گرمخانه قروه زمین خورد/جانمایی اشتباه بود

سرویس کردستان- گرمخانه قروه که تنها اسم گرمخانه را یدک می کشید به دلیل لحاظ نکردن شرایط استاندارد از مکان یابی گرفته تا خدمات عمومی لازم؛ زیر سایه نبود نظارت درست، تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، زمستان سال گذشته بود که بعد از چالش ها و اعتراضات فراوان و پاس کاری میان ادارات متولی و مشکل در انتخاب مکان مناسب؛ شهرداری قروه با آب و تاب از احداث گرمخانه گفت و برای پذیرش در آن هم مدام تبلیغ می کرد و حتی طوری شده بود که این را شورای شهر به عنوان امتیاز ویژه برای خود نوشتند. امتیازی که به چند ماه نرسید و خبر از بسته شدن گرمخانه داده شد. گرمخانه ای که بررسی ها نشان می دهد هیچ کدام از شرایط استاندارد لازم را نداشته و گویا فقط برای رفع تکلیف راه اندازی شده بود.

گرمخانه در واقع به افراد بی خانمان، کارتن خواب و آسیب دیدگان اجتماع پناهگاه و غذای رایگان می دهد که هزینه های آن از راه دولتی یا خدمات گروه های اجتماعی تأمین می شود. گرمخانه ها معمولاً حالت اردوگاهی دارند و افراد بی سرپناه را پذیرش می کنند. براساس قانون، سازمان بهزیستی موظف است افراد بی سرپرست، ناتوان، معلول و سالمندان نیازمند را در اماکن مناسب نگهداری کند و تحت آموزش قرار دهد. این سازمان همچنین باید پوشش های حمایتی لازم را تا ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای بازگشت آنان به زندگی عادی ایجاد کند.  

بی توجهی نسبت به شرایط احداث گرمخانه

شرایط احداث گرمخانه باید به گونه ای باشد که از همه نظر هم برای پذیرش شدگان و هم مردم شهر مشکلی ایجاد نکرده و امنیت لازم را لحاظ کند. این در حالی است که گرمخانه قروه بنا به اظهارات سرپرست شهرداری و همین طور مشاهدات میدانی در منطقه مسکونی و بدون در نظر گرفتن شرایط لازم جهت تأمین امنیت شهروندان دایر شده و همین امر اعتراض ساکنان حوالی گرمخانه را در پی داشته است.

باید دانست ساماندهی و مکان یابی مناسب و منطقی از نظر استانداردهای شهرسازی و امنیتی و اجتماعی ضروری است و بی توجهی نسبت به این ساماندهی اصولی، منجر به بروز مسایل اجتماعی، ایمنی و امنیتی و مشکلات روحی و روانی برای شهروندان محلات نزدیک به این گرمخانه به ویژه زنان و کودکان می شود.

خدماتی که لحاظ نشد

خدماتی که در گرمخانه ها باید به افراد واجد شرایط ارائه شود شامل «بهداشت عمومی، وعده های غذایی، اقامت شبانه روز، مددکاری اجتماعی، برنامه های فرهنگی و آموزشی و...» است؛ مواردی که مطابق گفته های «شهرام عبدالملکی» هیچ کدام اجرا نمی شد و حتی فضای داخل مکان در نظر گرفته شده مناسب گرمخانه نبود و بیشتر به آسیب ها دامن می زد تا اینکه رفع آسیب کند. اینکه چرا متولیان امر بدون در نظر گرفتن این موارد اجازه دادند چنین مکان نامناسبی برای گرمخانه در نظر گرفته شود جای سؤال دارد! از طرفی آیا نباید شهردار وقت در خصوص انتخاب این مکان و اینکه چطور اجازه انتخاب چنین مکانی داده شد، توضیح هد!؟

فرماندار پاسخ دهد...

طبق قانون فرماندار به عنوان رئیس هیئت تطبیق ناظر بر مصوبات شورای شهر بوده و بر تصمیم گیری امور شهری نقش مستقیم دارد. با این وصف نیاز است فرماندار پاسخ دهد که چرا اجازه انتخاب چنین مکانی و فعالیت در آن را داده است؟ نظارت بر این امر چطور انجام شده که حالا به تعطیلی رسیده!؟ مصوبات شورا در این زمینه چطور بوده که مورد تأیید اعضای هیئت تطبیق قرار گرفته است!؟ چقدر بودجه برای این مکان هزینه شد و چقدر ضرر مالی وارد کرد!؟

رفع تکلیف به جای احساس مسئولیت

بسیاری از شهروندان معتقدند که راه اندازی این مکان به نام گرمخانه تنها برای رفع تکلیف بوده چرا که بارها افکارعمومی نسبت به وضعیت افراد بی خانمان و کارتن خواب ها اعتراض کرده و خواستار کمک جهت ساماندهی این افراد شده بودند و به نظر می رسد برای کاهش فشارها مسئولان امر مکانی را برای گرمخانه بدون لحاظ کردن مقررات لازم در نظر گرفتند و این یعنی رفع تکلیف نه احساس مسئولیت در برابر وظایفی که بر عهده دارند.     

با این وصف باید از متولیان امر منجمله «بهزیستی، شهرداری و شورا و فرمانداری» پرسید که چرا اصول لازم برای گرمخانه را رعایت نکردند و نظارتی اساسی نداشتند تا کار به تعطیلی و نارضایتی ها نرسد!؟ آیا بعد از این بی تدبیری به دنبال اصلاح کار و انتخاب مکان مناسب و استاندارد هستند!؟

کد خبر 2755292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha