نقش کردها در انتخابات 2023 ترکیه

سرویس جهان- اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه، توسل مجدد رجب طیب اردوغان به عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک در انتخابات ماه آینده را با توجه به اهمیت نقش کردها و مسئله کرد در ترکیه بعید ندانسته است.

به گزارش کردپرس، از نظر بسیاری از کارشناسان مسائل ترکیه، انتخابات 14 ماه می 2023 ترکیه، با توجه به نقش کردها در این انتخابات و نیز ایجاد یک جبهه متحد اپوزیسیون در برابر رجب طیب اردوغان که در 20 سال گذشته قدرت را در ترکیه در دست داشته، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در تحلیل مفصلی به مولفه های تاثیرگذار در این انتخابات اشاره کرده که نقش کردها یکی از مهم ترین آنهاست. از نظر این موسسه رجب طیب اردوغان، با وجود سیاست سرکوب کردها در سالهای اخیر همچنان به اهمیت جایگاه رای کردها در انتخابات ترکیه واقف است اما با توجه به برخی تحولات و تاثیر سیاست های او بر کردها، در این انتخابات استراتژی متفاوتی در پیش گرفته و با یک حزب کوچک کردی به نام هودا پار ائتلاف کرده است. بر این نکته تاکید شده که ائتلاف اردوغان با این حزب که کمتر از یک درصد آراء انتخابات را در گذشته کسب کرده فقط وجهه نمادین دارد.

این اندیشکده با اشاره به این که اردوغان قبل از انتخابات سال 2019 شهرداریهای ترکیه، توانست عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه را به درخواست از کردها برای بایکوت انتخابات- با هدف ضربه زدن به اردوگاه اپوزیسیون- متقاعد کند، احتمال تکرار این سناریو در انتخابات سال جاری را با توجه به همراهی کردها با اپوزیسیون بعید ندانسته است.

البته اشاره شده که عبدالله اوجالان تنها به خاطر احتمال قدم برداشتن برای ایجاد صلح بر سر مسئله کردها به خواسته اردوغان تن داد اما هواداران حزب کردگرای دموکراتیک خلقها که نقش اصلی رای دهندگان کرد در ترکیه را ایفا می کنند، با تشخیص حربه انتخاباتی اردوغان او را در تحقق اهدافش ناکام گذاشتند.

اندیشکده واشنتن برای خاورمیانه بر این باور است که رای کردهای ترکیه که بین 15 تا 20 درصد کل رای دهنگان این کشور را تشکیل می دهد در میان سه چببه تقسیم می شود: به این ترتیب، بیش از نیمی از کل رای دهندگان کرد ترکیه هوادار حزب کردگرای دموکراتیک خلقها هستند، 20 تا 30 درصد از کردهای محافظه کار هم طرفدار حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان بوده و کمترین رای کردها، در حدود یک ششم رای دهندگان کرد طرفدار حزب جمهوریخواه خلق هستند. اما انتظار می رود میزان حمایت کردها از این حزب، با توجه عدم اعلام نامزد مستقل از سوی حزب کردگرای دموکراتیک خلقها یا HDP در انتخابات ماه آینده بیشتر شود.

این اندیشکده آمریکایی تاکید کرده است که نه نامزد جبهه اپوزیسیون و نه رجب طیب اردوغان، بدون حمایت کردهای ترکیه نخواهند توانست در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شوند. بنابراین، رویکرد انتخاباتی حزب دموکراتیک خلقها در این انتخابات نقش حیاتی ایفا خواهد کرد.

از نظر این اندیشکده، محتمل ترین سناریو برای رای کردها در انتخاباتی که کمتر از یک ماه آینده برگزار می شود، این است که کردها به درخواست حزب کردگرای دموکراتیک خلقها از جبهه اپوزیسیون حمایت خواهند کرد.

کد خبر 2754747

برچسب‌ها