شیفته تولید و گریزان از مشاغل خدماتی و اداری بوده ام/ صادرات دستبافت مددجویان آبدانان به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس

سرویس ایلام - تولیدکننده آبدانانی در گفتگو با کردپرس از عشق و علاقه اش به تولید و کارآفرینی گفت و با تشخیص فرصتهای مناسب کسب و کار، اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، می گوید از دوران جوانی همواره از مشاغل خدماتی همچون فروشندگی و مغازه داری و حتی اداری گریزان بوده ام و هیچگاه دیدگاه فروشندگی نداشته ام بلکه علاقه و هدفم همواره کارهای تولیدی بوده و از این کار احساس شعف و شادی داشته ام.

رحمی زاد که هم اکنون از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برجسته و شناخته شده در استان ایلام است از سالها پیش با جامه عمل پوشاندن به چنین اراده و آرزویی در یکی از دورافتاده ترین مناطق استان ایلام در شهرستان آبدانان اقدام به راه اندازی یک کارگاه تولیدی کرده که امروزه محصولات آن علاوه بر مصرف در داخل کشور به کشورهای دیگری همچون افغانستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی در سال ۱۳۹۲ با راه اندازی کارگاه تولیدی لیف و اسکاچ در حومه شهر آبدانان ایلام علاوه بر اشتغال آفرینی بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای قشر نیازمند توانسته است موفقیت های بزرگی را در عرصه اقتصادی و جامه عمل پوشاندن به آرزوهایش کسب کند.

او زمانی که این کارگاه تولیدی را راه اندازی کرد با مراجعه به کمیته امداد و تفاهم با این نهاد این آمادگی را اعلام کرد که در صورت معرفی نیروی کار از طرف کمیته امداد، قشر مددجو در اولویت بکارگیری باشند.

تولید و ساخت اسکاچ و لیف که یک کالای دست ساز است این ویژگی را دارد که زنان خانه دار و بانوان، بدون حضور در کارگاه و در منزل نیز می توانند به کار تولید این کالا مشغول شوند. به همین خاطر به گفته رحمی زاد هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر  از بانوان آبدانانی در داخل خانه به کار تولید اسکاچ و لیف مشغول هستند که بر اساس توافق و تفاهمی که با کمیته امداد استان ایلام در زمینه تأمین نیروی انسانی داشته تعداد ۲۰۰ نفر از نیروی کاری وی مددجویان کمیته امداد شهرستان آبدانان هستند که همه آنها در داخل خانه و در کنار سایر امورات منزل به کار تولید این محصول مشغول هستند.

میزان درآمد این افراد هم بستگی به میزان و ساعات کارکردن آنها دارد و هر چقدر که بیشتر فعالیت داشته باشند درآمد بیشتری هم دارند. فراهم شدن چنین تمهیداتی در منزل باعث شده است که این تولید کننده روز به روز متقاضیان بیشتری برای این فعالیت خانگی داشته باشد.

مواد اولیه برای تولید لیف و اسکاچ  تولید داخل کشور است و رحمی زاد ماهیانه ۳ و نیم تن مواد اولیه خریداری و این میزان مواد صرف ساخت و تولید ماهیانه حدود ۲۵۰ هزار عدد لیف و اسکاچ می شود.

به لحاظ اینکه تولیدات لیف و اسکاج این تولید کننده از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند این کالا علاوه بر مصرف در داخل استان و کشور در خارج از کشور نیز طرفداران زیادی داشته به شکلی که به گفته این تولید کننده ایلامی اهل آبدانان هم اکنون محصولات تولید آن به کشورهای عراق،افغانستان ،پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

از آنجایی که عراق همسایه استان ایلام است تاجران عراقی برای خرید این محصول و عقد قرارداد بارها به استان ایلام آمده و به لحاظ اینکه فروش این محصولات قبلا بصورت دریافت ارز خارجی بوده صرفه اقتصادی خوبی به دنبال داشته اما چند وقتی است که تاجران عراقی بخاطر پایدار نبودن نرخ دلار و دینار در ایران و نوسانات شدید نرخ ارز،خرید این محصول ایرانی هم اکنون با پول ایران صورت می گیرد که درآمد فروش آن برای تولید کننده کمتر از گذشته است و عایدات این نوع تجارت بیشتر به سود خریداران عراقی است.

این موضوع یکی از مشکلات این تولید کننده آبدانانی است و او مشکلات دیگری نیز در روند تولید و صادرات دارد.

او می گوید: برای توسعه این کار در آبدانان و بکارگیری افراد بیشتر نیاز به تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات، مواد اولیه و خودرو حمل و نقل دارد و در این زمینه از کمیته امداد و دستگاههای دیگر برای پرداخت تسهیلات درخواست همکاری دارد که امیدوار است با دریافت تسهیلات بتواند از یک سو افراد بیشتری از قشر نیازمند آبدانان را بکارگیری و از سوی دیگر نیز محصولات بیشتری را به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر نماید.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 2759854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha