کفن های کنار گذاشته در «کفنه لا» و چالش رهاسازی آب سد سیمره / حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - «کفنه لا» نام دره ای مخوف و پرآب با صخره های بلند و ترسناک همراه با صدای مهیب خروش آب رود سیمره است. این تنگه ی خوفناک و در عین حال زیبا و وسوسه انگیز در حوالی روستای تلخاب شهرستان بدره  واقع شده که مرگ جوان چواری در آن این روزها بحث برانگیز شده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بومیان منطقه می گویند: از روزگاران قدیم گفته شده کسانی که می خواهند در دره شگرف و وسوسه انگیز  «کفنه لا» با آن آب های خروشان جاری در اعماق این دره و آن صخره های شگفت انگیزش ماجراجویی کنند ابتدا باید کفن هایی برای خود کنار بگذارند و سپس خطرات ماجراجویی در این تنگه را به جان بخرند. همین روایت ها در مورد کفنه لای مخوف شاید اصلی ترین دلیل برای نامگذاری آن به این نام باشد. 

«کفنه لا» نام دره ای مخوف و پرآب با صخره های بلند و ترسناک همراه با صدای مهیب خروش آب رود سیمره در این تنگه ی خوفناک و در عین حال زیبا و وسوسه انگیز در حوالی روستای تلخاب شهرستان بدره  است.

«کفنه لا» از روزگاران دور، علاوه بر گرفتن جان های بسیاری در کف رودخانه سیمره جاری در آن، در سالهایی که سد سیمره  در حال ساخت بود نیز جان کارگران زیادی را گرفت و افرادی را کفن پوش کرد.

و در تازه ترین رویداد در این زمینه پس از غرق شدن یکی از جوانان اهل شهرستان چوار در پایین دست سد سیمره و تنگه توریستی «کفنه لا» در شهرستان بدره، امکانات زیادی بکار گرفته شد و گروه های نجات غریق و تیم های جستجو به این منطقه اعزام شده اند تا سرانجام پس از گذشته ۳روز  سیمره مخوف و مرگ آور  رضایت داد که جسد این جوان به خانواده اش تحویل داده شود.

اینکه مقصر و متهم اصلی در ماجراهای غرق شدن در رودخانه ها و سدها خصوصاً رودخانه ی سیمره که به رود مرگ آور  و بی رحم مشهور است اغلب خود آن اشخاص غرق شده و بی احتیاطی های آنان یا همراهان و خانواده هایشان است شکی نیست.همچنان که در سالهای گذشته از روزگاران دور تاکنون مردمان بومی و  رودنشین حاشیه های سیمره هر از گاهی خصوصاً در تابستانها شاهد از دست رفتن جان عزیزانشان بوده اند. 

در ماجرای غرق شدن جوان چواری در  تنگه توریستی «کفنه لا» و حاشیه های سیمره بر اساس آنچه که نقل محافل است این اتفاق ناگوار پس از رهاسازی ناگهانی آب سد سیمره  به سمت خوزستان و بالا آمدن آب این رودخانه صورت گرفته است. همان چالش بزرگی که سدسیمره مدتها است دامنگیر آن شده است.

تنگه توریستی «کفنه لا» با شهرتی که در چند سال گذشته در حوزه ی گردشگری کسب کرده خواه ناخواه امروزه همانند تنگه کافرین خواهر دوقلویش هردو به نقاطی توریستی پر رفت و آمد و گردشگر پذیر  استان ایلام و شهرستان بدره تبدیل شده است و روزانه دهها گردشگر بصورت انفرادی و یا تورهای گردشگری به این تنگه مراجعه می کنند  بسیاری از این افراد که به سیمره می آیند در جریان رهاسازی های ناگهانی آب سد سیمره در این رودخانه و دره نیستند.

اینکه بخاطر خطراتی که حاصل رهاسازی آب سد سیمره در تنگه «کفنه لا» است از ورود گردشگران که بسیاری از آنها روزانه بدون اطلاع از استانهای دیگر می آیند جلوگیری شود و گردشگری در این نقطه را تعطیل کرد اگرچه عقل و تجربه حکم می کند که در حاشیه ی رودهای بزرگ مرگ همواره در کمین است و باید جوانب احتیاط در نظر گرفته شود  اما جلوگیری کردن از ورود گردشگران به این تنگه،سازو کاری نشدنی است و ممکن است همانند قضیه مطرح شدن تعطیلی تنگه ی کافرین بدره که چندی پیش صورت گرفت باعث چالش در فضاهای مجازی، موج سواری  رسانه ها و موضوعاتی از این دست شود.

از سوی دیگر گفته می شود رهاسازی آب سد سیمره هر از گاهی در این رودخانه ضروری است و نمی توان از آن صرف نظر کرد.

بنابراین به نظر می رسد گرفتن تصمیماتی کارشناسی شده و معقول که هم باعث جلوگیری از خطرات و از دست رفتن جان آدمها در آینده شود و هم اینکه چالشی بر سر موضوع گردشگری در این منطقه به وجود نیاید بسیار ضروری است و لازم است مسئولان و مدیران  مرتبط در شهرستان بدره و مرکز استان در خصوص آن چاره اندیشی کنند.

یکی از راهکارها این است بجای آنکه مردم همواره و در 24 ساعت شبانه روز در استراس و هراس ناشی از رهاشدن ناگهانی آب سد سیمره باشند،  رهاسازی آب در این رودخانه در روزها و ساعاتی مشخص شده باشد و تابلوهای اطلاع رسانی در این خصوص در مسیرهای منتهی به این تنگه نصب شود و همزمان در فضاهای مجازی، روز و زمان دقیق رهاسازی آب اطلاع رسانی و رفتن به داخل رودخانه در این ساعات خاص و مشخص شده ممنوع باشد و حتی در صورت امکان مأمور و گماردگانی مسئول اجرای چنین دستورالعمل هایی باشند.

یقیناً تهیه و اجرایی کردن یک سازو کار و برنامه ی زمانی دقیق برای زمان رهاسازی آب سد سیمره،هزینه آن بسیار کمتر از  صرف هزینه های هنگفت آوردن غواص از نقاط دوردست و حضور تیم های جستجو و امداد و نجات و خاکبرداری  و حضور مسئولان و هزینه هایی از این دست برای پیداکردن اجساد آدم های غرق شده در این رودخانه و کنار گذاشتن کفن هایی برای آنان است.

کد خبر 2758330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha