ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان تا تعیین نتیجه نهایی انتخابات ترکیه

سرویس جهان- مجله اویل پرایس ادعا کرد تا زمانی که نتیجه نهایی انتخابات ترکیه اعلام نشود، صادرات نفت اقلیم کردستان از سر گرفته نخواهد شد.

به گزارش کردپرس، صادرات روزانه حدود 450000 بشکه نفت اقلیم کردستان عراق از ترکیه، از دو ماه پیش متوقف شده است. توقف صادارت نفت اقلیم کردستان به دنبال برنده شدن بغداد در شکایت از ترکیه به خاطر صادرات نفت اقلیم کردستان، بدون رضایت دولت مرکزی عراق در دادگاه بین المللی مالی در پرایس صورت گرفت.

نشریه اس اند پی گلوبال از درخواست رسمی دولت عراق از ترکیه، برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان خبر داده است اما ظاهرا مقامات دولت ترکیه که در حال حاضر روی انتخابت پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور  متمرکز شده اند، به درخواست دولت عراق پاسخ نداده اند. این در حالی است دولت اقلیم کردستان برای تامین حقوق کارمندان خود به درآمد نفتی متکی است و دستمزد شرکت های نفتی فعال در اقلیم کردستان هم از آن تامین می شود.

نشریه تخصصی حوزه نفت و گاز به نام اویل پرایس ادعا کرد علت عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان معلوم نشدن نتیجه نهایی انتخابات ترکیه است. نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا معلوم شده است اما با وجود کسب 49 درصدی آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه، به دلیل عدم کسب بیش از 50 درصدی آراء به دور دوم کشیده شده که قرار است در 28 ماه می 2023 برگزار شود.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات اقلیم کردستان نوشت که هنوز مقامات دولت عراق با مقامات ترکیه بر سر نحوه صادارت نفت اقلیم کردستان به توافق نرسیده اند و اربیل منتظر توافق نهایی آنکارا و بغداد است.

لاوک غفوری، از سخنگویان سابق دولت اقلیم کردستان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به دلیل متمرکز شدن دولت ترکیه به برگزاری انتخابات انجام نشده و احتمالا به محض تعیین نتایج این مسئله حل خواهد شد.

نشریه اویل پرایس اشاره کرده است احتمالا ازسرگیری صادارت نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، تا دو هفته آینده ممکن نخواهد بود.

کد خبر 2755825