تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

سرویس کردستان- کارگران جایگاه های CNG قروه به دلیل بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود و نگرانی از امنیت کاری دست به تحصن اعتراضی زدند و خواستار توجه مسئولان نسبت به مشکلاتشان شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، کارگران جایگاه های CNG قروه که سال هاست کار می کنند و هرکدام سنوات خدمتی بالایی را دارند، این روزها نسبت به ورود بخش خصوصی معترض اند و برای بیان مطالبات خود دست به تحصن اعتراضی زده اند. تحصنی که ابتدا مقابل یکی از سه جایگاه CNG صورت گرفت و سپس به مقابل فرمانداری رسید و بعد از آن به شهرداری و بار دیگر از مقابل فرمانداری بدون نتیجه ای مناسب پایان یافت.

بلاتکلیفی در وضعیت شغلی   

اعتراض این ۲۴ کارگر برای حفاظت از شغل خود بعد از ۱۵ سال کار کردن است. شغلی که با آمدن پیمانکار جدید امکان دارد در خطر قرار گیرد و ۲۴ خانوار به مشکل بخورند.

 آنان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کردپرس خواستار توجه به دغدغه های خود شدند. «نزدیک ۱۵ سال است داریم فعالیت می کنیم و بعد از ۱۵ سال نه وضعیت کاری و آینده شغلی و نه حق و حقوقمان مشخص است! با این سنوات بالا چرا برای تغییر وضعیت شغلی ما کاری نمی کنند!؟».

کارگران CNG از ضایع شدن حق خود در سال ۹۸ مربوط به تخلفات شهرداری گفتند. «نزدیک ۹۰۰ میلیون تومان سال ۹۸ ضرر کردیم و علیرغم شکایت و وعده هایی که داده شد اما هیچ نهادی زیر بار نرفت و حتی دستگاه قضا هم از ما حمایت نکرد».

فقط می خواهند وضعیت کاریشان تعیین تکلیف شود و امنیت آن حفظ. «الان فقط می خواهیم وضعیتمان تعیین تکلیف شود، بعد از ۱۵ سال هیچ تکلیف مشخصی نداریم و انتظار می رود با این سابقه کاری شهرداری ما را کمک کند نه اینکه ۲۴ خانوار را نگران از آینده نگه دارد».

نکته جالب توجه در سخنان کارگران برای جذب نیروهای خودی در شهرداری بود. «چرا باید آقای شورای شهر فامیل خودش را بیاورد سرکار آن هم بدون آزمون و سابقه کاری و بعد از یکسال تعیین تکلیف شود اما مایی که سابقه کاری بالایی داریم را بلاتکلیف بگذارند؟ چرا نظارتی بر این مسئله نیست!؟».

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

مخالفت با ورود بخش خصوصی

کارگران به وعده ها و سخنان شعاری و اهمیت ندادن به دستور استاندار هم معترض بودند. «هنگام بازدید چند وقت پیش استاندار مطالبه خود را مطرح کردیم و همان جا خود استاندار و شهردار و مابقی جلوی دوربین ها قول حتمی برای امنیت شغلی ما دادند. اما چرا عملی نشد!؟ چرا وقتی استاندار و معاون امور شهری دستور می دهند به آقای شهردار که طبق روال سابق وضعیت ادامه یابد و ما ۲۴ نفر با شهرداری قرارداد داشته باشیم تا تعیین تکلیف شویم؛ شهرداری توجهی نمی کند و کار خود را پیش می برد!؟».

به گفته این کارگران از امور شهری استانداری به شهردار اعلام کرده اند که فعلاً جایگاه های CNG به پیمانکار داده نشوند و روال قبل ادامه داشته باشد، اما شهرداری و شورا اهمیتی نداده و با اصرار به دنبال پیمانکارند.   

ورود بخش خصوصی زنگ خطری است برای امنیت شغلی این ۲۴ کارگر. «با اصرار پیمانکار آورده اند پای کار و تنها برای اینکه کس و کار خودشان را بیاورند سرکار، تا کی دیگر تحمل کنیم. کارد به استخوانمان رسیده، بعد از ۱۵ سال سابقه انصاف نیست به جای تعیین تکلیف ماها بخواهند نیروی جدید بیاورند».

دادن جایگاه ها به پیمانکار را مشکلی جدی برای کار خود می دانند. هم از نظر حق و حقوق و هم از نظر آینده کاری. «با ورود پیمانکار حقوق ما نصف و بیمه هایمان کامل واریز نمی شود و برای ماها نمی صرفد و می ترسیم جریان سال ۹۸ تکرار شود و فقط گرفتاری برای ما بماند. خیلی از جایگاه های کشور مستقیم زیر نظر شهرداری ها هستند و اصلاً به پیمانکار داده نشده اند و چه می شود در قروه همین کار صورت گیرد».

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

استخدامهایی غیرقانونی

دنبال بی قانونی نیستند و می خواهند وضعیتشان قانونی تعیین تکلیف شود. «یکی از دلایلی که تبدیل وضعیت ما را انجام نمی دهند این است که می گویند در وزارت کشور قانونی برای تبدیل وضعیت کسانی چون ما نیست؛ ما هم نمی گوییم همین الان این کار را بکنند اما خیلی ساده شهردار می تواند با ما قرارداد تأمین نگهداشت بنویسد، چیزی که خود استاندار هم به آن تأکید داشت و اعلام کرد که شهردار مختار هست و می تواند قرارداد یک ساله نگهداشت بنویسد اما شهردار چنین چیزی را قبول ندارد».

شورای شهر را مانع تغییر وضعیت شغلی خود می دانند. «استاندار برای اینکه ما جذب شهرداری شویم مخالفتی ندارد اما شورای شهر مخالف اند و دلیل آن هم مشخص است چون که می خواهند آشنایان خود را جایگزین ما کنند».

این ۲۴ کارگر جایگاه های CNG خواستار تحقیق و بازرسی از استخدام نیروهای یک شبه در شهرداری مربوط به سال گذشته در زمانی که «خسرو عزتی» شهردار بود، شدند. «چرا نظارتی بر شهرداری نیست؟ سابقه استخدامیهای سال گذشته در زمان عزتی را در بیاورند تا ببینند چند نفر یک شبه جذب شهرداری شده اند آن هم بدون آزمون و صلاحیت و سابقه کاری! چطور شورا برای جذب آن نیروها مشکلی نداشت اما برای ماها که سال هاست داریم کار می کنیم و بومی هستیم مانع می شوند!؟».  

به شدت از شورا گلایه دارند و معتقدند انتخاب پیمانکار با اصرار درست نیست. «چند سال است فقط تهدید به اخراج می شویم چرا و به چه دلیل؟ چون که فقط دنبال حق خودمان هستیم!؟ مگر رهبری نگفته اند حق کارگر ارجحیت دارد بر همه چیز! آن وقت این گونه با ما کارگران برخورد می شود و نمی گذارند به حقمان برسیم!».

می گویند جواب ۱۵ سال کار کردنشان تهدید و اخراج نیست و می خواهند بدانند اعضای شورا چه مشکلی با آنان دارند که حاضر به تبدیل وضعیتشان نیستند. «همه ما شیفت خود را درست و به موقع انجام می دهیم و هرگز جایگاه نخوابیده حتی اگر کار داشته ایم شده همکاری کردیم تا کار نخوابد و با این وجود نمی دانیم بهانه چیست که راضی به از بین بردن نان ۲۴ خانوار می شوند!؟».

با تمام وجود معترض اند. غصه سال ۹۸ را می خورند که هیچ حمایتی نشدند و مقصران هم بدون بازخواست ماندند. دوست دارند طرف مستقیم آنان شهرداری باشد نه بخش خصوصی.

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

فرماندار: وقت ملاقات عمومی بیایند

تحصن وقتی به مقابل فرمانداری رسید، فرماندار حاضر نشد به میان کارگران بیاید و مشکلشان را بشوند. تنها معاون عمرانی خود را فرستاد و پیغام داده بود در روزهایی که ملاقات عمومی هست بیایند! این در حالی است که درخواست کارگران عمومی نیست و به بحث معیشت و امنیت شغلی آنان مرتبط می شود. با این وجود اینکه چرا فرماندار که قرار بود رئیس جمهور شهرستان باشد حاضر نشد به دردهای این کارگران گوش دهد، خود جای سؤال دارد!؟

درخواست کارگران هرچه باشد، وظیفه فرماندار است که پیگیر آن باشد و تا جایی پیش رود که کار به تحصن و اعتصاب نرسد اما گویا در این شهرستان همه چیز بر روال نادرست مصلحت و بی توجهی می گذرد!

شهردار: استاندار باید مجوز جذب بدهد     

کارگران وقتی دیدند فرماندار نسبت به دغدغه آنان اهمیت چندانی نمی دهد قصد داشتند به شهرداری بروند که خود سرپرست شهرداری به میان آنان آمد. «شهرام عبدالملکی» در جمع آنان درباره درخواست جذب گفت اگر استاندار مجوز تبدیل وضعیت را بدهد بلافاصله این کار را انجام خواهم داد.

او خطاب به کارگران درخواست کرد که نامه ای برای تبدیل وضعیت با بیان سنوات خدمتی نوشته و به استانداری ارسال شود تا برای صدور مجوز جذب پیگیری ها صورت گیرد.

این گفته «عبدالملکی» با اعتراض کارگران همراه شد و معتقد بودند اگر مجوز نیاز دارد پس چرا سال قبل «خسرو عزتی» به راحتی با کمک شورا چندین نفر را جذب کردند و حتی در حال تبدیل وضعیت هم هستند!؟

اینجا نیاز است گریزی زده شود به سخنان استاندار در برنامه ای با محوریت شفافیت که گفته بود اگر در دوره خدمت او در شهرداریها بدون مجوز و ضوابط لازم، نیرویی روی کار آمد قطعاً پیگیری خواهد کرد؛ حالا که شائبه هایی مبنی بر جذب نیرو بدون استانداردهای استخدامی در سال گذشته در شهرداری قروه مطرح شده بهتر نیست استاندار کردستان در این زمینه ورود کرده و پیگیری نماید.

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

پیمانکار حق تغییر نیرو ندارد

بنا به اظهارات سرپرست شهرداری قروه «وزارت کشور عنوان کرده که شهرداری ها می توانند مستقیم جایگاه های سوخت CNG را زیر نظر داشته باشند اما به یک شرط؛ آن هم در صورت نبود پیمانکار. حالا وقتی پیمانکار آمده، طبق قانون نمی توان مانع واگذاری شد».

به گفته «شهرام عبدالملکی» در یک سال گذشته چون پیمانکار نبود، شهرداری با بستن قرارداد ۸۰ روزه جایگاه ها را مدیریت کرد اما حالا با ورود پیمانکار دیگر شهرداری نمی تواند مستقیم با کارگران قرارداد ببندد.    

او در پاسخ به این سؤال که در برابر نگرانی کارگران برای تکرار تخلفات گذشته و پایمال شدن حقوقشان چه تضمینی هست؟ بیان کرد: قطعاً در قرارداد به پیمانکار قید خواهد شد که پیمانکار ملزم به استفاده از نیروهای فعلی بوده و حق اخراج ندارد و این تضمین را می دهیم که هیچ نیرویی تعدیل نخواهد شد و همین طور در خصوص پرداخت به موقع حق و حقوق پیمانکار موظف است ابتدای هر ماه به طور کامل حقوق و بیمه را واریز نماید و اگر کوچکترین تخلف و ظلمی را ببینیم بلافاصله قرارداد لغو خواهد شد».

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

دیدگاه متفاوت دو عضو شورا

یکی از اعتراضات کارگران به مخالفت شورا با تبدیل وضعیت و همچنین بدون پیمانکار بودن جایگاه ها بود. شورایی که از نظر کارگران به دنبال جذب نیروهای آشنای خود هستند و نمی خواهند کارگرانی با ۱۵ سال خدمت را تعیین تکلیف کنند.

در همین زمینه «هادی مرادیانی» با تأکید بر اینکه شورای شهر مصوب کرده جایگاه های سوخت زیر نظر پیمانکار باشند، به تعویق انداختن واگذاری را تخلف دانست.

«محمدرضا آئینی» دیگر عضو شورا اما بر تبدیل وضعیت کارگران تأکید کرد. «در کشور شهرداریهایی هستند که نیروهای جایگاه ها را جذب کرده اند و اگر استانداری مجوز لازم برای این کار را بدهد رابطه کاری آنان تقویت و دغدغه هایشان رفع می شود».

تحصن کارگران CNG قروه برای تبدیل وضعیت شغلی

مدیرکل امور شهری: نیروها تغییر نمی کنند

گرچه اصل سخن کارگران بر تبدیل وضعیت شغلی است و خواستار تعیین تکلیف کاری خود هستند اما متولیان امر بیشترین دغدغه آنان را تنها به واگذاری جایگاه ها به بخش خصوصی ربط می دهند.

تبدیل وضعیت شغلی بخش مهم درخواست کارگران است و مخالفت با ورود بخش خصوصی هم بخش دیگر. اما هردوی این موارد به هم گره خورده اند چرا که اگر جایگاه ها زیر نظر خود شهرداری باشند نیروها می توانند بهتر کار کنند و جذبشان هم تسهیل می شود.

با این وجود مدیرکل امور شهری استانداری کردستان هم دغدغه این ۲۴ کارگر را بحق می داند. «جمشید اسدی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس اعلام کرد «به شهرداری ابلاغ شده فعلاً برای انتخاب پیمانکار صبر کرده و طبق روال قبل کار کنند تا وضعیت کاری کارگران مشخص شود».

او همچنین درباره امکان تغییر نیروها با ورود پیمانکار چنین پاسخ داد که «تضمین می کنیم که هیچ کدام از نیروهای حال حاضر تغییر نکرده و در کار خود می مانند و کسی حق اخراج آنان را ندارد و ما چنین اجازه ای را هم نمی دهیم».

همه این موارد در حالی است که این کارگران به قول مساعد استاندار دلخوش کرده اند و چشم انتظار تحقق این وعده هستند که بتوانند تبدیل وضعیت شوند.

حال باید دید آیا مدیریت شهری در این زمینه حاضر به حمایت از نیروهایی با سنوات خدمتی بالا هست و می تواند پیگیر وضعیت شغلی آنان باشد!؟

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر   

کد خبر 2757508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha