حجم آب سد مهاباد ١١میلیون مترمکعب کمتر از پارسال شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیر امور آب مهاباد با اشاره به رهاسازی ١٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سد مهابادگفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن این سد به ۸۱ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱۱ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش کردپرس، خالد رحمانی افزود: سال گذشته حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۹۲ میلیون مترمکعب بود اما امسال بدلیل کاهش بارندگی‌های و کم شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب کاهش یافته است.

او اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۷۵ میلیون مترمکعب به منظور استفاده کشاورزان منطقه و ۱۰ میلیون مترمکعب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه از مخزن سد مهاباد رهاسازی شده است.

مدیر امور آب مهاباد در ادامه به ایرنا گفت: هم اکنون خروجی آب سد مهاباد ۱.۳ مترمکعب در ثانیه (به منظور شرب) و ورودی آب نیز پنج صدم مترمکعب است و دور جدید رهاسازی آب از این سد ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود که حدود ۱۵ میلیون مترمکعب است.

او ادامه داد: با رهاسازی این نوبت حجم آب رهاسازی سهم بخش کشاورزی به ۹۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید و علاوه بر آن قرار است یک میلیون مترمکعب آب هم به عنوان حق‌آبه برای پناهگاه حیات وحش و تالاب «کانی برازان» هم رهاسازی شود.

رحمانی در خصوص کاهش بارندگی‌ها در مهاباد گفت: سال گذشته تا مرداد ماه ۴۳۱ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی تاج سد مهاباد ثبت شده بود اما امسال این مقدار به ۳۴۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

وی با هشدار به کسانی که در این ایام برای شنا به سد مهاباد می‌روند، اظهار کرد: شنا کردن در سد و تاسیسات پیرامون آن ممنوع است و خانواده اجازه ندهند که فرزندانشان برای شنا به حریم دریاچه سد مهاباد بروند.

کد خبر 2759431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha