشند، متاسفانه این طور پیش نرفت این اواخر حزب اتحادیه میهنی کردستان تلاش فراوانی به خرج داد و بدون هیچ قید و شرطی از همه احزاب  سیاسی خواست تا با یک فهرست در این انتخابات مشارکت کنند و خط قرمزی هم برای هیج جریان سیاسی قائل نبود، حتی آقای بافل طالبانی به طور رسمی اعلام کرد حاضر هستیم که از برخی حقوق و سهم اتحادیۀ میهنی نیز چشم پوشی کنیم به شرطی که احزاب کُرد با یک فهرست در انتخابات شورای استانی کرکوک شرکت کنند».

مسئول بُرد هماهنگی انتخاباتی اتحادیۀ میهنی کردستان افزود: «متاسفانه احزاب سیاسی به فراخوان حزب اتحادیه میهنی کردستان پاسخی ندادند و با تعدادی فهرست مستقل و جداگانه در این انتخابات شرکت کردند. آنها خود مطمئن هستند که آرای آنها هدر خواهد رفت و این امر به نفع دیگر گروهها و احزاب کرکوک است».

لطیف نیروە­یی همچنین در خصوص خطر از دست دادن پست استانداری کرکوک که احتمال دارد اتحادیه میهنی کردستان و کُردها به طور کلی آن را از دست بدهند به کردپرس اعلام کرد: «به اعتقاد ما اتحادیه میهنی کردستان هنوز حزب اصلی در کرکوک محسوب می‌گردد و قادر خواهد بود آرای بیشتری از بقیه فهرست‌ها به دست آورد آن وقت براساس آرا و میزان کرسی‌های کسب شده باید پست استانداری کرکوک به اتحادیه میهنی تعلق یابد چون این فهرست ائتلاف اتحادیه میهنی با حزب دیگر کردستانی است بنابراین کُردها شایستگی این پست را دارند این امر نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارد و باید احزاب کرد پس از برگزاری انتخابات طرح های مدیریتی مشترکی را برای اداره کرکوک برنامه‌ریزی کند در همین حال اتحادیه میهنی نیازمند حمایت و همکاری یاران و دوستانش در دیگر گروهها و اقلیتهای کرکوک است».

کد خبر 2760484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha