پیش از تصویب پیش نویس قانون نفت و گاز عراق باید توافقی درخصوص اداره مشترک امور نفتی انجام گیرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو اتحادیه میهنی کردستان، گفت: پیش از تصویب پیش نویس قانون نفت و گاز عراق باید توافقی درخصوص اداره مشترک امور نفتی بین بغداد- اربیل، انجام گیرد.

به گزارش کردپرس، محمود خوشناو، درگفتگو با خبرگزاری «ارث نیوز» گفت: براساس ماده 112 قانون اساسی عراق، پیش از تصویب پیش نویس قانون نفت و گازاین کشور باید توافقنامه ای بین دولتهای فدرال و اقلیم کردستان درخصوص اداره مشترک میدان های نفتی و اکتشاف و تولید و صادرات نفت، امضاء شود.

وی افزود: البته امضاء این توافقنامه به خاطر سود و زیان نیست، بلکه مسئله مشارکت در مدیریت پرونده نفتی مناطق و استان ها و  نه فقط اقلیم کردستان و دولت فدرال است.

خوشناو تصریح کرد: شرکت «سومو» که یک شرکت ملی بازاریابی نفتی است،با شرکت متعلق به وزارت نفت عراق که مسئولیت تولید و صادرات و امور جانبی نفتی را بر عهده دارد، متفاوت است، لذا نمی توان گفت که «سومو» کاملا" کنترل صادرات ا نفت اقلیم کردستان و عراق را در دست خواهدگرفت، بلکه این شرکت براساس توافق بین بغداد- اربیل  نفت طرفین را به بازار عرضه می‌کندو درآمدهای نفتی نیز به حساب دولت فدرال با مشارکت دولت اقلیم کردستان واریز خواهدشدو اربیل می تواند براساس سهم بودجه ای که برایش تعیین شده است، از این حساب برداشت کند.

کد خبر 2755821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha