نان گران نشد، کمیاب شد/کاهش سهمیه آرد نانوایی های کردستان

پس از اعمال سیاست های اقتصادی دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی، زمزمه هایی مبنی بر گران شدن نان در بین مردم و کوچه و بازار به گوش می رسید، که پس از گذشت چند ماه مشخص شد این زمزمه ها تنها شایعه بوده اما در عوض زمزمه کمبود نان در نانوایی ها شنیده می شد که امروز دیگر به حقیقت رسیده است.

به گزارش کرد پرس، افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز، گران شدن تخم مرغ، افزایش بی سابقه قیمت لبنیات، کمبود شدید گوشت مرغ در بازار، نبود روغن، شکر، برنج، قند و ... برای عرضه در بازار، همه اینها کم بود، کمبود و کمیاب شدن نان خشک هم به دغدغه خانوارهای کردستانی اضافه شد.

نبود و ناکارآمدی برخوردهای نظارتی شرایط لازم برای شکل گیری انواع تخلفات در واحدهای نانوایی دولتی را فراهم کرد به طوری که مردم مجبور به خرید نان بی کیفیت از نانوایی های یارانه ای بودند، البته نانوایی هایی که این روزها به دلیل کاهش سهمیه آرد، تولید خود را کاهش و بسیاری از مردم را دست خالی به خانه می فرستند.

بر اساس آنچه که خبرنگاران کرد پرس در سطح شهرهای استان مشاهده کرده اند، در حال حاضر در مقابل بیشتر نانوایی های سطح شهرها صف های طولانی تشکیل شده و بر اساس درخواست مردم نیز به آنها نان تحویل داده نمی شود.

یکی از شهروندان سنندجی در این رابطه به خبرنگار کرد پرس، گفت: حدود یک ساعت است که در صف خرید نان هستم و شاید تا نوبت به بنده برسد ۴۰ دقیقه دیگر نیز به طول بیانجامد، اما آنچه که معلوم است سهمیه آرد نانوایی ها کم شده و اگر کسی ۲۰ نان بخواهد تنها ۱۰ نان داده می شود تا به بقیه مردم نیز نان برسد.

این شهروند ادامه داد با این اوضاع گرانی بیشتر مردم توان خرید اقلامی مانند گوشت، مرغ، برنج و ... را نداشتند و بیشتر با نان شکم زن و بچه هایشان را سیر می کردند اما آنچه که معلوم است با کمبود نانی که در روزهای آینده نیز قطعا ادامه دارد، دیگر با نان هم نمی توان این کار را کرد.

در ادامه علت فروش کم نان به مشتریان را از صاحب نانوایی جویا شدیم که به گفته صاحب نانوایی یکی از محلات قدیمی سنندج، کاهش سهمیه روزانه آرد نانوایی ها عامل این اتفاق است.

وی می گوید چندی پیش از سوی اداره غله اعلام شده از اوایل خرداد ماه سهمیه آرد روزانه کاهش می یابد و همین مسئله نیز باعث شده تا اینگونه مردم دچار مشکل شوند.

مردمی که تا دیروز نگران افزایش نرخ نان بودند، امروز بای دعا کنند تا نان گیرشان بیاید آن هم با هر قیمتی چرا که تجربه نشان داده کمبود یک کالای اساسی در جامعه منجر به افزایش خواسته شده و همین امر نیز افزایش قیمت را به دنبال دارد.

کد خبر 2755968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha