عملکرد ناامید کننده اپوزیسیون ترکیه در انتخابات

سرویس جهان- دکتر پل لوین عملکرد اپوزیسیون به رهبری کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق، به عنوان نامزد ریاست جمهوری این بلوک را ناامید کننده خواند و از احتمال پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش کردپرس، پل لوین، استاد دانشگاه دولتی سوئد و مدیر مرکز مطالعات ترکیه در این دانشگاه، با اشاره به کسب حدود 50 درصد از آراء انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس دولت مشتقر ترکیه و کشیده شدن احتمالی انتخابات به دور دوم گفت: این عملکرد ناشی از ضعف اپوزیسیون ترکیه است در حالی که آنها می توانستند از دو مسئله مهم مانند زلزله زمستان گذشته و بحران اقتصادی برای پایین کشیدن اردوغان استفاده کنند.

او در صفحه توییتر خود، با اشاره به این که هنوز مقدار کمی از آراء شمرده نشده باقی مانده اما برتری اردوغان هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم پیشتازی ائتلاف تحت رهبری او در انتخابات پارلمانی مشهود است، تاکید کرد این دو موفقیت می تواند از نظر روانی بر نتیجه دور دوم احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاثیر داشته و ابقای اردوغان را تضمین کند.

دکتر پل لوین علمکرد اپوزیسیون در این انتخابات را ناامید کننده خواند اما این عملکرد ضعیف را بویژه به انتخاب نامزد نامناسب برای پست ریاست جمهوری نسبت داد.

البته او به برخی مشکلات جبهه اپوزیسیون مانند تسلط اردوغان بر رسانه ها و اعتماد بیش از حد به نظرسنجیها نیز اشاره کرد.

 او همچنین یادآوری کرده است که حزب کردگرای دموکراتیک خلقها زیر سایه تهدید اردوغان در این انتخابات شرکت کرده است. دکتر لوین معتقد است که اگر اپوزیسیون اکرم امام اغلو را معرفی می کرد نتیجه بهتری می گرفت . با این حال، او نیز تهدید تهدید دولت قرار داشت.

دکتر پل لوین در دو مصاحبه خود با کردپرس در گذشته هشدار داده بود اپوزیسیون ترکیه با تکیه بر ریزشها در حزب عدالت و توسعه مانند برخی اعضای سابق حزب اردوغان که احزاب تازه تاسیس خود را در ائتلاف اپوزیسیون قرار داده اند، نمی تواند به آسانی از اردوغان عبور کند و یا برخی مسائل مانند مسئله کردها را حل کند.

 برخی دیگر از کارشناسان مسائل کردها در تحلیل نتیجه انتخابات ترکیه گفته اند بخشی از افزایش مشارکت در انتخابات بویژه در جبهه اردوغان، برای مقابله با حمایت گسترده کردها از اپوزیسیون و خنثی کردن این حمایت صورت گرفته است که تا حدی هم موفق بوده است.

کد خبر 2755740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha