۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
قلیچدار اوغلو دولت ترکیه را به برنامه ریزی گسترده در دارک وب برای دستکاری انتخاباتی متهم کرد

سرویس ترکیه - قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون ترکیه و رقیب اردوغان دولت ترکیه را به برنامه ریزی گسترده در دارک وب برای دستکاری انتخاباتی متهم کرد.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد ائتلاف اپوزیسیون ترکیه، به نقل از منابع اطلاعاتی خود در میان حزب حاکم، مدعی برنامه ریزی وسیع دولت برای دستکاری انتخابات شد. قلیچدار اوغلو به دولت ترکیه نسبت به استفاده از برنامه موسوم به «کمبریج آنالیتیکا» (Cambridge Analytica) برای دستکاری نتایج انتخابات هشدار داد.

به نوشته پایگاه خبری گازته دیوار، قلیچدار اوغلو فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری را متهم کرد که در حال اجرای بازی کمبریج آنالیتیکا است. قلیچداراوغلو گفت که آلتون و برخی از مدیران رده بالای دولتی دیگر در اداره ارتباطات در تلاشند تا یک "معامله کثیف" در دارک وب، به راه بیاندازند.

قلیچدار اوغلو با انتشار پستی در صفحه مجازی خود خطاب به اعضای دولت نوشت: «فحر الدین آلتون، سرحد و هم تیمی های آن چاغتای و اورن، دنیای تاریک دارک وب که در تلاش برای معمله های کثیف در آن برای تغییر نتایج انتخابات هستید، شما را در دسترس سازمان های اطلاعاتی خارجی قرار می دهد. بازی کمبریج آنالیتیکا فراتر از حد ظرفیت شما است.

آلتون بلافاصله به این اتهامات واکنش نشان داد و گفت: «ناراحتی آقای قلیچدار اوغلو از مرکز ارتباطات ریاست جمهوری که مبارزه با اطلاعات نادرست را در اولویت کاری خود قرار داده است، نشان می دهد که ما داریم کارمان را درست انجام می دهیم.»

بنا بر گزارش BBC ترکی، رسوایی کمبریج آنالیتیکا پیشتر در سال 2018 با افشای سوء استفاده این برنامه از داده های 50 میلیون کاربر فیس بوک بالا گرفته بود. این شرکت به عنوان یک شرکت تجزیه و تحلیل داده فعالیت می کرد که خدماتی را به احزاب تجاری و سیاسی ارائه می کرد که «به دنبال تغییر رفتار مصرف کنندگان محصولات و یا رأی دهندگان انتخاباتی بودند.

این شرکت متهم است که  در زمان انتخابات آمریکا در دوره دونالد ترامپ بر رفتار رای دهندگان در ایالات متحده، همچنین روند برگزیت در بریتانیا تأثیر گذاشته است.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار و رئیس فیس بوک به دلیل این موضوه مجبور به ایراد توضیحات در کنگره ایالات متحده شد و به دلیل به اشتراک گذاری غیرمجاز اطلاعات کاربران عذرخواهی کرد. کمبریج آنالیتیکا نیز در سال 2018 تعطیل شد.

به گفته هیأت عالی انتخابات ترکیه (YSK)، تقریباً پنج میلیون نفر جوان (نسل موسوم به نسل Z) برای اولین بار در 14 ماه می رای خواهند داد. سیاستمداران ترکیه مکان کمپین های انتخاباتی خود را از خیابان به رسانه های اجتماعی تغییر داده اند، همچنین با هدف نزدیک تر شدن به نسل جوان، میتینگ های خیابانی با فیلم ها و پیام های مکتوب جایگزین شده اند. 

هنوز به درستی مشخص نیست که استفاده از دارک وب و برنامه هایی مانند کمبریج آنالیتیکا دقیقا چگونه بر نتایج انتخابات تاثیر می گذارد.

کد خبر 2755217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha