دیدار نماینده ویژه سازمان ملل و وزیر امور خارجه سوریه در دمشق

سرویس سوریه-پدرسن برای از سرگیری مذاکرات قانون اساسی میان دولت سوریه و مخالفان وارد دمشق شد.

به گزارش کُردپرس به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز چهارشنبه اعلام کرد که گیر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه، تلاش‌های انجام شده برای از سرگیری کار کمیته قانون اساسی را به فیصل مقداد، وزیر امور خارجه دولت سوریه، ابلاغ کرد.

روز سه شنبه، فرستاده سازمان ملل متحد در اولین سفر خود از آغاز سال جدید و دومین سفر کمتر از دو ماه اخیر وارد دمشق شد و با مقداد و هیات همراهش دیدار کرد.

دو طرف آخرین تحولات مربوط به اوضاع سوریه از جمله تلاش‌های دولت سوریه برای تحکیم ثبات به‌ویژه از طریق گسترش دامنه آشتی‌ و فرآیند حل و فصل آخرین تحولات مرتبط با روند سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

الوطن، روزنامه نیمه رسمی دمشق، نوشت، پدرسن در سفر خود به دمشق درباره امکان برگزاری دور هفتم جلسات کمیته قانون اساسی صحبت کرد و آن را رویکرد "گام به گام" نامید.

ابتکار «گام به گام» بوسیله واشنگتن و متحدانش در برداشتن یا کاهش برخی از تحریم‌ها علیه دولت سوریه، در ازای پرداخت امتیازات اخیر مسکو در مسیر روند راه‌حل سیاسی سوریه خلاصه می‌شود.

پدرسن در ۲۹ ژانویه در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط گفت که از حمایت شورای امنیت برای پیشبرد رویکرد "گام به گام" بین طرف های مربوط و شناسایی گام های تدریجی، متقابل و واقع بینانه و دقیقاً تعریف شده و قابل تأیید برای اعمال بین طرف های مربوطه براساس قطعنامه بین المللی "2254" برخوردار شده است.

ابتکار گام به گام اعلام شده توسط پدرسن توسط دولت دمشق و کمیته مذاکره مخالفان رد شد.

یک هفته پیش، کمیته مذاکره کننده سوریه این ابتکار را رد کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مکانیسم گام به گام و گام به گام را رد می‌کند و هر گونه ابتکار یا مکانیسمی را که منجر به یک توافق برای اجرای کامل و دقیق قطعنامه براساس 2254 (2015) نمی‌شود را نمی‌پذیرد».

روز، سه شنبه، مخالفان سیاسی و حقوق بشری گفتند که روند سیاسی حل بحرانی که کشور بیش از یک دهه است با آن مواجه است، از بدو پیدایش شکست خورده است.

جلسات دور ششم در اکتبر ۲۰۲۱ بدون دستیابی به توافق به پایان رسید و پدرسن مذاکرات در آن زمان را یک ناامیدی بزرگ توصیف کرد.

کد خبر 27593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha