سفر دوم رئیس جمهور به ایلام؛ بیم‌ها و امیدها / یاسر بابایی

سرویس ایلام - رئیس جمهوری اسلامی ایران در حالی برای بار دوم به ایلام سفر می کند، که فاصله این استان استراتژیک تا استانهای توسعه یافته کشور هنوز هم پر نشده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سید ابراهیم رئیسی تا کمتر از دو هفته آینده به استان ایلام سفر خواهد کرد. اینجا از استاندار و مدیران کل تا کارشناسان و اصحاب رسانه در تکاپوی برگزاری این سفر هستند. استاندار به عنوان عالی ترین مقام استان مسئولیت سنگین تر و همه جانبه تری دارد؛ از یکسو میزبان اصلی این آمد و رفت است و از سوی دیگر وظیفه دارد بهترین بهره را برای استانش از این سفر به دست بیاورد.

در روزهای گذشته جلسات بسیار فشرده ای در ایلام و تهران برای مطالبه گری درست و بهره بردن از این سفر برگزار شده است. از یاری خواستن از نخبگان استان تا پای کار آمدن کارآفرینان و تکاپوی مدیران و کارشناسان؛ چرا که همه تنگناهای بودجه ای ایلام را به خاطر جمعیت اندک و سرانه های پایینش می دانند و اعتبارات در نظر گرفته شده در این سفرهاست که می تواند شکافهای تاریخی توسعه ایلام با سایر استانهای آسوده از محنت جنگ و ناامنی را پر کند.

کنشگران مدنی و خبرنگاران و رسانه های فعال در مسائل استان نیز یک پای دیگر این تکاپو هستند که حلقه مشورتی گسترده ای را با مردم و با مسئولین تشکیل داده و سعی دارند برای بهره بردن حداکثری مردم استان ایلام از دستاوردها و اعتبارات این سفر، راههای مناسبی جلوی پای مسئولین ارشد استان بگذارند و از طرفی هم از بعد نظارتی که دارند، رسانه های استان مواظبند که مبادا این سفر بیش از آنکه مرهمی بر درد مزمن توسعه نیافتگی استان باشد، به یک سفر نمایشی تبدیل شود.

علاوه بر اینکه بایستی قسمت عمده این سفر به تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن پروژه های ناتمام استان ختم بشود، از موضوعات مهمی که در این سفر شایسته هدفگذاری توسط مسئولین است، می توان به مواردی چون تامین مالی پروژه راکد اتصال استان به راه آهن، ایجاد بزرگراه ایلام، مهران، کربلا، بغداد، دمشق که اهمیت راهبردی فراوانی برای ایلام به عنوان دروازه مدیترانه دارد، تعیین تکلیف منطقه آزاد تجاری مهران و ایجاد زیرساختهایی که معطل نقدینگی است، نهایی کردن بخشهای باقیمانده از سامانه گرمسیری در استان، توسعه صنایع گاز در ایوان با توجه به وجود ذخایر عظیم گاز در این منطقه، توجه به ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و معادن، تامین منابع مالی پتروشیمی هلیلان و رفع مشکلات پتروشیمی دهلران اشاره کرد.

برای حوزه فرهنگ و هنر نیز که در یک سال اخیر متوجه ضعفهای آن در کشور شده ایم نیز انتظار است در سفر دوم ریاست جمهوری به استان مورد توجه جدی واقع شود و علاوه بر تکمیل زیرساختهای فرهنگی و هنری در اقصی نقاط استان، در شأن نام دروازه عتبات عالیات برای استان ایلام پروژه های بزرگ فرهنگی، هنری و سینمایی رقم بخورد.

کد خبر 2759036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha