افزایش تهدید علیه نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس برخی گزارشها، احتمال انجام عملیات تازه علیه موقعیت های نظامی آمریکا در سوریه، بویژه مناطق نفت خیز تحت کنترل کردهای سوریه در آینده بیشتر خواهد شد و انتقال سامانه موشکی هیمارس به پایگاههای آمریکا در این مناطق به دلیل ترس از افزایش حملات است.

به گزارش کردپرس، روزنامه واشنگتن پست از احتمال انجام عملیات نظامی جدید در سوریه علیه موقعیت های نظامی آمریکا خبر داده است که روسیه یکی از عوامل هماهنگ کننده برای انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی در سوریه است و هدف از آن بیرون راندن کامل آمریکا از این منطقه است.

حمله به مواضع آمریکا در سوریه طی سالهای گذشته امری تقریبا عادی بوده و حملات پهپادی و راکتی به پایگاههای آمریکایی بویژه در مناطق نفت خیز تحت کنترل کردها حتی باعث مرگ مقاطعه کاران آمریکایی   و زخمی شدن تعدادی از سربازان این کشور هم شده است. اما در گزارش واشنگتن پست از احتمال استفاده از بمبهای کنار جاده ای، به عنوان تحولی جدید در این راستا، برای هدف قرار دادن خودروهای نظامی آمریکایی سخن گفته شده است.

سی ان ان آمریکا نیز تهدیدها علیه موقعیت آمریکا در سوریه را جدی دانسته و یکی از علل انتقال سیستم دفاع موشکی هیمارس این کشور به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را افزایش تهدیدها علیه سربازان آمریکایی دانسته است.

هفته گذشته رسانه های ترکیه گزارشهایی درباره انتقال این نوع سیستم دفاع موشکی کوتاه برد به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر داده اما ادعا کردند که آمریکاییها این سلاح را در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار داده که از نظر آنکارا تروریست و وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک هستند. مقامات آمریکایی انتقال این تجهیزات دفاع هوایی به سوریه را تایید کرده اند اما دقیقا نگفته اند که آنها را در کدام مناطق مستقر کرده اند.

با توجه به این که سی ان ان ادعا کرده است که آمریکا سیستم دفاع موشکی هیمارس را در سال 2017 وارد پایگاه تنف این کشور در جنوب شرق سوریه کرده است، نشریه جردن نیوز احتمال داده است این تجهیزات اخیرا به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه منتقل شده است. البته نشریه دیفنس دیلی در خبری که هفت سال پیش منتشر کرده، از اشتون کارتر ، وزیر دفاع وقت آمریکا در یکی سخرانی در دانشگاه آکسفورد نقل کرده است که آمریکا در سال 2016 برای عقب راندن نیروهای داعش بویژه در نزدیکی مرزهای ترکیه، از این سامانه استفاده کرده است.

آمریکا حضور نیروهای خود در سوریه را همپیمانی با کردها برای ضربه زدن به داعش عنوان کرده است اما از اواخر سال 2018 که داعش اکثر مناطق تحت تصرف خود را از دست داد، این توجیه، حداقل برای برخی آمریکاییها و برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و سوریه چندان قانع کننده نبوده است. حتی دو بار در کنگره آمریکا برای تعیین سقف زمانی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تلاش شد اما لوایح تصویب نشد. با این حال تعداد مخالفان ادامه حضور آمریکا در داخل این کشور روبه افزایش است.

نشریه عرب نیوز نیز در تحلیلی با اشاره به تضعیف حضور داعش در سوریه و زندانی شدن بیشتر جنگجویان اصلی این گروه توسط نیروهای کرد سوریه، تاکید کرده است آمریکا به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه شد و اکنون که داعش تضعیف شده است، ادامه حضور نیروهای آمریکایی که به ادعای این نشریه بی ثباتی در سوریه را بیشتر می کند قابل توجیه نیست.

این نشریه هشدار داده است هرچه بیشتر نیروهای آمریکایی در سوریه بویژه در مناطق شمال شرق تحت کنترل کردهای سوریه باقی بمانند احتمال تشدید حملات علیه آنها بیشتر خواهد شد. همچنین یادآوری شده است که با توجه به این که سوریه بار دیگر به آغوش اتحادیه عرب بازگشته و برخی کشورهای غیرعربی مانند ترکیه نیز تمایل به عادی سازی روابط با دمشق دارند، ادامه حضور آمریکا در سوریه احتمال افزایش تنش در این کشور را بیشتر می کند و نیروهای آمریکایی بیشتر در معرض حملات قرار می گیرند.

همچنین طی ماههای اخیر، آمریکا از تحرکات هوایی، به گفته این کشور مخاطره آمیز روسیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه گلایه کرده است. عوامل محلی هم در دو سال گذشته بارها تردد نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را مختل کرده اند.

کد خبر 2756716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha