۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

«اربعین متفاوت» نیازمند تزریق بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها

تنها برای ساخت یک پل ۲۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است
«اربعین متفاوت» نیازمند تزریق بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها

سرویس ایلام - امروز معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور به استان ایلام برای سفری دو روزه آمد تا از زیرساخت‌ها و روند انجام کارهایی بازدید کند که حل همه آنها با تزریق پول مناسب امکان پذیر است تا به گفته خودش امسال یک «اربعین متفاوت» را تجربه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سیدمجید میراحمدی با همراهی استاندار ایلام و جمعی از مدیران کل و اهالی رسانه، غروب روز سه شنبه به برخی طرحهای عمرانی و زیرساختی اربعین در استان ایلام سرکشی کرد و با توضیحات استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل راهداری و پیمانکاران این طرحها در جریان آخرین وضعیت آنها قرار گرفت.

بازدید ابتدایی از تونل شماره یک اربعین بود که در حال انجام لاینینگ یا پوشش نهایی داخلی آن بودند. تونل شماره دو اربعین نیز لاینینگ و زهکشی و بیس آسفالت آن انجام شده بود و به گفته پیمانکار تا اربعین ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد. جاده خاکی طولانی در امتداد این تونل مشخص بود که هزینه زیادی برای آسفالت می طلبد. این جاده در انتها به یک پل ختم می شد که شمع گذاری برای آن انجام شده بود و به گفته پیمانکار، این پل به تنهایی ۲۵ میلیارد تومان هزینه خواهد برد.

در سه راه جندالله بخش صالح آباد نیز فعالیت عمرانی زیادی آغاز شده بود که یک مسجد بزرگ با مشارکت سپاه از آن جمله بود. در همین منطقه تغییر بخشی از جاده نیز زیرسازی شده بود و به گفته معاون عمرانی استاندار ایلام ۴۴ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۲ دوش حمام نیز در این مکان در حال ساخت بود که گفته می شود تا اربعین حسینی به بهره برداری خواهد رسید.

اینها تنها بخش کوچکی از زیرساختهای لازم برای داشتن یک «اربعین متفاوت» است و اگر ریزتر و با عدد و ارقام کل طرحهای در حال ساخت حوزه اربعین در جهات اربعه استان و منتهی به مرز مهران را در نظر بگیریم، میلیاردها میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد تا مردم استان ایلام و زائران اربعین حسینی که در ایام عادی روزانه حدود ۱۰ هزار نفر و در ایام اربعین به طور متوسط روزانه ۴۰۰ هزار نفر از آن تردد دارند بتوانند یک اربعین ایمن داشته باشند و این مسیری که دروازه عتبات عالیات و دروازه مدیترانه لقب گرفته و علاوه بر گردشگری مذهبی یک مرز اقتصادی مهم در کشور نیز هست، از ثمرات تکمیل زیرساختها بهره ببرد.

به گفته مسئولین تنها ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه اربعین از حمیل تا مهران در نظر گرفته شده است و این مسیر طولانی در حالی که هزینه ساخت یک پل ۲۵ میلیارد تومان است، نمی تواند با این دست اعتبارات تکمیل شود. گرچه مسئولین استانی تمام تلاش خود را می کنند که از جاهای مختلف بودجه هایی را برای اربعین و تکمیل زیرساختهای آن جذب استان کنند اما این مهم به یک اراده ملی و آگاهی مسئولان کشوری از مسأله اربعین وابسته است که به طور ویژه در مدت زمانی کوتاه تمام اعتبارات لازم را برای تکمیل زیرساختهای اربعین در استان ایلام و در مسیرهای اربعه منتهی به مرز مهران تعیین و اختصاص ۱۰۰ درصدی بدهند.

در این بازدید معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور عنوان کرد: تکمیل تونل های شماره یک و دو اربعین نقش اساسی در تسهیل تردد زوار دارد و تلاش داریم که اعتبارات لازم برای تکمیل این تونل‌ها اختصاص یابد.

میر احمدی افزود: هفته آینده نیز موضوع  تخصیص اعتبار لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه اختصاص پیگیری می شود.

استاندار ایلام نیز در جریان این بازدید گفت: علاوه بر تخصیص‌های قبلی برای این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان دیگر به زودی برای  تکمیل این تونل تخصیص می یابد تا عملیات این پروژه با شتاب بیشتری ادامه داشته باشد.

*گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2757576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha