کلنگِ پروژه در حال مناقصه در مهاباد به زمین زده شد

سرویس آذربایجان غربی- شگفتی هفته دولت امسال در مهاباد، کلنگ زنی "عملیات احداث ایستگاه پمپاژ شهرک صبا" بود که هنوز پیمانکار آن معرفی نشده و در حال برگزاری مناقصه است!! جالبتر آنکه روز بازگشایی مناقصه با کلنگ زنی هم همزمان شده بود! این در حالی است که تاکید فرماندار مهاباد بر حذف برنامه های ناقص از هفته دولت امسال بود.

به گزارش کردپرس، آمار پروژه های نیمه تمام در آذربایجان غربی بالا است، خرداد ماه سال گذشته استاندار آذربایجان غربی از وجود ٣ هزار پروژه نیمه تمام در استان خبر داد، ٦ماه بعد اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌ غربی، تعداد پروژه های نیمه تمام استان را ۸ هزار و ۵۰۰ پروژه معرفی کرد.

در حال حاضر اطلاع دقیقی از آخرین وضعیت این آمار در دسترس نیست و با وجود تناقض های موجود امکان دسترسی به آمار دقیق هم چندان خوشبینانه نخواهد بود. پروژه هایی که گاهی ٣٠ ساله شده اند و همچنان در انتظار بهره برداری اند. پروژه هایی هم در جریان واگذاری های بخش خصوصی همچنان خاک می خورند. تدوام این وضعیت مانع از اجرای پروژه ها و طرح های جدید خواهد شد و الزام دولت ها بر اتمام پروژه های نیمه تمام خواهد بود و با ادامه این گردونه باطل، قطعا توسعه در استان رنگ می بازد.

در واقع عملکرد و اثر بخشی بالای پروژه‌ها زمانی تضمین می شود که مدیران و متولیان پروژه از همان ابتدا نوع قرارداد، روش پرداخت، محدوده مسئولیت هر یک از طرفین قرارداد، نحوه حل و فصل اختلافات دست اندرکاران پروژه را تعیین کنند.

انتخاب مناسب اجرای پروژه می تواند هزینه ها و زمان اجرای پروژه را کاهش دهد در مقابل انتخاب سیستم نامناسب برای پیشبرد پروژه‎ها می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند تأخیر و افزایش هزینه و بروز اختلافات و ادعاها در پروژه ها شود؛ بنابراین این انتخاب که در ابتدایی ترین مراحل پروژه اتخاذ میشود، بر تمامی فرآیندهای اجرای پروژه و هم چنین کارآیی اجرای مراحل پروژه تأثیر می‎گذارد.

نمونه بارز آن انتخاب پیمانکار و شفاف سازی مراحل قرارداد است و هیچ طرحی تا زمانی که اعتبار و پیمانکار آن از قبل مشخص نشده باشد، نباید کلنگ زنی شود تا مبادا پروژه بدون مشخصات تعریف شده به عاقبت پروژه های نیمه تمام یا با تاخیر فراوان در بهره برداری و عاقبت استهلاک روبه رو شود.

"محمد صادق معتمدیان" استاندار کنونی آذربایجان غربی، زمانی که استاندار خراسان جنوبی بود از کلنگ زنی مجتمع گلخانه ای آیسک امتناع کرد و گفت: «کلنگ زنی یک پروژه آداب و شرایط خاصی دارد، اما کلنگ هیچ پروژه ای در استان بدون انجام مقدمات اولیه به زمین زده نمی شود».

معتمدیان در آن زمان تاکید کرده بود: «زمانی شروع عملیات اجرایی یک پروژه، کلنگ زنی می شود که پیمانکار آن مشخص شده باشد، اما در پروژه مذکور چون در این مورد کوتاهی شده و ما نمی خواهیم بدقول شویم لذا هر موقع شرایط مهیا شد و پیمانکار پروژه مشخص گشت، به صورت اختصاصی و صرفاً برای کلنگ زنی این پروژه به آیسک خواهیم آمد».

با توجه به پشت سر گذاشتن هفته دولت ١٤٠٢ و کلنگ زنی های این برهه؛ یادآوری این نکته که در کلنگ‌زنی‌ها چندین موضوع از جمله اینکه پروژه معارض نداشته باشد و پیمانکار مشخص و تخصیص اعتبار داشته باشد ضروری است، اما در مهاباد این نکته رعایت نشد و پروژه ای در حال مناقصه و بدون پیمانکار کلنگ زنی شد!

هفته دولت امسال در مهاباد در قالب ۷۴ پروژه عمرانی با بیش از هزار میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگ زنی سپری شد و  شگفتی این هفته اما (کلنگ زنی عملیات احداث ایستگاه پمپاژ شهرک صبا) به عنوان یکی از پروژه های هفته دولت بود که هنوز برای آن پیمانکار مشخص نشده و همچنان در حال برگزاری مناقصه است!!

آگهی مناقصه این پروژه با عنوان "اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهرک صبای شهر مهاباد" و با کد هزاره ۶۸۸۰۳۵۱ در تاریخ دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ در سایت ارتباط گستران هزاره ثبت شده است. این آگهی مربوط به استان آذربایجان غربی و در دسته بندی پروژه های بالای ۱۰ میلیارد، پروژه بالای ۵ میلیارد، فنس کشی و کلاف و ...، سایر مناقصه های ساختمان انتشار یافته است.

در آگهی این مناقصه مهلت دریافت اسناد ٢١ مرداد ماه، مهلت ارسال یک شهریور و تاریخ بازگشایی ٢ شهریور ماه عنوان شده است و تاریخ کلنگ زنی اجرای ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهرک صبای شهر مهاباد هم دقیقا دوم شهریور ماه بوده است.

به دلیل عدم تعیین پیمانکار این پروژه کلنگ زنی شده در مهاباد، شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی به عنوان کارفرمای آن در بنر معرفی این پروژه اقدام به اعلام اعتبار مورد نیاز طرح کرده و هزینه پیمانکار را ۱۱۷ میلیارد ریال و سایر هزینه‌ها را نیز ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده است، میزان اعتباری که گمان می رود با وجود در حال مناقصه بودن پروژه، تخمینی باشد. از سویی دیگر محل تامین اعتبارات هم اعتبارات عمرانی اعلام شده است.

 این در حالی است که کلنگ زنی یک پروژه و اعتبارسنجی آن نیاز به کار کارشناسی دارد و کلنگ زنی‌های بدون اعتبار یا با برآورد حدس و گمان در هفته دولت قابل قبول نیستند. کما اینکه فرماندار مهاباد هم در آغاز هفته دولت تصریح کرده بود: «طرح های افتتاحی هفته دولت باید به صورت کامل تکمیل شده باشند و افتتاح پروژه های ناقص و یا طرح هایی که قبلا مورد بهره برداری قرار گرفته باشد، از برنامه ریزی هفته دولت حذف شده اند».

 شهرک صبای مهاباد منطقه حاشیه ایی در مسیر جاده ی مهاباد- میاندوآب است که از امکانات رفاهی و خدماتی چندانی بهره مند نیست.  ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهرک صبا هم یکی از پروژه های قدیمی شهرستان است که در سالیان گذشته بارها توسط مسئولان مورد بازدید قرار گرفته و اکنون قرارگیری آن در لیست کلنگ زنی های هفته دولت سال جاری با شناسه نامشخص پیمانکار و عدم تعریف کامل پروژه، نوید تاخیر و انتظار بیشتر تا زمان تکمیل و بهره برداری را می دهد و باید گفت:« تا گوساله، گاو شود؛ دل صاحبش آب شود». حالا هم باید امیدوار باشیم تا این پروژه نیز به آمار پروژه های نیمه تمام دیگر استان افزوده نشود/.

کد خبر 2760124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha